Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är inte jord/halm-hus vanligare?  (läst 2505 gånger)

Humle

• Västerbotten
Varför är inte jord/halm-hus vanligare?
« skrivet: 22 jun-15 kl 21:28 »
Efter att ha sett denna
! No longer available
dokumentär om japanska lagerhus som ofta var bygda av jord och halm så undrar jag varför det inte byggts mera med den tekniken i Sverige? Bra isolering, brandsäkra, billigt material...

Är de väldigt arbetsintensiva att bygga? Timmerhus borde ju inte heller va direkt lättbyggda...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Varför är inte jord/halm-hus vanligare?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-15 kl 22:26 »
Kul program. Jag snappade inte riktigt vad för slags puts de använde. Var det kalkputs, gips eller nåt? Jag tyckte jag hörde något om "lime" men det såg så lätt ut när de strök på det så det såg mer ut som något slags spackel eller gipsputs (eller vad det nu heter). Det nämndes kort ganska tidigt i programmet, sen kanske inte mer.

Putsar man lerhus i Sverige? Jag tror det, för de kan se vita ut ibland.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 jun-15 kl 22:39 »
Stomme och isolering står ju bara för en ganska liten del av den totala kostnaden för ett husbygge, så i slutänden blir nog huset nästan lika dyrt även om man har haft en del av materialet gratis. Besparingen kanske till och med går förlorad genom missöden pga fördyringar när ytskikten ska på plats ut- och invändigt, t ex som följd av hantverkare som är ovana vid byggtekniken och gör misstag eller måste ta onormalt lång tid på sig.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 22 jun-15 kl 23:01 »
Kul program. Jag snappade inte riktigt vad för slags puts de använde. Var det kalkputs, gips eller nåt? Jag tyckte jag hörde något om "lime" men det såg så lätt ut när de strök på det så det såg mer ut som något slags spackel eller gipsputs (eller vad det nu heter). Det nämndes kort ganska tidigt i programmet, sen kanske inte mer.

Lime =kalkputs
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 22 jun-15 kl 23:12 »

"Lime, paste and fibers" tycker jag han säger att putsen är av. Lime är ju kalk men jag vet inte vad paste är i det här sammanhanget

Ripa

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-15 kl 12:53 »
Borde det inte vara extremt dyrt att värma upp ett sånt hus på vintern? Stenhus är ju inte kända för sin mysiga isolering precis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 26 jun-15 kl 13:52 »
Tråden handlar inte om stenhus. De japanska lagerhusen som beskrivs i videon är inga stenhus utan består huvudsakligen av lera och stråmaterial.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #7 skrivet: 26 jun-15 kl 17:19 »
så undrar jag varför det inte byggts mera med den tekniken i Sverige?

Därför att det är dåligt klimat här.  De skånska och danska "korsvirkeshusen" (en språkförvrängning) hade lerhalmisolering innan betongen uppfanns, då ersattes väggarna helt enkelt. Fukt och kyla gör att man måste reparera husen ibland (jättelätt om man har rätt material), såvida man inte bor på ett ovanligt torrt ställe i Sverige. Bor man vid kusterna är det rejäla problem, det finns flera svenska lerhus  som fått en vägg förstörd i storm, jag har själv sett ett. På plus-sidan är att väggarna absorberar fukt även inifrån, om man har fest t.ex. Och lukt. Och trevlig akustik.

Är de väldigt arbetsintensiva att bygga?

Det kan vara allt från ovanligt lätt om det är bungalow med bärande halmbalar, till normalsvårt om det är flera våningar och trästomme.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 26 jun-15 kl 17:31 »
Det som är det jobbiga med ett halmbalshus i byggnadsprosessen är att bygga en timmerstomme som är tillräckligt kraftig för att klara lasterna.
Detta då halmbalarna inte klarar någon speciellt stor belastning, i stort sett samma teknik kan användas som när man bygger korsvirkeshus.
Precis som med korsvirkeshus så bygger man stommen sedan lägger man taket, och sedan väggarna då dom är svårt fuktkänsliga fram till dom blivit putsade.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 26 jun-15 kl 17:59 »
Därför att det är dåligt klimat här.  De skånska och danska "korsvirkeshusen" (en språkförvrängning) hade lerhalmisolering innan betongen uppfanns, då ersattes väggarna helt enkelt. Fukt och kyla gör att man måste reparera husen ibland (jättelätt om man har rätt material), såvida man inte bor på ett ovanligt torrt ställe i Sverige. Bor man vid kusterna är det rejäla problem, det finns flera svenska lerhus  som fått en vägg förstörd i storm, jag har själv sett ett.

Enligt videon står de japanska lagerhusen emot ett minst lika påfrestande klimat med hjälp av utvändig putsning och diverse konstruktionsdetaljer. Hur ser du på det?

DennisCA

• Finland
« Svar #10 skrivet: 26 jun-15 kl 18:38 »
I Japan hör det ju till kulturen att man ska ha nya hus, därför byggs husen billigt och rivs och nytt byggs ungefär vart 20:e år. Vet inte om detta gäller här, men kanske en förklaring isåfall.

http://www.theguardian.com/sustainable-business/disposable-homes-japan-environment-lifespan-sustainability

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 26 jun-15 kl 19:34 »
Möjligen en förklaring till att lagerhusen delvis har rivits de senaste decennierna, eftersom man inte tänker lika långsiktigt längre. Men lagerhusen är traditionella hus från typ före 1900, då jag inte tror japanerna var så slösaktiga. De var dessutom bland de bäst byggda husen, och därför står de tydligen ofta kvar, även om de kräver en del underhåll. (Detta har jag lärt av videon, som är introt till denna diskussion.)

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #12 skrivet: 27 jun-15 kl 11:40 »
Enligt videon står de japanska lagerhusen emot ett minst lika påfrestande klimat med hjälp av utvändig putsning och diverse konstruktionsdetaljer. Hur ser du på det?

Nej, det är knappast möjligt att hitta någon (obränd) lera som är lika väderbeständig som andra material. För 15 år sedan var fortfarande lerhus det vanligaste på Jorden, men klimatet har ändrats rejält sedan dess, ökad växthuseffekt har gett extremt väder, och mängder av lerhus har spolats bort i tropiska stormar (framförallt).

Större delen av Japan har inte lika mycket problem med frostsprängningar som Sverige.

Jag läste en intressant artikel om en lösning på problemet. På Västkusten byggdes ett flertal hus med isolering av lera (och halm, har jag för mig) men sedan sattes en yttervägg av trä upp, med luftspalt emellan tror jag, som skydd mot vädret. Detta var cirka 8 år sedan, jag minns inte vad byn hette, men den låg oskyddat mot havet. En variant som jag då kom att tänka på (som jag tycker vore naturligare) är att bygga ytterväggar av trä och fylla med lerhalm, då blir åtminstone själva isoleringen eldfast. Luftspalten tror jag nämligen är ett problem då fukt kan leta sig in där.

Däremot piséhus (stampad jord) är  väderbeständiga, åtminstone med normalt underhåll (av ytskiktet utåt).

En idé jag fick nu (jag har fel ibland) är att bränna lerhusen (med gasol), och sedan fylla ny lera i sprickorna och repetera tills man har ett ytskikt av bränd lera. Fördelen mot tegel skulle vara att det är lite enklare att bygga med lera.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 27 jun-15 kl 12:08 »
Jag läste på lite nu här:
http://www.lerbyggeforeningen.se/om-lerjordsbyggeri-20159452
och här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordhus

Jag följer lerbyggeföreningens sida.

Den japanska tekniken kan nog kallas isolerlera kombinerad med ytbehandling, som på sin höjd delvis är lerputs.
"Byggsätten med isolerlera är arbetsintensiva och torktiderna blir ganska långa, upp till 6 veckor för en väggtjocklek om 400 mm lerhalm. Om torktiden blir för lång och övriga villkor är gynnsamma för mikroorganismers tillväxt är det risk för kompostbildning då organiska material används."
"Vid användning av lerputs utomhus är det lämpligt att kalkstryka väggen efter det att det sista putslagret lagts på."

Alternativa tekniker är bl.a. stampteknik/pisé.

En frågan som uppkommit är i vilken grad japanerna har en teknik som skyddar lerhusen från väta och kyla. Det japanska klimatet uppfattar jag som mer påfrestande än det svenska vad gäller väta men mindre vad gäller kyla. I videon fanns dock exempel från områden i Japan med ordentlig vinter och mycket snö, där husen stod emot bra.

Jag tycker det kommer inlägg från folk som inte verkar ha sett videon. Diskussionen glider över i allmän diskussion och tappar delvis ämnet.

UB

• -
« Svar #14 skrivet: 27 jun-15 kl 17:10 »
Var just på lerbyggekurs i Hölö. Vi lerklinade ett tidigare byggt halmbalshus och ett kubbhus, invändigt och utvändigt, samt gjorde lergolv. Det var fantastiskt roligt att bygga med lera. Husen har en massiv känsla - och känns behagliga. Tänker absolut prova att bygga lerhus själv. Först ska jag ta hand om de befintliga hus jag övertar i augusti. :)

Lera har många möjligheter. Jag blev väldigt nyfiken på just isolerlera, att bygga trästomme och sen gjuta väggar direkt i formen, en blandning av lera och träflis. Såg bilder på bland annat en skola som var byggd på detta sätt. Att gjuta lersten och bygga med känns också spännande. Att bygga stora hus är tidskrävande och inget jag ger mig ikast med men små hus känns möjligt.

Om frågan varför det inte är vanligare? - kanske för att hela byggbranschen är inriktad på att bygga supertätt. Man kan ju se att de som bygger lerhus är de som är intresserade av ekologi och vill ha hus som "andas" dvs kan transportera fukt genom väggarna. De hus som byggts i sverige har byggts av engagerade privatpersoner eller rörelser. Dessutom är det svårt att få bygglov eftersom tänket i lerhusbygget har en helt annan grund är konventionellt byggtänk.

Inte hunnit se videon, men gör det ikväll. Fint med tips.
Ett ex på stort lerhus (stampad lera om jag minns rätt) inne i ännu större geodome i NOrge: http://naturhuset.blogg.no/

UB

• -
« Svar #15 skrivet: 27 jun-15 kl 17:15 »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #16 skrivet: 27 jun-15 kl 18:47 »
Lera har många möjligheter. Jag blev väldigt nyfiken på just isolerlera, att bygga trästomme och sen gjuta väggar direkt i formen, en blandning av lera och träflis.

Jag har aldrig hört om någon som gjort det, och undrar varför. Det anses tydligen att det är enklare att använda glidformar, till exempel i Kilsbergen har det byggts så om jag minns rätt.

Ett sätt vore att använda gammal teknik: att sätta ytterpanelen horisontellt, där den övre brädan överlappar den undre osv. Detta borde väderskydda leran ännu bättre än vanlig stående ytterpanel.

Dessutom är det svårt att få bygglov eftersom tänket i lerhusbygget har en helt annan grund är konventionellt byggtänk.

Det varierar från kommun till kommun, men jag har inte hört om någon som misslyckats. Bygglov är i grunden till för att man inte ska rymma ut i vildmarken och utropa egna kalifat.
« Senast ändrad: 27 jun-15 kl 19:00 av Chaan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser