Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fuktlukt  (läst 1570 gånger)

Nyckel1

fuktlukt
« skrivet: 05 jul-15 kl 10:23 »
Hej. "Kåt" som jag varit på att hitta ett torp sitter jag nu med ett hyreskontrakt i ett torp som luktar mögel. Kändes inte först men kläderna stinker. Jag borde ha kollat detta men har noll vana av husinspektioner och iom att jag hyr på årsbasis så tänkte jag inte på att kolla torpet så noga. Blev blåndad av läget etc. Har inte fått så mkt info om torpet av ägaren dvs, när det är byggt så jag vt inte vilket material grunden
UtgUtgör och hur det är isolerat. Det är ingen skorsten på huset, väggarna består i panel och det har trägolv och timmer/trä innetak, med balkar. Det ser ut som ett rött klassiskt torp men vet ej då det är byggt. El finns och vatten i brunn...

Jag har väl inget annat val än att hyra ett år, men det känns inte bra att vistas i mögelhus. Alternativet är då att färsöka fukt/mögelsanera genom tex avfuktare men då vi beyalar för elförbrukning så är jag rädd för att elräkningen blir skyhög.

Hur lång tid kan man behöva avfukta och hur gör man, förutom att köpa avfuktare och sätta igång den. Ngt speciellt jag bör tänka på? Vad kan det tänkas kosta och finns det sätt att pressa kostnad? Finns inga synliga mögelskador, så jag tänkte att jag skulle sanera m luftavfuktare, inte riva upp golv och anlita mögelsanerare. Cet ju ej om det är mögel, men lukten oroar .
Någon som har övriga tips och råd hur jag kan agera i denna situation?

MissT

• Västergötland
SV: fuktlukt
« Svar #1 skrivet: 05 jul-15 kl 11:11 »
Jag är ingen expert på detta, och du kan säkert få bättre svar, men vet två som hade lukt i huset och satte in luftvärmepump. (Ser att Byggmax har för sextusen.) En av dem, när man sovit över där så luktade kläderna. Nu känner man ingen lukt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 05 jul-15 kl 12:34 »
Några punkter som kan ge problem med skumma lukter i hus:
Fritidsboende: när man inte vistats i huset på ett tag behöver det vädras ordentligt.
Läcka i tak eller fårn vattenledning.
För täta ytskikt inklusive plastmattor och sådan plast som sätts upp innanför isolering (vafan eländet nu heter).
Bristfällig ventilation. Om skorsten saknas, finns då annan ventilation? Om det är något slags självdragsventilation, finns tillräcklig tilluft eller har t.ex. fönster tätats alltför mycket?
Grunden: oftast kommer skumma lukter från grunden. Det kan ligga skräp där, t.ex. från grävlingar eller kvarlämnat byggmaterial. Det kan också finnas förmultnande virke om golv och syllar börjar säcka. Kombineras detta med fukt under grunden blir det värre. Se till att vatten från stuprör leds bort en bit från huset.

Nyckel1

« Svar #3 skrivet: 05 jul-15 kl 22:18 »
Tack för svar.
Det blir nog pump eller avfuktare till en början...lite orolig för elräkningen bara, då jag inte vet hur länge man har dem löpande...alltaå dygnet runt lr någon vecka, etc.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 06 jul-15 kl 11:07 »
Mitt förslag:
Ta det i ungefär denna ordning:

Kolla att det finns något slags ventilation (fråga t.ex. hyresvärden). Kolla om det finns frånluft som ersätter skorsten, t.ex. ventilationsrör som sticker upp ovanför taket eller högt upp på husvägg. Kolla om det finns tilluftsventiler nånstans. Dessa sitter lägre på huset. Kolla att fönster inte är för täta (för tilluften kommer ofta den vägen på äldre hus och det funkar då dåligt om man tätat fönstren för mycket eller bytt till nya tätare fönster). Ha t.ex. fönster på glänt för att se om det blir bättre.

Kolla om det finns skräp under grunden eller om du kan se tecken på att grävlingar bor där.

Kolla om vatten läcker in genom tak eller om vattenledning läcker, t.ex. står och smådroppar i nån rörskarv nånstans.

Nyckel1

« Svar #5 skrivet: 11 jul-15 kl 11:57 »
Tack för alla värdefulla tips. Älskar forumet!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 11 jul-15 kl 16:32 »

Jag har väl inget annat val än att hyra ett år, men det känns inte bra att vistas i mögelhus.

Enligt lag har man väl alltid rätt till 3 månaders uppsägningstid? Jag menar att du kanske inte behöver hyra ett år om du inte vill, utan kan säga upp kontraktet? Har du redan betalat årshyran kanske det är svårt att få igen pengar men det är värt att kolla upp ifall du vill flytta. Samma fråga med årshyra dryftades på byggahus.se på juridik-forumet nyligen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 11 jul-15 kl 17:54 »
Det är svårt att känna igen mögellukt om man inte är tränad eller (möjligen) ändå råkar vara bra på sånt. Det finns många olika mikroorganismer som kan ge lukt. Ofta är det främsta problemet själva lukten, som kan vara nog så störande, men inte behöver vara hälsovådlig. Oftast kommer lukten från grunden, jag tror särskilt om det är unken lukt av liknande typ som är vanlig i oventilerade källare. Dock om lukten kan vädras ut på nån dag (och sen håller sig borta) så är det troligen lukt som uppkommer i ett tillbommat hus efter en tid. Då är problemet lindrigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 4 användare
Helena Wätte, ärt, Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser