Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var få tag på gammeldags väggpaneler?  (läst 1763 gånger)

Nordic Vargtand

• Hälsingland
Var få tag på gammeldags väggpaneler?
« skrivet: 20 okt-16 kl 18:42 »
Finns det någon som fortfarande tillverkar spegelpaneler i massivt trä till vettigt pris idag?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Var få tag på gammeldags väggpaneler?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-16 kl 20:37 »
Svar ja på första delfrågan - men inte till så vettigt pris...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 20 okt-16 kl 22:16 »
Säkert skulle sådana gå att tillverka...... men de måste ju specialsnickras till mått.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 okt-16 kl 00:04 »
Ja på första frågan.
På andra frågan ja, under förutsättning att du vill ha dom tillverkade av underbetalda arbetare som får slita många timmar om dagen för att få ihopa till en vettig lön.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-16 kl 14:53 »
Vad jag kört fast med är att få till en så bred profil på träskivorna så det ser snyggt ut, min överhandsfräs kan inte ta så långa ytor...

Funderat om det går att bygga någonting så att man fräser plana ytor i etapper?

Därför funderade jag över om det fanns något modernt industrisnickeri som gjorde standardpaneler.

Men kanske går att lösa ändå...

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 21 okt-16 kl 15:53 »
Det går att hyvla plana fasningar med en handhyvel...... eller så snickrar du en dörrspegelhyvel åt dig. Det är inte speciellt svårt.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pettson2

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 okt-16 kl 16:09 »
Saxat ur Logosols tidning "Nysågat"

Det är inte matningshastigheten som bestämmer dagsproduktionen vid träbearbetning. Det viktiga är hur man lägger upp sitt arbete, säger Tommy Nordin trivs med att utveckla nya produkter och hitta rationella produktionslösningar.
Hans råd till alla som vill bli effektivare, är att börja med att se över logistiken. Det är ofta lönsammare än att köpa snabbare och dyrare maskiner.

Idag har Tommy växlat ned och driver egen verksamhet i Näsängets gamla skola i hjärtat av Höga kusten. Han förvandlade skolans slöjdsal och gymnastiksal till en rationell snickerifabrik i litet format. Här utvecklar han nya produkter och söker rationella produktionslösningar.
Den första produkten i det nuvarande företaget var ett system för spegelpaneler. Det finns, vad han vet, ingen annan tillverkare i Europa för denna udda produkt, mest efterfrågad av dem som äger hus byggda runt förra sekelskiftet.

Logosol borde kunna förmedla både adress och telefonnr.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 21 okt-16 kl 17:14 »
Han har gått i pension, men en släkting till honom verkar driva ett snickeri på orten (gångavstånd till min arbetslägenhet såg jag så skall kolla det om jag träffar honom om han kan göra...), Tommys första fabrik har brunnit ned för ett antal år sedan.

Jag håller på att renovera finrummet i en gammal hälsingegård, skulle vilja att det såg ut som det skulle ha gjort i slutet av 1800 talet, men inte i modern 70-tals allmogeromiantik (som jag inte gillar), utan hur man mer troligen skulle ha tänkt vid denna tid... Jag tror att om man fick tag på fina möbler i ädelträ, kristallkronor, mm så hängde man in detta (får dock bli en billigare ljuskrona från 70-talet jag hittade för några hundralappar på röda korset i avvaktan på en äkta antik... ;D). Det är därför jag varit så på om min jädra fotogenlampa också...  :D Jag skulle vilja ha den där.

TW, Tack för bilderna!

Detdär skall jag helt klart titta närmare på!
« Senast ändrad: 21 okt-16 kl 17:21 av mizzarrogh »

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 okt-16 kl 20:52 »
Därför funderade jag över om det fanns något modernt industrisnickeri som gjorde standardpaneler.

Inte standardpaneler, men jag gör efter kundens önskemål...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare
Hardy, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser