Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kylSkåpet  (läst 10219 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:kylSkåpet
« Svar #20 skrivet: 17 apr-07 kl 18:55 »
Finns det något pålägg som inte behöver förvaras i kyl?

Jordnötssmör, marmelad.
Why be normal when you can be yourself?

Huckelberry Finn

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 apr-07 kl 21:06 »
Halaj!

Vad är tahini? Skulle hommus fungera att lagra utanför kyl?

Du har väl källare istället eller i alla fal en vrå som inte är uppvärmt.
Där kan den torkade skinkan hänga i månader.

Tyvärr det är nästan varmare i min källare än i lägenheten.
Menar du att torkad skivad påläggs-skinka typ prosciuto
håller sig väl utanför kylen? 2-3 dagar?

En induktionssugn värmer bara upp en magnetisk platta som ligger i botten på kastrullen.

Eget vindkraftverk och lägenhet går inte ihop riktigt.
Skall du fästa den på balkongräcket?

Vad gäller påläggen så gillar jag de där ostarna på tub. De brukar inte förvaras kallt i affären.

Måsste man byta ut hela sin kastrull-samling då eller fungerar det på rostfria-pannor. De är väl magnetiska?

Man kan kanske driva en glödlampa med mini-vindkraft på balkongen?

Jag tror tubostarna ska förvaras i kyl efter att de öppnats

men att tappa upp dricksvatten från kran för att kyla matvaror är det miljö/energivänligt egentligen?
jag menar det ska ju genom en stor process vattnet innan det kommer från avlopp till kran!

Nej du har nog rätt, Kanske inte bästa sätt.

Jordnötssmör, marmelad.

Hmm låter ju inte direkt som nyttig mat  :(

Hur funkade förr när mjölken kom i flaskor och kannor?
De var väl inte kylda? Ställde de inte bara flaskorna utanför dörren?
I tibet gör de ju Tsampa på härsket yak-smör kanske kan man göra samma på ko-råvara?

Håller på att äta ur frysen nu. Ska börja med att stänga av den
se om det gör någon skillnad. Ska mäta upp så man ser skillnaden i Kwh
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 21:09 av Huckelberry Finn »

Sommartorparn

« Svar #22 skrivet: 17 apr-07 kl 21:18 »

Vad är tahini?

Malda sesamfrön, typ jordnötssmör.

Men riktig salami och rökt skinka, som säljs i Tyskland t ex, behöver du inte förvara i kylskåp. Inte ens i affären ligger de i kyldisken. Det är i o f torkade produkter, inte fuktiga korvar som ofta säljs i Sverige. Det kanske skulle gå att förvara riktigt torra ostar som parmesan utan kyl...

Och gör som Gruff, köp bara lite i taget.

Sommartorparn

« Svar #23 skrivet: 17 apr-07 kl 21:31 »
Förr köpte man förresten mejeriprodukter varje dag, t o m på söndagar, fast det annars inte var söndagsöppet. Och man kunde köpa is till isskåpet. En gång såg jag en enormt djup (nedlagd) iskällare i Österrike. Tror att det var ett gammalt bryggeri som höll ölet kallt på det sättet.

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 17 apr-07 kl 21:33 »
Min först saltade och sedan lufttorkade skinka har jag inte i kylskåp.
Den torkars tom hängades inomhus. Ett pålägg i taket!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 17 apr-07 kl 22:50 »
Hur funkade förr när mjölken kom i flaskor och kannor?
De var väl inte kylda? Ställde de inte bara flaskorna utanför dörren?

Jajjemän, under hela min barndom i London stod flaskorna och väntade vid dörren när man kom hem på eftermiddagen. I gassande sol. Hade man TUR, så hade talgoxarna inte hunnit hacka hål på folien och druckit upp den översta grädden.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #26 skrivet: 18 apr-07 kl 00:32 »
Har inte haft kylskåp sen tre år tillbaka. Skaffar eller lagar inte mer mat än vad som går åt bara. Inget problem. En anpassning.
Klart det går att anpassa sig, men om man t.ex lever på jakt så måste man samtidigt anpassa sig till jaktsäsonger. Och det innebär en massa kött under en kort tid som skall räcka en längre tid.
Mycket av det går ju för all del att röka-, salta-, torka- och konservera-in men det känns ändå praktiskt att kunna kyla ner det för att förlänga hållbarheten.
Men visst du har helt rätt....det fungerar även utan kylskåp.
Salt räckte gott åt folk förr i tiden innan kylkåpen gjorde sin entré och det fungerar fortfarande lika bra.
En jordkällare, förvaringsgropar eller annat svalt förvaringsställe är nog dock ett måste om man är beroende av förvaring av kött och annat "färdiglagad" föda lite längre tid.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sia

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 18 apr-07 kl 00:40 »
Klart det går att anpassa sig, men om man t.ex lever på jakt så måste man samtidigt anpassa sig till jaktsäsonger. Och det innebär en massa kött under en kort tid som skall räcka en längre tid.
Mycket av det går ju för all del att röka-, salta-, torka- och konservera-in men det känns ändå praktiskt att kunna kyla ner det för att förlänga hållbarheten.
Men visst du har helt rätt....det fungerar även utan kylskåp.
Salt räckte gott åt folk förr i tiden innan kylkåpen gjorde sin entré och det fungerar fortfarande lika bra.
En jordkällare, förvaringsgropar eller annat svalt förvaringsställe är nog dock ett måste om man är beroende av förvaring av kött och annat "färdiglagad" föda lite längre tid.
Fast nuförti´n så är det ju inte nyttigt med salt. ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #28 skrivet: 18 apr-07 kl 08:40 »
Halaj!

En induktionsspis borde spara energi.

Problemet med induktionsspis och alla andra elektroniska grejor är att om en liten elektronisk detalj går sönder så står man där. Förvånansvärt ofta är det billigare att byta hela saken än att reparera den. Och då går ju genast miljöpåverkan i taket. Därför har jag valt elspis + gashäll till vårt renoveringsobjekt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 18 apr-07 kl 13:09 »
Måsste man byta ut hela sin kastrull-samling då eller fungerar det på rostfria-pannor. De är väl magnetiska?

Halaj!

Rostfria kastruller som funkar på induktion har en specialbotten.
Vanliga funkar inte.
de är dyra som synden de där byttorna, men det är det banne mig värt.
induktion har gasens alla fördelar och några till.

Gjutjärn funkar, det är ju magnetiskt.

//T

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #30 skrivet: 18 apr-07 kl 15:12 »
Men det beror nog mest på att folk (i västvärlden) nuförtiden svettas för lite ;).
Jobbar man hårt och svettas under dagarna så tror jag inte alls att lite extra salt är skadligt.
Men eftersom många nu vistas i Air Condition tempererade miljöer och sitter inne på kontor större delen av det vakna dygnet så lagras saltet i kroppen istället för att komma ut....vilket naturligtvis inte är bra.....men "som man bäddar får man ligga".
Some give it all."

Huckelberry Finn

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 apr-07 kl 18:22 »
Halaj!

Jajjemän, under hela min barndom i London stod flaskorna och väntade vid dörren när man kom hem på eftermiddagen. I gassande sol.

Så mjölk borde hålla sig en dag ungefär utan kyl. Man märker ju om mjölk blir dålig.

Jag pratade med min ömma moder som är uppvuxen på en bondgård. När de hade mjölkat korna förvarades kannorna i ett kaklat rum nedsänkta i ett vattenbad. Kanske man skulle prova göra någon enkel vattenkylning i badrummet ändå. Behöver inte vara så stor kapacitet. 1 mjölk, 1 ost, och ett kött-pålägg. Borde inte göra så stor miljöpåverkan med lite vatten.
    Kanske kan jag samla in regnvatten eller så samla in vattnet vid kallduschar och andvända som kylning, men det kanske inte kan räknas som hygieniskt?
    I så fall blir ju nettoeffekten inte mer förbrukat vatten.

Rostfria kastruller som funkar på induktion har en specialbotten.
Vanliga funkar inte.

Gjutjärn funkar, det är ju magnetiskt.

Skulle man kunna lägga en platta av gjutjärn i botten på en rostfrikastrull och få det att funka? Du sade ju att det gick med en tidning emellan?

Jag har hört någonstans att det är  inte alla som bär på genen som gör att man är känslig för salt tyvärr finns det inget(billigt) test som visar vem som är "immuna"
« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 18:23 av Huckelberry Finn »

davidB

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 19 apr-07 kl 16:14 »
Du får bygga en modifierad tank till toastolen.
När du spolar så spolas det gamla vattnet ner i toastolen och det fylls på nytt vatten till "kylskåpet".
Vet inte vad dina gäster säger men alla kanske inte tycker att det låter så hygieniskt att ha färskvaror på toaletten. ;D
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 16:14 av kioskdavid »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Sia

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 20 apr-07 kl 10:35 »
Halaj!Så mjölk borde hålla sig en dag ungefär utan kyl. Man märker ju om mjölk blir dålig.

Sen finns ju mjölk i småförpackning, så i princip så behöver man inte köpa mer mjölk än man gör av med på en dag.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Huckelberry Finn

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 apr-07 kl 16:45 »
Du får bygga en modifierad tank till toastolen.
När du spolar så spolas det gamla vattnet ner i toastolen och det fylls på nytt vatten till "kylskåpet".
Vet inte vad dina gäster säger men alla kanske inte tycker att det låter så hygieniskt att ha färskvaror på toaletten. ;D

Det var faktiskt ingen dum ide. Hur mycket kan tanken på en toastolrymma tro?

Sen finns ju mjölk i småförpackning, så i princip så behöver man inte köpa mer mjölk än man gör av med på en dag.

Finns det även ekologisk mjölk i småförpackning?
Tyvärr finns nog inte tex ost eller köttpålägg i så små förpackningar.
Hur är det med rögad korv igentligen, borde inte den hålla sig ett tag
utan kyl?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #35 skrivet: 20 apr-07 kl 19:12 »
Det var faktiskt ingen dum ide. Hur mycket kan tanken på en toastolrymma tro?
Tror en riktig slösspolare gör av med 10-20 liter.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #36 skrivet: 20 apr-07 kl 20:47 »
Det var faktiskt ingen dum ide. Hur mycket kan tanken på en toastolrymma tro? Finns det även ekologisk mjölk i småförpackning?
Tyvärr finns nog inte tex ost eller köttpålägg i så små förpackningar.
Hur är det med rögad korv igentligen, borde inte den hålla sig ett tag
utan kyl?

Rökt, torkat och saltat kött kan hålla sig många månader, likaså rökt ost. Men den bär inte förvaras i soljus direkt ;).

Men en sval plats som jordkällare, garage, isolerat vindsutrymme eller dyligt duger bra.
Jag har saltat in och torkat skinkor och hjortbogar som hållt sig över ett år utan kylskåpsförvaring. Men så fort man skivar upp köttet så förkortas hållbarhetstiden betydligt. Det är saltskorpan som bildas runt köttet som bevarar det så fort det blir en snittyta i den så börjar föruttnelseprocessen på utan som inte har saltlager. Men täcker du köttbiten med ett tygstycke så du håller borta flugor och annat fä så håller det ändå många dagar.

/Fred
Some give it all."

Huckelberry Finn

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 24 apr-07 kl 20:53 »
Kan kyl/frys ta skada om de står oanvända en längre tid?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #38 skrivet: 25 apr-07 kl 09:50 »
Det finns, som många påpekat, mycket mat som klara sig utanför kyl, i obruten "förpackning". Så fort du skurit i köttet eller öppnat räkosten så måste den dock förvaras svalt.

Toaiden var ju intressant.... Men om jag ska spara resurser så ska jag (som bor på gård) hellre lägga ner toan å gå på mitt redan existerande utedass. Men i en lägenhet kan det ju vara ett kul experiment.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sommartorparn

« Svar #39 skrivet: 07 nov-07 kl 11:22 »
Jag bor i ett modernt, välisolerat hus och har därför lite dåligt med kylutrymmen. Och ett ganska litet kylskåp. Nu har jag i o f sig varit ganska flitig och syltat, saftat och gjort surkål och just surkålen har jag blivit lite orolig för. Så jag har lagt ett par ihoprullade plastmattor i "gropen" utanför källarfönstret, ställt en kartong med tidningsomvirade surkålsburkar och lagt på fler mattor. Och så har jag lagt ett regnskydd uppe på gallret så att det inte ska bli för blött där nere. Vet inte hur många minusgrader detta kan tåla, men jag förväntar mig inga riktigt kalla temperaturer förrän efter jul. I alla fall vet jag inget bättre. Den stora surkålskrukan står nu i tvättstugan, som inte är uppvärmd, men inte särskilt kall ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser