Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyran får vänta, bonde söker fru på alternativ.nu!  (läst 1344 gånger)

ekobonde

• Västergötland
Fyran får vänta, bonde söker fru på alternativ.nu!
« skrivet: 01 jan-18 kl 23:44 »

Nu är det dags..
Jag har väntat länge nog. Byggt bo i en massa år, tålmodigt sökt och försökt. Boet är på en kulle,ett praktfullt gammalt hus med lindalle som på sommaren bildar en tunnel när grenarna når marken.  Här lever jag i väntan på den stora förändringen, något jag väntat på hela livet. Som liten förstod jag att industriell civilisation varken är något för mig eller jorden.  I många år födde staden mig, nu föder jag staden. På kullen koncentreras bokstavligen frukterna från de bördiga fälten, skogen, och hagarna som omger den. Fruktträdgården växer lite mer för vart år som går, grönsaksodlinen lika så, jag viger mina dagar åt nogsamt ibland lite för.. underhåll av byggnaderna. Byggnadsvårdare är jag, vårdare av skogen med försiktig hand, där ett o annat träd ger stolpverk, bjälklag och syllstockar. Herde åt mina får, jag är med dom när de föds och när de dör, ullen värmer mina fötter och fällarna min säng .
En dag ska jag lära mig att spinna den handklippta ullen
Jag garvar skinn, stöper ljus från talg, odlar stort på stora fält och smått på mitt lilla fält. Äter det som solen omvandlar till föda för mig. Mina hästar kunde göra mer men de är fria och ibland bär de mig och ibland blir det en yrfärd i släden.
Det vore roligt att mjölka kon men inspirationen tryter, orken räcker inte till allt.

Njuter av det njutbara i livet, njuter av friheten och att forma reviret som är så stort nog för såväl kungsörnar som hjortar. Här finns plats för många men jag drömmer mest om en av min sort , någon dedikerad. En själsfrände som brinner för jordens väl och ve.

Den som inte låter lättjan och bekvämligheten gå före vad som är rätt och fel. Jag tror på sunt förnuft, att spola ut sitt toavatten i sin egen trädgård är inte det... liksom att fördärva uppväxande släkten med skärmar.
Men det enkla livet får inte bli det svåra livet, det ska fungera, fiffiga välgjorda system skapar en behaglig tillvaro. En lagom grad pragmatism och grad av samexistens med nuvarande system.
Hårt arbete i perioder, men då jag inte tror på fler liv gäller det att bada i ån soliga dagar och inte bara slå med lien. Min moral tillåter inga flygresor men biogasen räcker precis för att nå den ljuvligaste norska fjälltopp att skida runt.  Sunda värderingar är viktiga liksom en sund livsföring, jag behöver ingen religion eller mystifierande av tillvaron, det mesta som inte skapats eller hittats på av människor är tillräckligt magiskt. Kantareller är svampar och gräset betar kon Lycka, här finns det mesta i överflöd

En man av segt virke formad av ett par decenniers kroppsarbete, skägget växer numera fritt liksom håret, bejakar det som växer då det  ändå lär ramla av en dag. Att jag ser ut att smälta samman med naturen tar jag som en fin komplimang.
Huvudet svämmar ibland över av tankar, jag konverserar, diskuterar, läser, lyssnar, outtröttligt. Världen är alldeles för intressant för livet mellanmjölk och dövande i sport o öl. 
Aktivist som verkat på fältet men numera mest på fälten, skrattar mycket, gråter mindre. Livet har lärt mig den allt för hårda vägen att kompromiss är vägen framåt och att acceptera en del av den samtid jag mestadels ogillar är nödvändigt.
Diciplinerad när det behövs, det ger frihet, ett liv i bohemisk anda. Estet ut i fingerspetsarna, jag njuter av det vackra och förfasas över det fula. Och mitt jobb är att verka för det förstnämnda. Primitiv och sofistikerad, står i nära kontakt med djuret inombords men har inga problem att smälta in där det krävs. 

Jag lever ett priviligerat  liv tack vare tidigare generationers strävsamhet och jag fortsätter i den andan, ett arv att förvalta och förhoppningsvis få föra vidare. Inget att be om ursäkt för att man begåvats med möjligheten att skydda och bevara en bit av jorden. Den dagen ingen ogrässpruta finns inom ögonavstånd från kullen är jag helt nöjd!
Hur oklokt det än må vara att sätta någon ny människa till en redan överfull jord vill inte hjärtat något högre än att bilda familj.
Lyckan finns i delandet,inte minst när huset och ängen fylls av glada gäster .
Jag vänder mig till den som tilltalas av min livsstil, mitt liv och mina tankar. Önskar en jämlike  och bästa vän, en passionerad kvinna som vill vandra med lätta steg på jorden och huvudet högt vid min sida.  Rida i galopp och klättra i träden, simma i ån, sova under stjärnorna och ordna underbara kalas!
Bygga vidare på ett paradis och invänta tidens slut på bästa vis.
Ingens herre ingens slav

Adnil

• Vindra eldhjärta
    • Småland
SV: Fyran får vänta, bonde söker fru på alternativ.nu!
« Svar #1 skrivet: 22 jan-18 kl 21:02 »
Jag har ingen tv, men du har fått ett PM från mig :)
Djupröda gnistor föder en smed halvas drömmar, om allmogens glans. Likt kristallklara och gömda stenhjärtan. Som visar sig då
jag dansar med mina hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser