Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläkt för målning?  (läst 1162 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
Fläkt för målning?
« skrivet: 09 jul-15 kl 17:17 »
Jag målar mycket läder och hade tänkt göra en målarhörna med ett bord och en ?köksfläkt? ovanför.
Kan jag bara koppla fläkten direkt till ett redan existerande ventilationshål i väggen?
Sugen på te? www.tealovers.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Fläkt för målning?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-15 kl 22:06 »
Om det är en ventil som går rakt ut i det fria så bör det gå bra, åtminstone om det inte finns någon eller något utanför huset som kan störas av lösningsmedelsångor eller anta märklig färg pga färgdamm.
Men jag skulle inte rekommendera att koppla in det där utsuget till en ventil som är ansluten till ett mer avancerat ventilationssystem.

Om det föreligger brandfarliga lösningsmedelsångor kanske man ska tänka en gång extra på vad man väljer för slags fläkt.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 10 jul-15 kl 15:19 »
Ventilen går bara genom väggen, direkt ut i det fria.
Vad skulle du rekomendera för fläkt? jag är inte särskilt kunnig i ämnet ;D
Jag ser väl helst att inte hela lönen går åt om jag får välja.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 jul-15 kl 16:01 »
Om det inte är några särskilt brandfarliga ångor, så är det väl enklast med en gammal köksfläkt från närmaste återvinningsstation.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 13 jul-15 kl 18:41 »
har nu kollat mina färger och det står på några att dom är brandfarliga, men innebär det automatiskt att även ångorna är brandfarliga?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 13 jul-15 kl 18:54 »
Det märker du väl själv på lukten och genom att studera vilka lösningsmedel som finns i färgerna. Förutom texten på färgburkarna kan det också vara intressant att studera de säkerhetsdatablad som färgtillverkaren ska tillhandahålla (förmodligen finns de utlagda på nätet).

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser