Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på motor för tvåhjulstraktor  (läst 9084 gånger)

Notdavid

• Uppland
Tips på motor för tvåhjulstraktor
« skrivet: 03 feb-16 kl 13:09 »
Hej!

Jag har en gammal Agria 2800 där motorn (och jag) har gett upp. Originalmotorn är på 12hk. Nu letar jag efter en prisvärd motor med horisontalaxel med ungefär samma effekt, e-start inget måste men skoj. Har någon erfarenheter? Hur är det med Robin t.ex.? B&S eller Honda är tyvärr för dyra.

husbehov

• Gäst
SV: Tips på motor för tvåhjulstraktor
« Svar #1 skrivet: 03 feb-16 kl 13:56 »
sök på rcholm på google så har du kipor dieselar till riktigt bra pris

husbehov

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 feb-16 kl 13:57 »
bensinare finns med , riktigt billiga men hur bra de är vet jag inte . kan bara referera loncin motorer med en såndär liten fiddy som jag har står och skräpar och den startar jämt iaf :)
« Senast ändrad: 03 feb-16 kl 14:05 av husbehov »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 03 feb-16 kl 17:07 »
Tyvärr får man nog räkna med att det mesta i fråga om fabriksnya motorer i den storleksordningen är otrevligt dyrt om man ska köpa dem styckevis som privatperson.
En möjlig källa till begagnad 12 hk bensinmotor är förstås någon större snöslunga, det händer ju att sådana havererar och blir billiga fastän motorn är felfri.
Vilket varvtal är önskvärt? Jag antar att det är 3000-3600 r/min?

Fundera lite på andra krav på motorn:
Låg vikt?
Körs den så många timmar per år att det är värt att betala extra för låg bränsleförbrukning och långa serviceintervall?
Måste den vara lätt att kallstarta under svåra förhållanden?
Nöjer du dig med att kunna köra den på bränslen som under goda tider går att köpa på macken eller vill du kunna hålla den i drift på någon form av egenproducerad soppa i händelse av svår försörjningskris?
Är det trångt och mekaniskt besvärligt att montera motorn i maskinen (t ex krav på hur axeltappen ser ut)?
Utsätts axeln för stora sidkrafter (t ex från remmar eller kuggväxlar) så den måste vara kraftig och kullagrad?
Ska den rotera medurs (vanligast) eller moturs sett mot axeltappen?

Notdavid

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-16 kl 10:01 »
Tack för tipset om rcholm. Jag har inte kunnat hitta någonting självklart där ännu, men jag ska kika lite mer.

Bra tankar där Torbjörn, jag gillar att du också tänker på försörjningskris.
Originalmotorn har 3000rpm, så däromkring bör man väl hålla sig. Om diesel eller bensin, här tänkte jag bara praktiskt, allt annat jag har går på bensin, en mindre felkälla om någon annan ska tanka maskinen. Sedan har kanske diesel bättre vridmoment och/vid lägre varvtal, det talar ju för diesel. Tror de flesta som byggdes utrustades med dieselmotorer. Vad tycker du?

Den där används mest för att plöja och fräsa, kanske med kärran hämta ved ur skogen någon gång eller hälsa på grannen. Jag har snöfräs och plogblad till den också, men det har jag aldrig använt - jag har lyckligtvis en bonde som plogar med traktorn.

Plats finns, motorn hänger framför axeln och växellådan.

kurt

« Svar #5 skrivet: 04 feb-16 kl 11:58 »
I Norge har man historiskt haft mindre och brantare jordbruk och mera snö, så där finns fler 2-hjulstraktorer, slåtterbalkar och snöslungor.

Norges motsvarighet till Blocket är:

http://finn.no

husbehov

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 feb-16 kl 12:02 »
häftig liten maskin det där  :) 10hk kipor dieseln borde funkat fint . har dom remdrift eller är det axel direkt in ? kopplingstyp ? hm måste läsa lite om dom där

Notdavid

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 04 feb-16 kl 12:24 »
Jo, den är häftig och går att använda till rätt mycket, speciellt på ett litet ställe som vårt där även en liten traktor skulle få svårt att vända och köra sönder för mycket.

Inga remmar där, axeln går rakt in i växellådan (3 växlar fram och bak, hög- och lågväxel, manuell diffspärr). Någonstans hade jag en filmsnutt när jag plöjde, kanske hittar den senare.

Tack för länken Kurt!

husbehov

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 feb-16 kl 12:44 »
ja jag har velat fram och tillbaka lite om att sälja min traktor och ha något mindre liknande en såndär . ok låter som en stabil konstruktion med . har du luftat bränslesystemet den eller är den skuren eller komp fri? usch vad sugen jag blev  :)

Notdavid

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-16 kl 13:42 »
Den har skurit. Jag orkar helt enkelt inte med den längre. Antingen så är man entusiast och gillar att hålla på eller så vill man använda den, och då ska maskinen vara lättstartat och stark. Berning-motorn som sitter i den här har inte heller något bra rykte. Det är en '66:a, så den kan ju ha gått väldigt mycket också.

Växellådan är dock riktigt grov och stabil, liksom alla tillbehör jag har till den där. Det finns kärror med drivaxel, då är hela ekipaget fyrhjulsdrivet och tar sig fram rätt bra. Nackdelen är att man ibland får stiga av om man ska vända på trånga ställen.

husbehov

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 feb-16 kl 13:57 »
jaha så det finns sånna tillbehör med . ska söka lite sprängskisser på dom . är dom mycket udda eller kommer någon på blocket ibland? har inte sett en såndär häromkring

kurt

« Svar #11 skrivet: 04 feb-16 kl 14:26 »
De är ju mycket vanliga i Vietnam, Kambodja och Kina, även i delar av Östeuropa. De var vanliga i Sverige fram tills 4-hjuliga motorcyklar tog över, och det inte längre ansågs acceptabelt att sitta utan hytt i Sverige

husbehov

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 feb-16 kl 14:47 »
ja nu när du säger det minns jag att jag sett något videoklipp på asiater där dom kört trimmade liknande sånna där på strippen . verkar ju väldigt smidiga till det mesta . allt i ett tänk på dom

Notdavid

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 04 feb-16 kl 14:54 »
De är väldigt vanliga i södra Tyskland, används mycket i vinodlingar o.dyl. Jag har en bevakning på Blocket på dem, det dyker upp någon då och då. De byggs ju fortfarande, men de är hiskligt dyra.

husbehov

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 feb-16 kl 15:02 »
hiskligt dyra , hur mycket är det ca ? en såndär kan ju ersätta det mesta eller kanske allt på min lilla plätt . jordfräs , traktorn och gräsklipparn .

Notdavid

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 04 feb-16 kl 15:23 »
Ja du, på den här sidan kostar den 3500€, alltså 35.000kr typ för bara traktorn. Sedan ska man ju ha lite verktyg också :)

http://www.motorland.net/Einachsschlepper/Agria-3600-Grundgeraet

husbehov

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 feb-16 kl 15:29 »
ja men då borde de vara ganska överkomliga i pris på begmarknaden . kul att se iaf :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 04 feb-16 kl 15:48 »
Ja du, på den här sidan kostar den 3500€, alltså 35.000kr typ för bara traktorn. Sedan ska man ju ha lite verktyg också :)

http://www.motorland.net/Einachsschlepper/Agria-3600-Grundgeraet

För att motsvara vad du har nu så får du nog betala mer - om du ska ha ny Agria. Det blir kanske snarare denna:
www.motorland.net/epages/ML_DE.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/ML_DE/Products/5300

ja men då borde de vara ganska överkomliga i pris på begmarknaden . kul att se iaf :)

Den tyska begagnatmarknaden ser intressant ut. Se t.ex. ebay.de . Men jag vet inte hur man effektivt ska handla där. Har försökt en gång men fick inte ens svar på mina frågor. En kompis där nere var först lite intresserad men hade sen inte tid att hjälpa mig. Ska man åka ner (när marknaden ser intressant ut) eller försöka handla på distans? Troligen ska man helst ha annat ärende samtidigt för att få bra ekonomi i det hela. Men så småningom kanske jag kommer igång med detta i alla fall.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 feb-16 kl 17:01 »
Det kan ju vara rätt mycket pyssel att få en annan motor att passa. Vi har en Robyn 400 kubiks tiohästare som vi har till diverse drivändamål. Verkar vara en bra motor. Brorsan hittade den i en container. Enda felet var att startmotorn satt fast och att det var skit i förgasaren. En ordentlig hydraulpump fick vi på köpet.

Motorer skänkes ju bort och säljes titt som tätt på Blocket annars.

Notdavid

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 05 feb-16 kl 08:20 »
Den tyska begagnatmarknaden ser intressant ut. Se t.ex. ebay.de .
Jag har kollat lite på ebay.de. Jag är från Tyskland, då är det ju lite enklare. Men fortfarande ska ju grejerna upp på något sätt. Och det mesta säljs nere i södra Tyskland. Men jag tänkte spara den gamla originalmotorn och ta med till Tyskland om jag någon gång skulle bila ner, finns nog entusiaster som behöver reservdelar.

En anekdot apropå ebay, jag hade kvar en gammal mc-motor hemma hos morsan som hon ville ha bort. Först tänkte jag köra den till tippen, sedan provade jag med ebay. Å jösses du vad budgivningen drog iväg, inget krångel med köparen heller :D Ibland har man tur. Tyskland är en stor marknad.

Det kan ju vara rätt mycket pyssel att få en annan motor att passa. Vi har en Robyn 400 kubiks tiohästare som vi har till diverse drivändamål. Verkar vara en bra motor. Brorsan hittade den i en container. Enda felet var att startmotorn satt fast och att det var skit i förgasaren. En ordentlig hydraulpump fick vi på köpet.

Motorer skänkes ju bort och säljes titt som tätt på Blocket annars.

Jo, motorbytet är inget jag ger mig på. Det finns en kille i byn som har en metallverkstad, han sysslar med prototyp- och legotillverkning. Åbäket står hos honom nu :) Vilket flax att hitta en Robyn-motor! Grattis! Robyn monteras i de nya Agria-traktorerna såg jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
Berberis, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser