Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fantasier om att bygga korsvirkeshus  (läst 4831 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: Fantasier om att bygga korsvirkeshus
« Svar #20 skrivet: 03 aug-15 kl 07:38 »
Farsan visade mig hur dom hade byggt grunden till ett litet garage, såg ganska lätt och bra ut. Dom hade gjutit en relativt tunn betongfot, sedan hade dom lagt leca block på den här foten och gjutit fast det, så får man enligt farsan en bra och enkel grund där man inte behöver gjuta så mycket och således inte behöver släpa dit nån betongbil.

Bara man är viktig med att gräva bort jorden och lägga ut grus så blir det väl bra. Kanske kan lägga ut de isoleringsskivor jag har kvar också under foten. Vet inte annars vad jag ska med dom till.

TW

• Finland
« Svar #21 skrivet: 03 aug-15 kl 09:47 »
Det där låter som en normal lecastenfot på betongsula. Sulan brukar vara 60 cm bred och 20 cm tjock men för ett litet lätt lider kan det räcka med 50 bred och 15 tjock. Tyvärr är den typen av grund inte riktigt lämpad för att ta upp stora punktlaster. En korsvirkesstomme har ju långt mellan stolparna och relativt stora laster per stolpe om man jämför med en vanlig resvirkesstomme. Ett sätt att i någon mån jämna ut lasterna skulle vara att lägga ett grovt syllvarv ovanpå sockeln. Då skulle en lecagrund förmodligen hålla för ett litet lider med korsvirkesstomme. För större byggnationer skulle det knappast fungera.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #22 skrivet: 03 aug-15 kl 11:20 »
Borde inte det jämnas ut om man lägger ett syllvarv ovanpå stenfoten?

DennisCA

• Finland
« Svar #23 skrivet: 06 aug-15 kl 09:58 »
Vad för sorts virkesdimensioner borde man gå efter? Jag designer stommen just nu i Sketchup med 30x30 virke. Är det för stort/litet/precis lagom?

Jag funderar också på hur man bäst får en rak yta. I gamla tider hade man väl "bilat" med yxa, tror det var det processen kallades. Men jag tar gärna modern hjälp, så jag undrar om en cirkelsåg med hemmagjord, extra lång skena kunde användas om man vill ha en rak yta att utgå ifrån.  Isåfall borde jag kanske fundera på en rejäl cirkelsåg.

Det verkar va principen bakom den amerikanska byggtekniken som kallas "square rule" carpentry, vilket bygger på principen att inom varje sned eller imperfekt stock finns en perfekt och rak stock. Men man behöver ett bra ansikte som referensyta.

andtol

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 aug-15 kl 10:10 »
Man sågar ganska enkelt med en sån här:

http://www.logosol.se/store/sagverk/solosagen/farmers-m8/farmer-s-sawmill-for-motorsag.html

Men det är inte jättebilligt.

andtol

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 aug-15 kl 10:14 »
https://youtu.be/x7F-0Uq18sc?t=209

det finns fina timmerfräsar som gör jobbet.

Det finns några andra trådar här på forumet om just sågverk och fräsar.

DennisCA

• Finland
« Svar #26 skrivet: 06 aug-15 kl 10:23 »
jättebilligt.

Och det är det enda kravet jag har!

Min plan hade varit att föra stockar till sågverk annars. Men dom vrider ju sig efter dom torkats så en sida iaf behöver förmodligen planas.

DennisCA

• Finland
« Svar #27 skrivet: 06 aug-15 kl 10:28 »
Om jag skulle försöka mig på att kapa eget skulle jag förmodligen försöka bygga denna:
https://woodgears.ca/bandmill/index.html

Men jag undviker nog det helst.

Jakobn

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 07 aug-15 kl 21:49 »
Du behöver absolut inte plana eller ha liknande manövrar för dig. Även om du planar kommer de hinna vrida sig ändå innan det är klart. Så det är lika bra att lära sig hantera virket som det är och göra avritningar och tillpassningar efter virkets form. Det är knappast oöverkomligt för en nybörjare, är jag kvar på forumet ska jag hjälpa dig igång när det blir dags. Men jag vet hur det är, man snöar lätt in på alla elektriska maskiner som egentligen inte behövs. Du kommer klara dig utmärkt med
Fogsvans + Cirkelsåg (gärna en sådan som tar 3" djupt dock inget krav)
Lodsnöre, kritsnöre, tumstock, lostock
Sämjärn, knivslipad yxa
Träklubba, timmermansvinkel, träpenna och en bra rits eller liten kniv att märka med.

Jag håller på med ett projekt där jag har en del ek 6*7" mellan 6 och 4,5 meter långa, de är både vridna och böjda, men genom att ta ut en referens och tänka några steg framåt hela tiden behöver jag bara justera dem med hyvel eller yxa vid slutmontering.

Jakobn

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 07 aug-15 kl 21:51 »
Du behöver absolut inte plana eller ha liknande manövrar för dig. Även om du planar kommer de hinna vrida sig ändå innan det är klart. Så det är lika bra att lära sig hantera virket som det är och göra avritningar och tillpassningar efter virkets form. Det är knappast oöverkomligt för en nybörjare, är jag kvar på forumet ska jag hjälpa dig igång när det blir dags. Men jag vet hur det är, man snöar lätt in på alla elektriska maskiner som egentligen inte behövs. Du kommer klara dig utmärkt med
Fogsvans + Cirkelsåg (gärna en sådan som tar 3" djupt dock inget krav)
Lodsnöre, kritsnöre, tumstock, lostock
Sämjärn, knivslipad yxa
Träklubba, timmermansvinkel, träpenna och en bra rits eller liten kniv att märka med.

Jag håller på med ett projekt där jag har en del ek 6*7" mellan 6 och 4,5 meter långa, de är både vridna och böjda, men genom att ta ut en referens och tänka några steg framåt hela tiden behöver jag bara justera dem med hyvel eller yxa vid slutmontering, och då endast av estetiska skäl.

TW

• Finland
« Svar #30 skrivet: 10 aug-15 kl 09:48 »
Ur vanliga granar får man bara 8x8 tums virke ur rotstocken. Det viktiga i en sån här stomme är att ha rätt dimension på rätt ställe allt efter belastningar och behov. Då kan man använda hela granen.

Jag tycker du skall lyssna på Jakobn. Gör inte livet mera omständigt för dig än det är. För stockarna till en såg och få dem sågade. Sedan får du leva med att virket inte är absolut rakt. Det är bara att göra alla fogar med hänsyn till det. Trä är ett levande material.

Det går bra att bila stockar till fyrkantiga bjälkar men det är ganska tungt arbete. Allt som går att såga skall sågas men enstaka stockar som är för långa för sågbordet eller enstaka krokiga stockar kan man bila.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #31 skrivet: 10 aug-15 kl 14:59 »
Kanske dom inte gör det i Square Rule carpentry som metoden heter, jag kanske has missförstått, dom kanske bara använder den rakaste sidan dom hittar på stocken. Jag vet inte om ni har någon erfarenhet med den metoden, den är ju som ni säger, ett sätt att göra fogarna med hänsyn till att virket inte är rakt.

8x8 är 20x20cm så jag kan skala ner konstruktionen lite då.

TW

• Finland
« Svar #32 skrivet: 10 aug-15 kl 17:55 »
Vad jag har förstått går square rule ut på att tälja av den sågade bjälken i alla anliggningsytor till den dimension som den tänkta raka bjälken har. Det fungerar men det förutsätter att virket är relativt rakt för att man inte skall bli tvungen att tälja bort väldigt mycket. Jag skulle tro att det förutsätter rått virke av god kvalitet. Personligen skulle jag undvika att bygga av rått virke eftersom vårat granvirke är väldigt mjukt i rått tillstånd och ofta vrider sig rejält när det torkar.
Om du sågar österbottniska granar och låter bjälkarna torka och satsar på square rule så är jag illa rädd att det inte blir just någonting kvar av dem.

Den traditionella metoden som är arbetsdrygare men ger bättre resultat på virke som är vridet eller krokigt går på amerikanska under namnet scribe rule.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #33 skrivet: 10 aug-15 kl 19:37 »
Jag får läsa in mig vidare på den metoden då

DennisCA

• Finland
« Svar #34 skrivet: 11 aug-15 kl 10:08 »
Jag läser på lite, svårt att hitta om scribe rule utan att det andra ämnet nämns på samma gång, och det verkar som man kan använda kritlinjer eller spänna snören mellan två kanter för att få ut en rakt referensyta utan att behöva hyvla och plana till en på riktigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser