Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ellära/meka Dynostart. Albin 021 mfl  (läst 1315 gånger)

lillepe

  • Inlägg: 1
Ellära/meka Dynostart. Albin 021 mfl
« skrivet: 13 jul-15 kl 08:20 »
Hej Söker forum för kunnigt båtfolk med liknade el problem !

 Köpt en ny Dynostart med regulator och startrelä. Får inte laddlampan att slockna och med de inte någon laddning. Monterat enligt elschema. nr 61 regulator till laddlampa vidare till tändningslås och allt jordat och ok????? När jag mäter på utgående från dynastarten på DF och D+ händer ingen ting. Någon som kan vägleda mig vidare......

Petter Holter

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Ellära/meka Dynostart. Albin 021 mfl
« Svar #1 skrivet: 13 jul-15 kl 09:54 »
Vad är det för maskiner du har köpt, mer exakt? Fabrikat, detaljnummer mm?

Dynostart/Dynastart är varumärken på gamla amerikanska startgeneratorer och sådana har vad jag vet aldrig använts på Albin båtmotorer, det som brukar sitta där är en Bosch startgenerator.

Det finns litegrann utrett i tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=146113.0 om vilka delar som passar ihop med varandra.

Tänk på att det finns en säkring (vanligtvis inlödd tunn silvertråd) inbyggd i laddningsregulatorn, den brukar gå sönder omedelbart om man råkar koppla något fel.

Fungerar maskinen som startmotor och går den då åt rätt håll?
Om du kopplar bort alla ledningar från den och kör Albinmotorn på högt varv, får du då någon "startspänning" pga remanensen (kanske någon enstaka V) på D+? Har denna spänning rätt polaritet (dvs positiv mot jord om du har minusjordat elsystem)?
Har du tillräcklig effekt på laddningslampan för att få startmagnetisering via denna om inte remanensen räcker till (minst 2 W, gärna 4-5 W, LED duger inte)?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser