Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering 60-tals sommarstuga.  (läst 5097 gånger)

Cittra_47

• Värmland
Isolering 60-tals sommarstuga.
« skrivet: 06 feb-16 kl 18:53 »
Hej,
Jag håller på och renoverar en stuga från 60-talet. Finner till min förvåning att isolering i golv och väggar består av skumgummi, ca 100 mm tjockt. Ser ut ungefär som det material som används i skumgummimadrasser.
Ska jag byta ut isoleringen? Isolationsegenskaperna är säkert tillräckliga då huset kommer att användas sporadiskt som gäststuga, mest sommartid.
Var det vanligt med den typen av isolering?
Hälsn.
/Lasse

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Isolering 60-tals sommarstuga.
« Svar #1 skrivet: 06 feb-16 kl 19:42 »
Det isolerar säkert tillräckligt bra men jag kan tänka mig att det skulle brinna ganska bra också. Men jag skulle säkert behålla det ändå.

Cittra_47

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-16 kl 18:08 »
Ja, så är det nog, att det brinner rätt bra. Jag har proveldat en bit och det är inte asbest, precis. Å andra sidan var väl alternativet kutterspån eller sågspån vid den tiden, det lär inte ha varit bättre.
Jag kommer nog att behålla skumgummit i väggar och tak, det verkar torrt och fint, ingen dålig lukt. I golvet byter jag, det ska ändå rivas, vill gärna ha lite tjockare isolering, där.
Det skulle vara intressant att veta om detta var en vanlig isolering under 60-talet, jag har aldrig hört talas om eller sett något dylikt.
/Lasse

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 07 feb-16 kl 19:47 »
Du har tur att det inte har löst upp sig, vissa gamla plaster "smälter" till en trögflytande sörja med tiden. En mycket dåligt isolerande sörja  :)

kurt

« Svar #4 skrivet: 07 feb-16 kl 20:10 »
Problemet med brinnande skumgummi är väl framförallt att de avger mycket giftiga gaser, alltså mycket farligare än sågspån!

Cittra_47

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-16 kl 22:05 »
Smält ner har det inte gjort, materialet är mjukt och fint, skulle kunna användas till madrasser efter alla dessa år.
Ja, giftiga brandgaser är förstås en nackdel som bör respekteras. 60-tals hus är ju rätt så förskonade från allehanda plastmaterial, vilket är mer än man kan säga om tex 70-tals hus.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 feb-16 kl 22:41 »
Skumgummi släpper väl ifrån sig en massa otrevligheter?
Kanske har äldre grejer läckt färdigt?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 07 feb-16 kl 22:54 »
Många gamla skumgummimadrasser luktade ganska starkt när de var nya. När de slutade lukta så var det bara några månader kvar innan gummit började smula sig och falla sönder.
Det skumgummit var mycket tyngre än den skumplast som används i modernare madrasser.

Beträffande den här skumgummiisoleringen: Vad är det för färg på skumgummit? Luktar det något speciellt? Hur beter det sig om man försöker tända på det (smälter det, sjunker skummigheten ihop, eller brinner det till aska utan att smälta)? Färg på låga och rök? Hur luktar röken?

Finns det några firmamärken, stämplar etc på skumgummiskivorna?

Är sommarstugan platsbyggd av lösvirke eller är det någon form av fabrikstillverkad eller monteringsfärdig stuga?

Cittra_47

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 08 feb-16 kl 09:23 »

Hej Torbjörn,
*Färgen är ljust gul, nästan gråaktig.
*Nej, ingen lukt, man slås faktiskt av hur frisk luften känns i huset.
*Det smälter snarare än att brinna med en öppen låga.
*Gulaktig låga, svart rök.
*Stark stickande rök, känns klart ohälsosam.
*Nej, inga firmamärken, vad jag sett. Fick nästan för mig att farbrorn som byggde huset gått till någon madrasstillverkare eller dyl. och köpt skumgummit. Det är därför jag är intresserad av om skumgummi någonsin varit en vedertagen isoleringsmetod, eller om det är en egen uppfinning.
*Jag vet inte, men ganska säker på att det är ett lösvirkesbygge.
Hälsn.
/Lasse

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 08 feb-16 kl 11:03 »
Det låter som ungefär samma typ av skumgummi/skumplast som än idag används som t ex möbelstoppning, den brukar ju vara ljusgul när den är ny men kan bli grå med tiden.
Det gamla luktande madrasskumgummit brukade vara ljusgrått, kanske lite åt det gråbruna hållet.

Cittra_47

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 12 feb-16 kl 18:12 »
Skumgummit i väggarna åkte ut, det också.
Så här såg det ut:

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 3 användare
Lillemannen, Hantverkare92, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser