Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra sätt att lyfta innertak mha domkraft  (läst 9052 gånger)

Edgar84

• Bohuslän
Bra sätt att lyfta innertak mha domkraft
« skrivet: 25 jul-15 kl 23:29 »
Hej

Ska nu isolera vinden och i och med det även rätta till innertaket mellan kök och utrymmet som än så länge är kallvind.

I husets längdriktning går en träbalk i köket som sticker ner 15cm och som tidigare hade en innervägg som stöttade denna. Innerväggen är borta vilket gör att balken hänger lite. Detta har även gjort att yttertaket nog har slocknat en del då balkar haft den längsgående balken som stöd och att dessa balkar utgör stöd för en del av takkonstruktionen (får en känsla av att bygget är lite improviserat, en timmerman från Dalarna (som i mina ögon är experter på timmerhus, vilket vårt hus är) hade aldrig sett konstruktionen tidigare)

Så denna balk stöttar en del av yttertaket och jag planerar att byta ut den mot en pea balk och låta balkar vila på den.

Jag tänkte införskaffa en sån här:
http://www.runelandhs.se/lyftutrustning/lyfthjalpmedel/domkraft/kuggstangddomkraft-kapacitet-krona-10-ton-klack-7-ton?richrelevance

Problemet är att det återstår ca 140cm från domkraft till balken. Räcker det att ha en stock däremellan? Känns spontant som att det kan bli lite vingligt om domkraften ska på trycka en stock som i sin tur ska lyfta taket. Eller det kanske går bra. Eller räcker en vanlig garage domkraft tror ni med 4 tons kapacitet? Problemet med dem är att de står på hjul och kanske behöver rulla lite.

Tacksam om ni har någon hjälp att ge

/chris

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Bra sätt att lyfta innertak mha domkraft
« Svar #1 skrivet: 25 jul-15 kl 23:36 »
Jag tror en vanlig garagedomkraft skulle räcka. Men hur är golvet under, håller det för vikten? Kanske du kan få tag på en trave lastpallar, de ger ju höjd samtidigt som de fördelar ut trycket över en större yta

andtol

• Gäst

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jul-15 kl 01:07 »
Lastpallar och en vanlig hydralisk domkraft som Toll länkar till är både stadigt och billigt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jul-15 kl 08:26 »
När jag rätade upp taket till bodarna så hade jag en 150x150 bjälke på ca 1.70 som jag lyfte med vanlig garagedomkraft 2 ton, fungerade bra.
Lyfte med detta vid sidan om där nya stöttan skulle stå, pumpade upp så att nya stöttan kom på plats och sänkte domkraften. Enkelt och snabbt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jul-15 kl 08:32 »
Takbjälkarna hängde ner ca 15 cm på mitten, vågade knappt gå in. Men det gick bra och bjälkarna hängde bara på ca 5-6-7 cm i ändarna när jag började, nu ligger de rätt.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #6 skrivet: 26 jul-15 kl 17:19 »
Hej
Jag tänkte införskaffa en sån här:
http://www.runelandhs.se/lyftutrustning/lyfthjalpmedel/domkraft/kuggstangddomkraft-kapacitet-krona-10-ton-klack-7-ton?richrelevance

Problemet är att det återstår ca 140cm från domkraft till balken. Räcker det att ha en stock däremellan? Känns spontant som att det kan bli lite vingligt om domkraften ska på trycka en stock som i sin tur ska lyfta taket. Eller det kanske går bra. Eller räcker en vanlig garage domkraft tror ni med 4 tons kapacitet? Problemet med dem är att de står på hjul och kanske behöver rulla lite.

Tacksam om ni har någon hjälp att ge

/chris

Antingen måste du palla upp domkraften med lastpallar som sagts här, och lyfta direkt med domkraftens krona, eller måste du sätta en stämp eller dylikt på domkraftens nedre klack   
och sedan förbinda den med domkraften vid kronan med en hälla eller liknande, så att det bildar en stel enhet.

Att lyfta med en lös stämp direkt på kronan är en lek med döden.
"Kärleken är livets bäste vän"

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 27 jul-15 kl 01:44 »
Med en vanlig flaskdomkraft brukar det gå att lyfta direkt under ändan på en stolpe men att göra det med kuggstångsdomkraft är nog dömt att misslyckas. Då man lyfter med flaskdomkraft under en stolpe gäller det att ha bra underpallning så att domkraften inte stjälper och en tjock plåtbit (10-20mm tjock) mellan domkraften och stolpen så att domkraften inte pressar sönder stolpändan.

Om det finns risk för ras brukar man kunna säkra med en eller flera skuvstöttor (stämp) av den sorten som de stöttar betongvalv med på storbyggen. Om man spänner på skruvstöttorna varefter man lyfter med domkraften tar ju struvstöttorna upp vikten om domkraften stjälper.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Granström

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 27 jul-15 kl 15:54 »
Jag brukar använda pumpdomkraft som man ställer högst upp på stolpen, lyft alltså inte under stolpen. Man kan man borra hål i utkragningen på domkraftensbas och skruva fast domkraften i stolpen så blir det stabilt. Jag tycker det blir stabilast på det sättet.

Edgar84

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 27 jul-15 kl 21:36 »
Hallå igen!

Tack för era svar. Svarar er inte individuellt för det går inte från en iphone, men jag tar i tryck av det ni skriver.

Det blir nog till att palla upp ordentligt med pallar så fördelar sig trycket över golvet och att jag kommer upp ordentligt för att sen lyfta balken och taket med en domkraft från biltema (herregud vad billiga de är) tänkte ändå ha en sån till garaget.

Återigen tack för era svar. Fick med mycket som jag inte tänkt på.

Ha det fint i sommarkylan

teufel

« Svar #10 skrivet: 16 aug-15 kl 12:10 »
När vi lyfte taket, tillika en del av log-golvet ovanpå, för att få högre takhöjd i stallet för hästarna, använde vår snickare sig av fyra pelardomkrafter, en i varje hörn. Han hade domkrafterna på golvet, och spikade en ram runt dem så att de inte skulle kunna förflytta sig i sidled.
Som förlängare använde han kraftiga balkar i trä, där han hade borrat ut för domkrafternas kronor i ändträet.
Balkarna hade han sedan förbundit med varandra med vanliga reglar för att minska risken för att de skjuter åt sidan.

När det var dags för lyftet körde han max 1 cm åt gången på varje domkraft, och gick sedan runt för att kolla att inget oförutsett hände. I takt med att bjälkar och reglar försköts i förhållande till varandra, tryckte han in nya reglar för att ett eventuellt ras inte skulle bli mer än några cm.

Metoden kändes väldigt säker, även om det knakade i hela ladan under själva lyftet.

Detta var 8 år sen, och ladan står än idag, så jag antar att han visste vad han gjorde. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser