Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Danmark Blivande kollektiv på Bornholm  (läst 1568 gånger)

Solkvarn

• Danmark
Danmark Blivande kollektiv på Bornholm
« skrivet: 14 jul-16 kl 13:26 »
Skrev en tråd om det här för två år sen, det kom av sig för jag fick jobb i USA, men jag fortsatte drömma och känner att det nog är dags nu. Har inte köpt än, men har inspekterat och bara sitter och velar på om jag ska skriva under köpkontrakt. Vetskapen om att det finns intresserade hade underlättat beslutet.

För folk som inte är insatta i Skandinaviens geografi kanske det är värt att påpeka att Bornholm förvisso är danskt, men mer är en del av Skåne. Fantastiskt rar liten ö, ett Skåne i miniatyr med varierad vacker natur, milt klimat och hyfsat bördig jord. Dess allra främsta egenskap för mig är dock att det är Danmarks Norrland, avfolkningsbygd med gott om stora hus till löjligt låga priser jämfört med Sverige.

Huset jag nästan köpt ligger fem km från havet och två mil från Rönne, där färjan till Sverige går ifrån. Många är väldigt skeptiska till det här med att bo på en ö, men det är ärligt talat inte särskilt långt bort. Med årskort kostar färjan till Ystad 100 kr per överfart  och tar 1 timme och 20 minuter, därifrån går tåg till Malmö. Med samma årskort kostar buss till Köpenhamn 150 dkr och tar 2.5 timme från Rönne. Med mina skånska mått mätt är det alltså bra mycket närmare civilisationen än vad större delen av Sverige är. Regionalt har de tagit beslut att förbjuda stormarknader, vilket innebär att det finns levande lanthandlar i alla små orter, inkluderande den nära mitt tilltänkta hus. Finns även förvånansvärt väl utbyggd lokaltrafik över ön, även om den egentligen är liten nog att mest ta sig runt på cykel.

Huset har en hektar mark, där ungefär hälften i nuläget är en trivsam trädgård och hälften ganska ung lövskog. Jag hade tänkt arbeta med att göra huvuddelen av trädgården till odlingar med målet att bli så självförsörjande som möjligt, det lär väl ta ett tag men på sikt ryker skogen också. Det finns två stora ladugårdar med burar i gott skick. Jag äter inte kött och ogillar att döda djur så vill inte ansvara för höns, men om någon har lust så finns det möjlighet för djur som inte ska ätas.

Det finns fyra sovrum i varierande storlek och jag vill helst fylla dem alla med människor. Jag tänker mig en månadskostnad på runt 1500 dkr (runt 1850 skr med nuvarande växelkurs), modifierat lite så de mindre rummen är billigare och de stora dyrare. Svårt med jobb därifrån, kommer att finnas internetanslutning förstås så distansarbete eller studier funkar. Annars finns det gott om plats för vad för nu projekt en hade velat göra.

Som en parantes, är det någon som känner till en dansk motsvarighet till alternativ? Jag hittar bara en massa rasistsidor när jag försöker hitta.

Solkvarn

• Danmark
SV: Blivande kollektiv på Bornholm
« Svar #1 skrivet: 18 jul-16 kl 11:51 »
Uppdatering: Nu är alla kontrakt påskrivna så nu vågar jag länka till en annons om någon vill ta en titt. Danskar är sämst på husfoton, det ser bättre ut i verkligheten och av nåt skäl har de inte tagit några bilder alls på marken.

http://www.edc.dk/alle-boliger/gudhjem/3760/vietsvej-4/

JLK

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 aug-16 kl 22:59 »
Spännande projekt, vill själv gärna göra eller vara med i något liknande men hellre mer på svenska fastlandet
Lycka tillbaka!

Skickat från min LG-E975 via Tapatalk

Solkvarn

• Danmark
« Svar #3 skrivet: 02 aug-16 kl 09:46 »
Tack!

Jag har också föredragit svenskt fastland, men jag föredrar danska huspriser.

mcangel

• -
« Svar #4 skrivet: 02 aug-16 kl 10:42 »
Spændende projekt og held og lykke.

Jeg har også ledt uden held efter en dansk version af alternativ.nu
Måske vi skulle starte en gruppe

plenum

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-16 kl 14:35 »
Vad spännande det låter och grattis till husköpet! Bornholm måste väl ligga i en bra klimatzon?

Jag är lite sugen på att säga upp mig från mitt kontorsjobb och börja leva friare och enklare. Har inte vågat ta steget än dock.....

Solkvarn

• Danmark
« Svar #6 skrivet: 11 aug-16 kl 01:20 »
Tack! Varit och tagit emot nycklar idag. Grannarna verkar okej också, tack och lov.

Jag vet inte riktigt om odlingszoner är ett svenskt påfund? Bornholm lär ju vara typ 1, eller kanske lite över det rentav. Det odlas druvor kommersiellt och det finns en fikonsort som är framavlad för att kunna växa där. Mest soltimmar i Danmark påstod hussäljaren, låter rimligt.

Solkvarn

• Danmark
« Svar #7 skrivet: 08 sep-16 kl 22:10 »
Ska inte bumpa den här tråden hela tiden, men det var många vänner som var intresserade så jag har startat en blogg om mina stapplande försök. Ligger lite bilder på marken uppe, inga inomhus för jag har så lite möbler fortfarande.

https://narapokalypsensfyraryttarekommerbjuddempavin.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser