Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samruvning  (läst 712 gånger)

docydry

• Västergötland
Samruvning
« skrivet: 02 jun-16 kl 20:50 »
Hej,

En av våra Hedemorahönor började ruva för ett tag sedan så hon fick ett gäng köpta avelsägg att ligga på. Det har hon skött fint men nu efter drygt en vecka har en till höna börjat lägga sig hos henne, först av och till men sedan igår relativt permanent (alla nya ägg plockar jag bort varje dag så det är bara avelsäggen kvar i redet). Nån gång går en av dem ut en sväng och kommer tillbaka, som de väl ska, och då ligger den andra kvar och ruvar. De verkar inte bråka om att ruva utan ligger där båda två. Nu till mina frågor:

Jag har förstått att hönor kan gilla att ruva tillsammans men att de också kan sno ägg, och sedermera kycklingar, från varandra och att det kan bli osämja. Men här känns det snarare som att de hjälper varandra, kan det vara så eller är det önsketänkande? Kan de ändå bli osams efter kläckningen? Kan det hända att den ena hönan tar sig an kycklingarna och den andra ligger kvar och ruvar?

bo_i_dala

SV: Samruvning
« Svar #1 skrivet: 02 jun-16 kl 20:58 »
Hej!

Risken med samruvning är att ägg kan "hamna mellan hönorna" dvs kallna.

Dela upp kycklingarna så blir det lugnast för alla.

MVH/ bo

docydry

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-16 kl 21:00 »
Hej och tack! Med "dela upp" så menar du att hönorna ska få några ägg var? Snor de inte av varandra ändå? Eller borde man separera dem helt?

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 05 jun-16 kl 16:44 »
Hej!
Om möjligt separera helt- ge den ena alla gamla ägg och den ena nya.

MVH/ b

docydry

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 jun-16 kl 01:09 »
OK då får det bli en ny omgång ägg till den andra hönan innan de första äggen kläcks. Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser