Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninbur  (läst 1500 gånger)

trassla

• Gäst
kaninbur
« skrivet: 26 apr-16 kl 21:39 »
Jag behöver hjälp av er duktiga kaninägare.
Står i startgropen att bygga nya burar. Om längden är 1.60 bredden är 0.8 och höjden 0.6, hur långt och brett skall då tak och golv vara? samma fråga gäller på storlek  längd 1.80 och bredd 0.9 och höjd 0.9?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: kaninbur
« Svar #1 skrivet: 26 apr-16 kl 22:07 »
Eeeeeh?
Bredden är 80cm, 160 cm lång. Där har du golvet taket är lika stort.

Långväggen 160x 90 cm. Kortväggen är då följdaktligen 80x90.

Minns inte riktigt om höjden men är ganska säker på att 60 är i lägsta laget.

Eller har jag missförstått dig totalt?

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 27 apr-16 kl 09:18 »
Hur stor är kaninen?
Kaninuppfödare och pelargontant.

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 apr-16 kl 09:20 »
Gille, de väger strax under 3 kg + 5 kg så jag har tagit efter måtten på jordbruksverket + lite större.

Skogsvilde, jag trodde att kanske golv och tak blir lite bredare och längre, om baksidan + sidorna har den storleken, men det har jag nog fattat fel.

trassla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 apr-16 kl 10:01 »
Jag glömde fråga, vilket är bäst hela buren i osb, eller av råspont?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-16 kl 10:05 »
Taket bör rimligen sticka ut 20cm åt varje håll om buren står ute..för att skydda väggar mot regn. Osb tål inte fukt och innehåller lim..osäkert om limmet är ätbart för kaninerna..  Råspont är ett bättre alternativ..men tänk på att virket lever i bredd.
Fjäderfän och kaniner

trassla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 apr-16 kl 10:57 »
Tack Grimbart, jag tänkte ha burar både ute och inne.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-16 kl 12:49 »
Måtten på den färdiga buren blir som Skogsvilde sade. Men om du gör respektive delar i de måtten så måste du fasa av kanterna i 45grader för att det skall passa. Normalt så tar man av en skivbredd på en del i varje hörn så att man slipper det. I kaninbursfallet skulle jag nog ställa väggarna på botten och lägga taket på väggarna. Om man då skall landa på rätt mått måste man räkna av två skivbredder på väggarnas höjd och fyra skivbredder på valfria lodräta skarvar till väggarna. Där skulle jag välja 2 på varje kortsida. Du behöver således veta hur breda skivor som skall användas.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 27 apr-16 kl 20:54 »
jag byggde våra burar med 45x45 reglar som jag klädde med masonit det största misstaget var att använda spåntat virke i botten idag skulle jag hellre ta ospåntat eller vattenfast plyfa med ruggad yta.
Dörrarna av takläkt och putsnät.
Taket av korrigerad plast.

Platsbygger du inte så måste du tänka på vikten och virke är tungt.

Betesburar, bygg dessa med Max 45 x45 i bottenlagen och en så lätt stomme som möjligt. Vill du ha täckta sidor så funkar masonit där oxå.
 Blanka sidan innåt och så målar du på utsidan så håller det länge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser