Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstetuppen utmanövrerad av andretuppen-kan han vara kvar!?  (läst 1503 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Vi har två vuxna tuppar och 17 hönor. Den äldre är 4 år och den yngre 1,5 år. Den yngre har trots att han är större (båda är Hedemora) hållt sig till andra position och de har skött flocken (som även innehåller ett gäng ungtuppar) fint tillsammans. De går fritt i trädgården för det mesta men ibland måste de vara inlåsta i hönsgården (40kvm + 30kvm inne) och vid ett sådant tillfälle så gav den yngre tuppen den äldre stryk (hackade i kammen så att det blödde) och tog över ledarskapet. Sedan dess har de fått vara ute och den äldre tuppen håller sig långt ifrån resterande gruppen och kommer han inom synfältet för den unga så blir han bortjagad direkt. Han sover i hönshuset men går inte in förrän det blivit mörkt och de andra gått och lagt sig.

Den äldre tuppen har gjort ett bra jobb som flockledare under 3 år och jag vill helst inte behöva slakta honom då han är väldigt trevlig och bra på sitt jobb. Jag försöker sälja honom men om det inte går så undar jag: 
Har någon varit med om att en sådan här situation kunnat lösa sig så att den bortjagade tuppen kan få komma tillbaka som ranglåg?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Permission

• Uppland
SV: Förstetuppen utmanövrerad av andretuppen-kan han vara kvar!?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-15 kl 14:50 »
Ja, vänta å se.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 dec-15 kl 15:11 »
Nej du måste slakta en av dom! Jag tycker det är djurplågeri. När vi har husdjur måste vi rätta oss efter deras beteende. Vist kan rangordningen ändra sig igen men du ska inte behandla dina djur så illa.
kretslopp

Permission

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 21 dec-15 kl 15:58 »
Så när kossorna blir utsläppta på våren och ska göra upp om vem som bestämmer, vilken ska vi slakta då menar du?
Eller när baggarna mäter sig med varandra vilken ska vi avliva då?

Hönsen har en hackordning, den ser ur vårt perspektiv ytterst våldsam och penalistisk ut men det är så det fungerar, när det systematiskt avviker från ett normalt, balanserat beteende då bör man ändra på hållningen.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 22 dec-15 kl 10:43 »
Det är svårt för en detroniserad tupp. För det mesta får han en eländig tillvaro. Just detta att han varit ledartupp gör situationen så mycket värre. Inte alls att jämföra med rangstrider mellan ungtuppar eller andra lägre stående tuppar i flocken. En detroniserad ska tryckas till RIKTIGT ORDENTLIGT, så snart han bara visar sig. Den enda möjlighet han har till en dräglig tillvaro är om han kan locka till sig några äldre hönor som kan tänkas vara lojala med honom, och inte låter sig imponeras av uppkomlingen,  och hålla till med dessa utom synhåll för den andre.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 22 dec-15 kl 11:41 »
Nej du måste slakta en av dom! Jag tycker det är djurplågeri. När vi har husdjur måste vi rätta oss efter deras beteende. Vist kan rangordningen ändra sig igen men du ska inte behandla dina djur så illa.
De har 1 hektar att röra sig på så det är inte som att han inte har någon stans att vara ifred. Självklart skulle jag slakta honom direkt om jag tyckte att hon for illa fysiskt. Just nu far han illa psykiskt men jag vill ge dem en liten tid för att se om det kan bli bättre. Alternativet (att vara död) är ju inte så kul det heller, tänker jag.
En detroniserad ska tryckas till RIKTIGT ORDENTLIGT, så snart han bara visar sig.
Det är det jag är rädd för.
Hönsen har en hackordning, den ser ur vårt perspektiv ytterst våldsam och penalistisk ut men det är så det fungerar, när det systematiskt avviker från ett normalt, balanserat beteende då bör man ändra på hållningen.
Självklart behöver de få göra upp rangordningen men nu har den ju totalt kastats över ända och då är frågan om det någonsin kan bli ok för den äldre tuppen igen eller inte.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 dec-15 kl 11:42 »
Min gammeltupp Mats blev dödad av den nya, unga tuppen. Och ifjol höst så dödade nuvarande tuppen Arkman sin vackraste son innan han ens var fullvuxen. Jag kan inte tänka mig att den unge röde gjort uppror och försökt ta någon höna. Jag tror det är bäst att du offrar den ena eller den andra av tupparna.

Permission

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 22 dec-15 kl 16:06 »
Under hur långt tidsperspektiv pratar vi om, när någon ny tupp tar makten så tar det ju ett tag för systemet att komma på plats, det är inte bara två djur som ska göra upp utan alla djur i flocken påverkas tronskiften.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 23 dec-15 kl 10:50 »
Min gammeltupp Mats blev dödad av den nya, unga tuppen. Och ifjol höst så dödade nuvarande tuppen Arkman sin vackraste son innan han ens var fullvuxen..
Usch vad hemskt! Det vill jag ju verkligen inte vara med om!
Under hur långt tidsperspektiv pratar vi om, när någon ny tupp tar makten så tar det ju ett tag för systemet att komma på plats, det är inte bara två djur som ska göra upp utan alla djur i flocken påverkas tronskiften.
10 dagar har det gått. Första dagarna hade han några hönor som hängde med honom en del men sista veckan är han helt ensam hela tiden utom en stund på eftermiddagen när den andre gått och lagt sig.

Permission

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 23 dec-15 kl 11:13 »
du får nog gott vänta ett tag, en månad iaf och så får vi se hur det artat sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser