Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönsterfrågor, olja och färg.  (läst 1713 gånger)

symbiosis

• Jojo
Fönsterfrågor, olja och färg.
« skrivet: 16 sep-16 kl 22:02 »
Det är dags att renovera fönster här, men kan vi skjuta upp det till nästa sommar blir vi glada. För att undvika att träet torkar eller blir för blött, där färg och kitt har släppt, har vi nu strukit på rå linolja. Är detta bra, eller ska det hellre va kokt, eller annan olja? Är det dumt att ta för mycket så att det riskerar bli en hinna? Ska man ta lite i taget som hinner sugas upp av träet?

Också när det kommer till att måla fönstren, funderar jag på om det duger med egentillverkad oljefärg, bara pigment och rå linolja. Eller finns det bättre blandningar? Ska träet va lite mättat på olja innan, så det inte suger upp för mycket olja från färgen? Blev lite fler frågor än jag tänkt mig. Viktigaste var den med typ av färg!

Tack

malarmaster

• Gäst
SV: Fönsterfrågor, olja och färg.
« Svar #1 skrivet: 17 sep-16 kl 06:49 »
det går bra att använda rå linolja på en första grundning. det man skall tänka på är att ett överskott bildar en hinna som gör att efterföljande lager ej fäster.
alltså är det läge att torka av ev. överskott dagen efter man grundat på.
Som du själv är inne på är det också bra att gå om flera gånger tills man ser att träet är mättat.

För målning skall däremot kokt linolja användas,man kan visserligen använda en liten del rå linolja i färgblandningen men torktiden blir avsevärt längre.

Gången för målning med linoljefärg utvändigt är följande: Allt rent trä grundas med en halvolja,50% linolja 50% balsamterpentin. (se ovan)
Du utgår från en färdig färg som i första strykningen spädes med c:a 20% balsamterpentin (ABSOLUT inte lacknafta då den förstör torkprocessen)
Innan andra strykningen skall fönstren kittas,därefter spädes färgen med 10% balsamterpentin i andra strykningen.
tredje strykningen målas ospädd.Räkna med minst 2 dygn mellan strykningarna.
Tänk också på att stryka ut färgen väl och tunt.För tjockt lager resulterar i att färgen "skrynklar" sig.
Då är det bara att börja om.

Du kan mycket väl tillverka en linoljefärg själv,vad du behöver är en färgrivare en s.k löpare och en glasskiva.Löparen går att köpa på nätet eller i en välsorterad konstnärsbutik.
ser oftast ut som en upp o ner vänd svamp. Glasskivan hittar du i ett kasserat kylskåp. (hylla av härdat glas)

gången är att man tar en liten del linolja och en del färgpigment (pulverform) och med hjälp av löparen genom cirkelrörelse blandar detta på glasskivan,resultatet  skall bli en tjock pasta . man skyfflar ner detta i en burk och tar ny sats. Ett drygt jobb om man skall ha mycket färg och förr var detta lärlingens jobb som tillbringade många timmar i färgboden.
När du tycker att du fått ihop tillräckligt med pasta späder man den med kokt linolja till önskad konsistens.

På fabrik har man valsverk som gör detta jobb. Att blanda pigment direkt med linolja funkar sämre,färgen blir grov och grynig.Skall du bara ha några liter rekommenderar jag att du köper färdig färg.Dels får du en färg med rätt konsistens men också med lite antimögel grejs i. Linoljefärg är iom att man förbjudit blyvitt som pigment ytterst känslig för påväxt.Zinkvitt kan hjälpa något men i för stor mängd gör den färgen spröd.
ulf

symbiosis

• Jojo
SV: Fönsterfrågor, olja och färg.
« Svar #2 skrivet: 18 sep-16 kl 16:47 »
Bättre svar hade jag inte kunnat önska mig! Många bra tips. Tack Ulf!

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser