Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt tak på hus från 1890  (läst 3576 gånger)

sony

• Västergötland
Nytt tak på hus från 1890
« skrivet: 20 jul-15 kl 01:19 »
Hej!
Jag ska lägga om taket på ett hus från 1890. Taket har idag tegel som vilar direkt på ett undertak av träplank där plankorna ligger omlott och i takets fallriktning, d v s inte tvärs fallriktningen så som man lägger råspont idag. Under undertaket finns ett tunt lager isolering som lagts dit underifrån, gissningsvis någon gång på 60-talet. Under isoleringen finns innertaket som på vissa ställen är målad tretex och på andra ställen är träpanel.
Bättre isolering är önskvärt men hur bygger jag då upp taket med spärrskikt, luftspalter etc. utan att samtidigt bygga in en massa fuktproblem? Mer isolering underifrån är inte ett alternativ eftersom takhöjden redan är i minsta laget. Vill dessutom helst slippa ta bort det gamla undertaket. Föredrar att det blir kvar som en del av konstruktionen. Tänker också återanvända de gamla tegelpannorna som fortfarande är i bra skick.
Tacksam för råd och synpunkter.
/Sören

kurt

SV: Nytt tak på hus från 1890
« Svar #1 skrivet: 20 jul-15 kl 04:00 »
Det låter som om "undertaket" ursprungligen varit yttertak, då la man just plankorna på det sättet

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 jul-15 kl 06:40 »
Fundera på om du istället för råspont och takpapp ska använda dig av den nya sortens takduk kallad "Non-wowenförstärkt underlagsduk". Den släpper ut fukt underifrån men inte ovanifrån. Den spänns över takstolarna och sätts fast med ströläkten. En fördel med att duken andas är att du kan ha isolering direkt på den, utan luftspalt under.

Jag ska lägga om taket på mitt gamla torp från 1600-talet i nästa vecka och jag har försökt läsa på så mycket jag kan. Jag var mycket sugen på att använda den moderna underlagsduken, som i mina öron bygger på det gamla och väl fungerande ventilationssystemet i gamla torp. Mycket självdrag, luft och inga fuktproblem. Dessvärre måste jag lyfta bort flera lager tak (spåntak, masonit, papptak, tegel) att jag är orolig för att det är för mycket ojämnheter och spikhuvuden för den nya duken.

Även på mitt hus ligger takbrädorna tvärsom som på nya hus, så om det blir råspont så blir det på andra ledden.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jul-15 kl 10:36 »
Hade lagt oljehärdad masonit på brädtaket, som underlagstak.

För att det är massa isoleringar och grejer innanför. Var det bara kallvind, hade jag bara sett till att brädtaket var i skick, för att duga som underlagstak.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jul-15 kl 10:38 »
Det låter som om "undertaket" ursprungligen varit yttertak, då la man just plankorna på det sättet

Lades direkt som underlagstak också. I ett så nytt hus som i detta fallet, så gissar jag att det är just så.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jul-15 kl 10:45 »
För något år sedan skrev någon, som använt någon sådan där ny, modärn duk, att getingar tuggade hål på den.
Man kanske ska försäkra sig från leverantör/tillverkare att det absolut inte kan hända?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 20 jul-15 kl 10:45 »

Det kan ha varit så. I alla fall så lär takläggningstypen härstamma från den tiden då man inte hade tegel. Men sen lade man tegel på dessa brädtak. Vad kallas de? Vet inte. Men det ser ut som en lockpanel som man lyft upp på taket.

Hade lagt oljehärdad masonit på brädtaket, som undertak.

Detta är ju den beprövade och vedertagna metoden på sådana tak.

Vill man dessutom lägga isolering på blir det lite mer komplicerat. Finns nog flera varianter.

Fundera på om du istället för råspont och takpapp ska använda dig av den nya sortens takduk kallad "Non-wowenförstärkt underlagsduk".

Men tål denna duk att ligga på så ojämnt underlag? Takpapp gör det inte.

Dessutom är det överdrivet att lägga ännu ett brädtak (råspont) ovanpå ett befintligt trätak, om det gamla är i användbart skick.

Dock om man vill isolera taket utvändigt skulle man kunna lägga reglar och isolering på det gamla taket och sen masonit eller råspont+takpapp ovanpå det, följt av läkt och tegelpannor. Ekofiber kan kanske läggas direkt mot det gamla taket.

Jakobn

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 jul-15 kl 21:09 »
Liknande fråga har varit uppe förut där jag posta bilder på liknande undertak.
Det är alltså frågan om ett helt vanligt undertak som ofta har spår frästa i den undre brädan för att vatten inte ska rinna mellan. Brädtak som är yttertak har såvitt jag vet alltid fler lager än ditt.
 Ingen mening att byta ut det om skicket är bra. Annars kan du täcka det med papp innan du läktar ifall det skulle behövas. Försök bara få tag på ett material som andas.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 20 jul-15 kl 22:39 »
Annars kan du täcka det med papp innan du läktar ifall det skulle behövas.

Jag har varit med på en takomläggning av ett sådant tak, där "arbetsledaren" var okunnig om den typen av tak och planerade arbetet som det hade varit ett trätak av råspont. Tjärpapp (underlagspapp) köptes in och lades i sidled, backe upp och backe ned så att säga. Den sprack delvis redan vid läggningen. Resultatet blev uruselt med vattenskador i huset, troligen delvis p.g.a. felaktigt materialval och utförande.

Jag har också varit med vid arbeten där masonit har lagts på sådant tak. Det har fungerat bra, men det finns halkrisker när man lagt masonit men inte fått på läkt. Ökar behovet av byggställning. Man spikar förstås läkt efterhand så fort man kan men masonitskivorna är stora.

Det enklaste är nog att enbart tjära taket, men det håller troligen inte lika länge. Å andra sidan kan man hoppa över tjärningen också och ändå få ett ganska hållbart tak, men det släpper igenom lite väl mycket fukt om man ska isolera på insidan i snedtaket.

Jakobn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 jul-15 kl 21:54 »
Jag har varit med på en takomläggning av ett sådant tak, där "arbetsledaren" var okunnig om den typen av tak och planerade arbetet som det hade varit ett trätak av råspont. Tjärpapp (underlagspapp) köptes in och lades i sidled, backe upp och backe ned så att säga. Den sprack delvis redan vid läggningen. Resultatet blev uruselt med vattenskador i huset, troligen delvis p.g.a. felaktigt materialval och utförande.

Jag har också varit med vid arbeten där masonit har lagts på sådant tak. Det har fungerat bra, men det finns halkrisker när man lagt masonit men inte fått på läkt. Ökar behovet av byggställning. Man spikar förstås läkt efterhand så fort man kan men masonitskivorna är stora.

Det enklaste är nog att enbart tjära taket, men det håller troligen inte lika länge. Å andra sidan kan man hoppa över tjärningen också och ändå få ett ganska hållbart tak, men det släpper igenom lite väl mycket fukt om man ska isolera på insidan i snedtaket.

Det finns också exempel på undertak med lockbrädor och papp som fungerat utmärkt i många många år. Man har lagt lockbrädor eftersom det inte funnits tillgång till råspont. Ska se om jag kan hitta länk till ett liknande tak.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 21 jul-15 kl 22:39 »
Men tål denna duk att ligga på så ojämnt underlag? Takpapp gör det inte.

Jag har uppfattat det som att den nya sortens duk (Non-wowenförstärkt underlagsduk) ska spännas mellan takstolarna och de behöver därigenom inget underlag. Takpappen är av ett annat material och behöver stöd över hela ytan. Så är det inte med takduken. Jag själv väljer att inte ha den nya duken för att jag inte tror att jag kan få bort alla ojämnheter som kan orsaka skador på duken. Men jag vet inte med säkerhet. Jag tror ändå på idén med en duk som släpper ut fukt från vinden. När jag någon gång bygger ett nytt hus blir det non-wowenförstärk underlagsduk.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser