Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomat i kruka...  (läst 5515 gånger)

ianitor

• Värmland
Tomat i kruka...
« skrivet: 13 maj-07 kl 13:28 »
Jag har ett par tomatplantor i kruka i fönstret (har ingen trädgård) och nu har den största börjat sloka lite, och några av bladen har fått grön-bruna fläckar. Den börjar närma sig 50 cm hög.

Någon som vet vad som är fel? Jag tycker jag har vattnat lagom (vad jag läst mig till) och jag vänder den, så den inte blir sned och så...
och hur stor kruka bör den ha?
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

*söderSol*

• Horta Serenada
Re:Tomat i kruka...
« Svar #1 skrivet: 13 maj-07 kl 14:39 »
stor kruka! en halvmetersplanta skulle jag nog ge en rätt rejäl hink.
full med en massa kompost.
vad är det för sorts tomater?

annars ska jag prova att plantera ut mina tomatplantor så att de kan hänga/klättra ner för mina terrasser istället för att tvinga dem att klättra uppåt. har hört att de ska gilla det. stenarna som terrasserna är byggda av sparar ju även på solvärmen att hålla dem varma under natten.

lycka till!

ianitor

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-07 kl 16:35 »
Ajdå, ja då får det bli plan B; Skänk dem till en kamrat med växthus.  ;) (jag bor pyttelitet..)

Vad det är för sort vet jag faktiskt inte, det är kärnor från vanliga 'köpetomater', jag ville mest testa om det gick att få upp plantor av dem.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 13 maj-07 kl 20:57 »
Då är nog risken stor att det är höga tomater du fått fram.

Köp istället nån dvärgsort av busktomat, plantera om den i en så stor kruka(gärna så stor som 10 liter) som du får plats med i fönsterkarmen, där fönstret helst bör ligga mot söder eller nåt däråt.

Ge den sen massor av näring. Har du inget annat att tillgå, så finns speciell tomatgödsel i handeln.

Du kommer sedan att äta de dyraste ;D tomaterna som du nånsin ätit, men det är dina egna och de kommer att vara de godaste du smakat ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 14 maj-07 kl 08:28 »
en perfekt sort för fönterbänken är nog tiny tim blir bata 30 cm hög och ger jättemånga små röda tomater. behöver kanppt någon uppbindning och på min har det redan börjat växa tomater. det är ju svårt att ha en 2 meters planta på fönsterkanten..... ;)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

ianitor

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 maj-07 kl 14:41 »
Hur stor kruka behöver Tiny Tim? Jag ska kika efter frön, det låter som en bra planta för mitt utrymme.  ;D

Tack för tipsen!

anette i bugared

• -
Re:Tomat i kruka...Alternativ
« Svar #6 skrivet: 15 jan-08 kl 10:02 »
Vill passa på inför den kommande säsongen att ge ett tips om ett alternativ till krukor.

HALMBALAR (hårdpressade) är helt suveränt att odla tomater i. Man skär ut ett hål, 3-4 liter stort, i mitten och planterar tomatplantan där i som om hålet vore en kruka. Vattnar som vanligt till en början, mer sedan pga att halmen är genomsläpplig. Efter några veckor börjar man vattna med gödselvatten, och fortsätter sedan med att ge gödning varje dag.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 15 jan-08 kl 10:42 »
Vill passa på inför den kommande säsongen att ge ett tips om ett alternativ till krukor.

HALMBALAR (hårdpressade) är helt suveränt att odla tomater i. Man skär ut ett hål, 3-4 liter stort, i mitten och planterar tomatplantan där i som om hålet vore en kruka. Vattnar som vanligt till en början, mer sedan pga att halmen är genomsläpplig. Efter några veckor börjar man vattna med gödselvatten, och fortsätter sedan med att ge gödning varje dag.

Tror du detta funkar i växthus oxå? Just med tanke på bladmögel, byta jord och sånt jobbigt så vore det ju suveränt!

Jag fick bladmögel på alla plantor i växthuset i somras (då när det bara regnade och regnade hela tiden...) och tänkte gräva ut all jord nu i vår. Kanske kan man då fylla lite med utgödslad kaninlort+gammal halm och sen packa halmbalar i en rad ovanpå och plantera i dom med köpejord. Går ju inte åt så mycket dyr jord då heller.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 15 jan-08 kl 11:10 »
Tror du detta funkar i växthus oxå? Just med tanke på bladmögel, byta jord och sånt jobbigt så vore det ju suveränt!

Jag fick bladmögel på alla plantor i växthuset i somras (då när det bara regnade och regnade hela tiden...) och tänkte gräva ut all jord nu i vår. Kanske kan man då fylla lite med utgödslad kaninlort+gammal halm och sen packa halmbalar i en rad ovanpå och plantera i dom med köpejord. Går ju inte åt så mycket dyr jord då heller.
Ja det fungerar i växthus också. Provade för flera år sedan, men har tyvärr inte haft tillgång till halm i småbal på 5-6 år. (Tack Mille, för årets balar!!!)
Jag fick också bladmögel på alla plantor förra sommaren och har fått gräva ur all jord. I år tänker jag ha 1/3 av tomatplantorna i halmbalar. För att kunna se skillnaden mellan det och hur jag brukar odla.
Viktigt är att inte lägga ut halmbalarna förrän man skall planterar i dem, utan att de hålls torraa och "konserverade" tills dess.

Jag ströar i stallet med halm och torv och det hamnar direkt i odlingsbäddarna i växthuset. Bara torv, som jag haft 2 år i rad var inte bra, alltför klabbigt och fukthållande. Fukthållande ::), som om det behövdes förra året.

Halmen dränerar, ger bra växtmiljö för tomatplantornas rikliga och snabba rotsättning och förefaller ge goda förutsattningar för en stark tillväxt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #9 skrivet: 15 jan-08 kl 14:01 »
Tack, det låter ju kanonbra! Funkar säkert lika bra till paprika- och gurkplantorna. Undrar om inte grannen som slutat med sina kor för några år sen har småbalar kvar på sitt loft? Jag har nåt bildminne av det :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser