Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växelbruk, större potatisland  (läst 4300 gånger)

Blomsterklocka

• Västergötland
Växelbruk, större potatisland
« skrivet: 21 jun-16 kl 14:39 »
Jag och min sambo håller på och fixar vår köksträdgård inför nästa säsong och har tänkt oss odling av grönsaker med en 4-6-årig växtföljd. Problemet är bara att vi vill ha mycket större yta till potatis än till de andra sorterna, och platsen i trädgården är inte obegränsad. Hur kan man lösa det? Finns det t ex något man kan göra för att inte behöva byta plats på potatislandet hela tiden? Storleken på bäddarna till grönsaker, sallad, baljväxter etc skulle vara tillräckligt stora för färskpotatis, men inte någon vinterpotatis...

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Växelbruk, större potatisland
« Svar #1 skrivet: 21 jun-16 kl 15:37 »
Hur stort är ytan totalt?

Här är ett förslag: 8-årig 4 år mellan potatis
1. potatis, 2. kålväxter, 3. morötter, lök, rödbetor mm, 4. ärtor, bondbönor, bönor mm 5. potatis, 6. gurka, majs mm 7. sallad, mangold, blommor 8. gröngödsling (tex blodklöver, ww-rajgräs)

Gödsel/kompost till skifte 2, 6 och evtl även 1 och 5 beroende på tillgång.

Eller så här kanske: 6-årig- 3 år mellan potatis
1. potatis, 2. kål, morötter, lök mm 3.  ärtor, bondbönor, bönor mm 4. potatis, 5.gurka, majs mm,  sallad, mangold, blommor 6. gröngödsling

Gödsel/kompost till kål delen på 2 och 5 samt evtl till 1 och 4

Lise

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-16 kl 17:39 »
Eller lägg till några fler bäddar och träda/biväxter?

Blomsterklocka

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-16 kl 01:26 »
Hur stort är ytan totalt?

Här är ett förslag: 8-årig 4 år mellan potatis
1. potatis, 2. kålväxter, 3. morötter, lök, rödbetor mm, 4. ärtor, bondbönor, bönor mm 5. potatis, 6. gurka, majs mm 7. sallad, mangold, blommor 8. gröngödsling (tex blodklöver, ww-rajgräs)

Gödsel/kompost till skifte 2, 6 och evtl även 1 och 5 beroende på tillgång.

Eller så här kanske: 6-årig- 3 år mellan potatis
1. potatis, 2. kål, morötter, lök mm 3.  ärtor, bondbönor, bönor mm 4. potatis, 5.gurka, majs mm,  sallad, mangold, blommor 6. gröngödsling

Gödsel/kompost till kål delen på 2 och 5 samt evtl till 1 och 4

Ytan där vi tänkt odla är ca 100 m2 och potatislandet skulle helst vara hälften av det. Men det kanske helt enkelt inte går. Att ha potatis på samma ställe varannat år går väl inte? Vi kanske får nöja oss med mindre potatis några år. Ca 20 m2..

Längre fram vill vi ha ett större potatisland, 100-200 kvm, på någon av åkrarna, men då vet jag inte vad vi ska växla med.. Känns trist med träda om det finns något man kan ha nytta av. Men grönsaker kommer vi ha tillräckligt med i trädgården. Finns det något annat som är lämpligt att odla på en yta i den storleken?

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jun-16 kl 06:04 »
När det är så små lotter har växtföljden inte så stor betydelse om man odlar potatis på samma ställe två tre år på raken.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-16 kl 08:16 »
Det är vist bra med växelbruk, men när det gäller så små odlingar har det en underordnad betydelse.
kretslopp

Blomsterklocka

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-16 kl 08:31 »
När det är så små lotter har växtföljden inte så stor betydelse om man odlar potatis på samma ställe två tre år på raken.

Ok! Det låter ju bra! Men efter de åren, hur länge måste potatislandet vila från potatis?

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jun-16 kl 08:45 »
Vi har flyttat vårt från 4-5 år på förra stället, det var för sankt där. Vi flyttade för att det skulle dikas mera än att vi hade problem.

Men odlar man samma sort på samma ställe år från år och tar eget utsäde så syns det på potatisen. Det finns härdiga bra potatissorter.

I år testade vi tre varianter på bl a Asterix. Köpt utsäde, köpt potatis i butik och sparat utsäde. Gjorde lika dant med Cherie. Det visar sig att grobarhet och friska blad ser bäst ut hos potatisar som köptes i vanlig matvarubutik. Nu finns inte all potatis man vill ha i butiker och man måste köpa utsäde.

Vi har Asterix, 3 varianter. Cherie, 3 varianter eller snarare 4 då en rad dragits upp i kruka i växthus. Sparrispotatis, Juliette, Folva (som är svårlagrad), Cypern som vi kallar insmugglade potatisar.

Bra utsäde verkar lyfta potatislandet minst lika mycket som att flytta runt. Det utsäde jag köpte var lite dåligt, få ögon och några hade röta. Den potatis som köptes i butik var delikatesspotatis av riktigt hög kvalitet och det blev riktigt fina plantor. Vi får se i höst hur det ser ut bland potatisarna, men prognosen ser bra ut.
Vi har provodlat i hinkar för att få färskpotatis som blev riktigt bra. Den köpta potatisen har grott lätt.

Sedan är jag kanske känd för att skita i regler och prova egna metoder som funkat lika bra. Ibland kan man göra precis tvärt om och få lika bra resultat.

kurt

« Svar #8 skrivet: 22 jun-16 kl 08:55 »
Sättpotatis man köper har främst egenskapen att de befriat den från alla de virus som kan angripa potatis, genom att odla meristem vid hög temperatur

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 22 jun-16 kl 09:52 »
Att använda vanlig köpepotatis som utsäde är ett lotteri - det kan bli bra men det kan oxå gå åt skogen med odlingen plus att en kan få in sjukdomar i odlingarna. Ska en använda köpepotatis som sättor så bör den vara ekologisk men det bästa är att använda certifierat utsäde och de sättpotatisar som kommer av det.
Att smuggla in sättpotatis från Cypern är nog ingen bra idé öht. Det är via dylika tilltag vi fått hit den spanska skogssnigeln  :P
För att återgå till frågan så behöver inte potatisen byta plats varje år, två potatisår går bra i växelbruket, tycker jag. När det kommer upp (missade) potatisar efter att den växlat bör den grävas upp och ev sättas på rätt "växlings"plats.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jun-16 kl 11:51 »
Hysterisk som vanligt. Den certifierade sättpotatis jag köpte kan knappast räknas som certifierad och frisk potatis, den såg för djävlig ut inuti. Men allt skit kan säljas med certifikat ....

Att det finns risker och annat sprider nog bara potatisodlarna. De här certifierade potatisarna innehåller också bekämpningsmedel och det har ingen betydelse om sättpotatisen är halv, grön eller Krav för att den skall gro och ge potatisar. Avkomman blir precis samma potatis med samma innehåll.

« Senast ändrad: 22 jun-16 kl 18:58 av Gilbert »

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 22 jun-16 kl 12:36 »
Hysterisk som vanlig. Den certifierade sättpotatis jag köpte kan knappast räknas som certifierad och frisk potatis, den såg för djävlig ut inuti. Men allt skit kan säljas med certifikat ....

Att det finns risker och annar sprider nog bara potatisodlarna. De här certifierade potatisarna innehåller också bekämpningsmedel och det har ingen betydelse om sättpotatisen är halv, grön eller Krav för att den skall gro och ge potatisar. Avkomman blir precis samma potatis med samma innehål.
Jag är inte det minsta hysterisk, snarare tvärtom. Om du har köpt usel sättpotatis så går den att reklamera - om något reklameras tex på COOP här så får en dubbelt tillbaka dvs reklamerar jag en påse potatis får jag två påsar i stället.
Vet inte vad du pratar om - vem har sagt att det skulle ha nån betydelse om sättpotatisen är halv, grön eller KRAV?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 22 jun-16 kl 14:04 »
jag skulle likväl göra växelbruk även om potatis är förhållandevis okänslig för att odlas nåt år i rad på samma ställe. Fördelarna med växelbruk finns inte bara i förhållande till potatisen men även i förhållande till de andra växter en vill odla.

Lise

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 22 jun-16 kl 19:30 »
Växtföld/växelbruk har man för att förebygga problem. Det innnebär inte att man garanterat får problem utan vöxtföld men risken ökar rejält. Att nån berättar hen odlat potats på samma yta i 10 år utan problem säger det inget om hur det skulle funka om nån annan försöker samma.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 22 jun-16 kl 19:46 »
Bor mitt i myllan där det professionellt odlas hundratals hektar potatis årligen. Samtliga godsen kör två år med potatis innan de växlar till andra grödor. Vanligen odlas vitkål, rotselleri, rödbetor, morötter, råg, rybs eller majs emellanåt på samma fält.

Självklart använder proffsen enbart certifierat utsäde!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 27 jun-16 kl 11:42 »
Ytan där vi tänkt odla är ca 100 m2 och potatislandet skulle helst vara hälften av det. Men det kanske helt enkelt inte går. Att ha potatis på samma ställe varannat år går väl inte?

Jag tycker ni kan testa det. Det kan mycket väl gå. Jag odlar potatis ungefär vart tredje år utan problem. Då har jag långa meterbreda bäddar med gräsremsa mellan. Odlar ni 100 m2 sammanhängande friland blir det kanske lite känsligare med växtföljden.

Det viktigaste är att odla så potatisen trivs. Då håller den sig mycket friskare.

Citera
Längre fram vill vi ha ett större potatisland, 100-200 kvm, på någon av åkrarna, men då vet jag inte vad vi ska växla med.. Känns trist med träda om det finns något man kan ha nytta av. Men grönsaker kommer vi ha tillräckligt med i trädgården. Finns det något annat som är lämpligt att odla på en yta i den storleken?

Växla med vall/gröngödslingsvall. Växla gärna även med spannmål om ni tänker odla sådan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser