Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Posta rikt&Planhyvel robland k 260  (läst 3745 gånger)

Lb

• Medelpad
Posta rikt&Planhyvel robland k 260
« skrivet: 25 dec-15 kl 10:33 »
Hur ska lnmatningsbordet ligga i förhållande till utmatningsbordet, jag får en sänkning av objektet jag hyvlar ca. 20 mm från
slutet.Tacksam för svar.
 MVG Lars

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Posta rikt&Planhyvel robland k 260
« Svar #1 skrivet: 25 dec-15 kl 11:16 »
hur menar du? Att brädan blir hyvlat lite mer i slutet när du riktar? Är det alltid lika mycket? Det låter lite som om stålen inte korrekt justerade.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 dec-15 kl 21:00 »
Din fråga är fel ställd, eftersom inte inmatningsbordet spelar roll här.

Det är skillnaden mellan hyvelstålens höjd och utmatningsbordet som är inställningen som du har fel på! (Inmatningsbordets höjd i förhållande till hyvelstålens höjd avgör enbart spåntjockleken, inget annat!)

Ställ in utmatningsbordet så här:

Lägg en absolut rakt list på utmatningsbordet, med ett hyvelstål emot i framkant. Rita ett streck på utmatningsbordet, och rita av det på listen. Rotera kuttern för hand bakåt emot inmatningsbordet. Då ska listen förflyttas bakåt 3-5 mm från strecket på bordet. Exakt rätt inställning nås då. Gör om längst till höger och längst till vänster på bordet, därefter samma sak igen med nästa stål i kuttern. I genomsnitt ska det vara 3-5 mm som listen förflyttas med hjälp av skärets rotation.

Detta är grundinställningen för att få exakt raka bitar - sedan laborerar man som yrkesman ibland med denna inställning för att tex få svagt konkava ämnen då man ska tillverka en limfog etc, då ändras antalet mm som listen förflyttas i provet.

Jag misstänker att det jag försökt beskriva i ord även finns på internet, tex på youtube, eftersom det är såhär man gör för att enklast ställa in hyveln exakt...
« Senast ändrad: 25 dec-15 kl 22:43 av Thomas Henriksson »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 25 dec-15 kl 22:30 »
jag tror att vi missförstod varann. om ett av stålen skulle vara högre än det andra då blir det en ojämnhet som syns tydligt alldeles i slutet förutom att resultatet inte blir riktigt bra övh. fattar ni hur jag menar? så kolla om båda el alla tre stål tar på samma höjd.....

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 26 dec-15 kl 07:30 »
Jag håller med Thomas Henriksson, det är så man gör.
Att det blir en "sänkning" i materialet på slutet beror på att stålen sticker ut för mycket fån kuttern i förhållande till utmatningsbordets höjd, vilket gör att du får luft mellan utmatningsbordet och arbetsstycket så länge stycket ligger an på inmatningsbordet. När sen ämnet lämnar inmatningsbordet "faller" det ned så det vilar på utmatningsbordet och de sista centimetrarna blir "djupare" hyvlade.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-15 kl 09:26 »
Jag håller också med.

När man postar knivarna med en ribba så som Tomas Henriksson beskriver kommer de sinsemellan på samma höjd men man blir alltid tvungen att finjustera utmatniongsbordet en aning upp eller ned innan allting går som det skall.
Enklaste sättet att ställa in det är att rikthyvla kanten på en bräda och se hur den blir. Om kanten blir konkav med ett hugg på slutet skall utmatningsbordet justeras uppåt. Om kanten blir konvex skall utmatningsbordet justeras nedåt. Man provar sig fram tills det blir bra.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser