Gassvets, värt att lära sig?

Startat av DennisCA, 11 Mar-16 kl 18:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

DennisCA

Tack för rakt svar.

Jag ställde en fråga till gasiq om en produkt de sålde där dom hade kombinerat bakslag och backventil på ett handtag och om detta var säkert.
http://www.gasiq.se/sv/brannarsystem/ELGA_S80?prod=946

CitatAtt ha flamspärrar monterade på handtaget ger en ökad säkerhet , då en ev. flamma släcks redan där. I t.ex. Finland är detta ett krav som försäkringsbolag har. ( En backventil som lagkravet hos oss anger hindrar bakåtströmning av gas men stoppar inte en ev. eld. )

Om du har behov av väldigt stort flöde ( t.ex. 5000L värmning) kan begränsningen av flödet märkas.

DennisCA

Här beskrev en gammal jänkare hur han ställde in brännaren på ett vis som skulle förhindra ev. katastrofer, så gjordes det i dagarna före ventiler och flammskydd sade han.

CitatBalancing Gases In OAW
By M R Tebo - C. 2005

Back in the" old days", before the widespread use of check valves and flashback arrestors, beginners were always taught to balance gases. This is a procedure I still use today, not only because of safety, but because it is a good way to check on the current condition of your equipment, and guarantees the correct setting with any tip size or regulator gauge peculiarity. With a little practice, it only takes a minute, and accurately gives you the proper setting with any make of equipment, with the max. and min. of the heat range of any tip. The instructions I usually give an OAW beginner are below.

With both bottles on, and regulator adjusting screws turned out ("off" position), turn the acetylene torch valve wide-open (3 half turns is usually enough). Then, turn your acetylene regulator adjusting screw in until gas starts to flow and light the torch. Continue to turn the adjusting screw in until the flame just blows away from the tip, then back off the screw until the flame just returns to the tip. Your acetylene pressure is now set for that tip.

Then , open the oxygen torch valve wide-open (3 half turns) and slowly begin to turn your oxygen regulator adjusting screw in until you you have a blue feather extending from a blue cone at the tip. Continue to add oxygen until the feather just disappears into the inner cone, giving you a neutral flame. You now have the torch set for maximum heat for that tip. (Wiggle both torch valves at this point to make sure you have them wide-open: if you do the flame will not change)

Finally, turn your oxygen torch valve off. Then, close your acetylene torch valve until the yellow flame starts to produce smoke, and immediately open it just so it is not smoking. Slowly open your oxygen torch valve until you again have a neutral flame , and you now have the minimum flame you can use on that tip without backfires.

This seems like a lot of trouble, but only takes 1-2 minutes with practice and only needs to be done once unless tips or regulator settings are changed. Also, note that at no point are you depending on or even looking at regulator gauges, which can be very unreliable when abused. This method will work with all standard OA equipment for welding.

Google översatt som jag försökt tuna upp lite... Tyckte det var en så bra beskrivning att den var värt att ha på svenska. Kanske inget nytt för de som kan.

CitatBalansera gaser i OAW
Av M R Tebo - C. 2005

I de "gamla dagarna", innan den utbredda användningen av backventiler och bakslagsspärrar, lärdes nybörjare alltid att balansera gaserna. Detta är ett förfarande som jag använder än idag. Inte bara på grund av säkerhetsaspekten, men eftersom det är ett bra sätt att kontrollera skicket på din utrustning. Och du får garanterat korrekt inställning med alla storlekar av munstycken oberoende av olika regulatorers egenheter. Med lite övning tar det bara en minut och ger dig alltid rätt inställning av all utrustning samt utrustningens max. och min. inställningar. Instruktionerna jag vanligtvis ger en nybörjare är nedan.

Med båda flaskorna påslagna och regulatorställskruvarna i off-läge, vrid acetylenventilen på ditt handtag till vidöppet läge (3 halvvändor räcker vanligtvis). Börja sedan vrida acetylenregulatorns justerskruv tills gasen börjar flöda och tänd lågan. Fortsätt att vrida justerskruven tills lågan just blåser bort från spetsen, backa nu tillbaka skruven på regulatorn tills lågan brinner bara vid munstycket. Acetylentrycket är nu inställt för denna spets.

Öppna sedan syreventilen på ditt handtag till vidöppet läge (3 halvvändor) och börja långsamt öppna syrgasregulatorns justerskruv tills du du har en blå "fjäder" som sträcker sig från en blå kon vid spetsen. Fortsätt att skruva upp syret tills fjädern försvinner in i den inre konen, vilket ger dig en neutral låga. Du har nu brännaren inställd för maximal värme med denna svetsinsats. (vicka på ventilerna vid denna punkt för att kontrollera att dom är vidöppna: om dom är vidöppna kommer lågan inte att ändras)

Slutligen, stäng av ditt handtags syreventil. Sedan stänger dy acetylenventilen tills den gula lågan börjar producera rök. öppna omedelbart ventilen igen tills lågan inte längre producerar rök. Öppna sen handtagets syreventil tills du återigen har en neutral låga. Du har nu den minsta lågan du kan använda med detta munstycke utan att det blir baktändning.

Detta verkar vara en hel del jobb, men tar bara 1-2 minuter med täning och behöver bara göras en gång. Så länge munstycket eller regulatorinställningarna inte ändras. Observera också att inte vid något tillfälle är du beroende av eller ens behöver titta på regulatorns mätare, vilka kan vara mycket otillförlitliga när det gäller missbrukad utrustning. Denna metod funkar med all vanlig oxy-acetylen utrustning för svetsning.

Balanserande av gaser görs inte vid skärbränning, där följs inställningarna på utrustningen och tillverkarens rekommendationer.

DennisCA

Jag lärde mig att handtaget inte är ett AGA utan ett Vahli. Det stod ju på etiketten på handtagen men jag reagerade inte på det. Men X11 kopia. Det innebär att åldern inte behöver vara så gammal för Vahli gjorde visst handtagen utan backventiler in på 80 talet.

Jag hittar ingen annan info än det om företaget. Nån som vet?

Jag börjar också bli sugen på att ta ibruk de gamla gasregulatorerna (ifall jag inte skaffar albee), för gammal utrustning är bättre helt enkelt ;) Tar emot att köpa nytt, fult och plastigt ju.

Men de behöver isåfall servas av proffs, vem gör sådant? Finns det någon längre?

DennisCA

Jag kom nu även på att de backventiler och flammdämpare i ebaylänkarna inte kan användas för mina syften, fel gänga. Amerikanarna kör med NPT gänga medan resten av världen kör med BSP.

Humle

Såg denna film och kom på denna tråden, kanske är den av intresse.
! No longer available
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Okulärbesiktning av Byrålåda

DennisCA

Inte mera än 15PSI säger han, det är 1 bar. Många jag har läst kör med mera. Står även 1-1,5bar i AGA's manualer. Svårt att veta vad man ska tro.

DennisCA

Jag har noterat att den startup procedur jag saxat och översatt är utformad för liktrycksbrännare. Dom är normen ute i världen för oxy-acetylensvetsar. Dom är från vad jag forskat mig till, bättre på de flesta vis än injektorprincipen. Mindre gasåtgång p.g.a. mindre tryck, lättare att justera och går att justera nogrannare, effektivare med acetylen. Injektorns fördelar ligger i att bränna alternativa bränslen som propan (gasol).

Vi är visst lite bakofram här i skandinavien på denna punkt.

P.S. även noterat i andra AGA manualer, även andra äldre, att acetylentrycket är maxat vid 0.8 bar nu. Så dom kom väl till samma uppfattning med tiden här, för högt acetylentryck är farligt!

ensamhet

Nån gång under sommaren ska jag skära sönder skrot, med gasol och oxygen, svetsa lite rör, mm.
Du är välkommen på en liten semestertripp och testa att skära, svetsa, värma mm.

Ta med din utrustning, så ska jag hjälpa dig att få ordning på den, jag har massvis med delar till gas.

DennisCA

Tack för erbjudandet men jag kommer att vara helt och hållet bunden vid hemmet på min semester i år. Jag tycker jag börjar få ganska bra koll på det teoretiska så det är mest en fråga om träning.

DennisCA

Jag vet inte varför men pappa verkade ha en svetsmixer och munstycke felmonterade, han kommer inte ihåg själv varför

Mixern av modell 4A är kopplad till ett munstycke av modell 0. Alltså 500L mixer till en 40l/h spets. Vad kan gå åt helvete om man kör så här, om något?

DennisCA

Några tips på svetsslangar? Tvillingslangar är visst styvare än separata slangar så att ha skilda slangar är att föredra. Verkar inte finnas så mkt val i Sverige/Finland, vanliga AGA 5.0mm tvillingslangar. I tyskland är det vanligt med 4mm/11mm slangar, lite smalare än de vi har här men med kompatibla kopplingar. Funderar kanske sådana vore mjukare. Men vilka tyska märken eller affärer är att lita på?

DennisCA

Trelleborgs Pluton 5.0/11mm slangar lär vara jättebra men jag hittar ingen som säljer dom. Dom lär vara allmänt tillgängliga i sverige men se tusan jag hittar inget ställe att köpa varesig i Finland eller Sverige. Nån som kan hjälpa?

torbjorn

Finns på Rubber Company , rubberco.se .
Beställningsnummmer för 5 mm innerdiameter: Enkelslang röd 2350005, enkelslang blå 2360005, tvillingslang 2330505

DennisCA

Tack för det, har skickat en förfrågan till dom. Dom fanns i Umeå, synd skulle ha åkt dit istället för IKEA...

DennisCA

Argh, trodde det skulle gå men nu säger dom slangarna dom hade är för gamla att använda och dom slutar sälja slangar ändå.

DennisCA

Nu ser det ut att lösa sig på ett bättre sätt ändå. Etra i Vasa ska ta hem slangar åt mig, 10m av varje köpt. Inte tvillingslang alltså, enskida slangar har jag blivit tipsad är mjukare och man kan koppla ihop dom med klämmor varje meter typ.

ensamhet

Enklast är att tejpa ihop dem med eltejp, med lämpligt mellanrum.

DennisCA

Jo men det ser snyggare ut med sånadära klämmor för två slangar. Jag vill ju det ska se så proffsigt ut som möjligt om jag lägger tid och pengar i det.

Själv är bäste dräng

Krympslang i matchande färg är bra annars, både stilrent och funktionellt.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

786 Gäster, 1 användare
Tigggern