Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare utan att flytta den ena kupan  (läst 5231 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Avläggare utan att flytta den ena kupan
« skrivet: 10 jun-15 kl 11:32 »
Jag fick i maj mitt första bisamhälle och skulle gärna vilja göra en avläggare så att jag kan invintra två samhällen. Min mentor säger att jag i så fall måste flytta avläggaren 5 km bort för att hindra röveri från det svagare samhället. Det känns lite bökigt att ordna bra uppställningsplats så långt härifrån så jag skulle gärna vilja hitta någon listig metod så att jag slipper det.

Har noga läst Janos beskrivning av hur han varje försommar delar samhällena för att minska svärmningsrisken och öka utbytet av honung. Kan man inte använda en sådan metod för att få en avläggare? Motiven är olika men resultatet detsamma. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Det kanske finns annat sätt att göra det på utan att behöva flytta det ena samhället långt bort?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Magnus_Hammargren

• Gäst
SV: Avläggare utan att flytta den ena kupan
« Svar #1 skrivet: 10 jun-15 kl 14:11 »
Det fungerar visst att göra avläggare i samma bigård.
En sak att tänka på i sammanhanget är att dragbina åker till den gamla kupan så när du bestämmer bimängden så bör du beakta detta "tapp".
Hängsle och livrem skulle väl vara flusterförminskare på avläggaren om du är rädd för röveri. Det ska vara innan röveriet i så fall uppstått.

Mvh /M

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 10 jun-15 kl 14:59 »
Problemet om en delar av samhället till en avlägga som står nära är att alla flygbin tar sig tillbaka till modersamhället. För att komma runt detta kan man dagarna/veckan efter delning hälla över bin från modersamhällets skattlåda (som är avdelad med spärrgaller) till avläggan och på så vis succesivt öka bimängden i avläggan. Detta förfarande kräver att man måste ha koll på avläggan (åtminstone genom täckplasten och flusterstuderande) dagligen tiden efter en kort flytt så att inte bimängden blir för liten. Jag sätter även ett gammalt fönster eller liknande framför avläggan en del flygbin stannar kanske om de tar ny riktning och inte bara flyger rakt ut.
Jag har gjort en sådan "nära" avlägga (1½ meter ifrån modern) och fått sätta till bin varteftersom, och det är mycket passande tex har avläggan blivit rövad av modersamhället eftersom flygbin kommit med vid delning och genom detta fått reda på att det finns mat i avläggan.
Som nybörjare är det lättare att göra som din mentor säger, dela och flytta iväg - det är betydligt mindre arbetskrävande och en behöver inte störa bina så ofta så det är nog bättre för dem också.

« Senast ändrad: 10 jun-15 kl 15:06 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

franske

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-15 kl 18:36 »
hej,
Förra året gorde jag en avläggare bara 1 mtr bort funkade bra.
Allt man ska göra är sätta en glasskiva framför flustret  minimal 3 vk och minska flustret.
Som sagt alla flygbin återvända ,detta måste man komma ihåg.
De som stanna kvar och lämmna kupan efter några dagar orienterar sig på nytt om( glasskivan finns kvar),och återvända till avläggaren igen.

frans
** frans och sandra **

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 10 jun-15 kl 18:55 »
...Som nybörjare är det lättare att göra som din mentor säger, dela och flytta iväg - det är betydligt mindre arbetskrävande och en behöver inte störa bina så ofta så det är nog bättre för dem också.
Kunde inte sagt det bättre själv.

Visst fungerar det utmärkt att göra avläggare i samma bigård, jag gör det ofta. Men man måste veta vad man gör, det får inte vara draguppehåll och inte för sent och inte för svaga. Missar man på någon punkt så kommer de att bli utsatta för röveri förr eller senare och övervintringen bli dramatiskt mycket sämre.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-15 kl 21:42 »
Håller med ovanstående. Avläggare kan fungera bra i samma bigård, så gör jag själv ofta.
Man måste dock ha koll. Nu senast till exempel för min egen del så blev en av avläggarna utsatta för röveriförsök nästan omgående, och då är det bara att flytta iväg alla avläggare till annan plats på en gång.
Flusterförminskning rekommenderar jag oavsett den första tiden.

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-15 kl 22:26 »

Har noga läst Janos beskrivning av hur han varje försommar delar samhällena för att minska svärmningsrisken och öka utbytet av honung. Kan man inte använda en sådan metod för att få en avläggare? Motiven är olika men resultatet detsamma. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Nej du är inte ute och cyklar. Det är på detta sätt jag fixar mina avläggare. Vitsen med det hela är ju att alla dragbin skall stanna kvar i ursprungskupan. Den gamla drottningen kan inte gå ut i svärm eftersom hon bara har ungbin på sin nya plats. I ursprungskupan måste övertaliga drottningceller rensas bort efter en vecka. Där får då endast finnas en för att vara säker på att inte detta kan få för sig att dela sig. Sedan behöver man inte göra mer än serva med skattlådor.
 När det inte finns några dragbin i drottningavläggaren förrän efter tre fyra dagar så är risken för röveri nästan obefintlig eftersom avläggaren ska göras under bästa dragtid i början på sommaren.
 Efter en vecka är det full fart på avläggarens nya generation av dragbin och den gamla drottningen får avbryta den veckas semester hon fick genom delningsförfarandet. Då kan det vara dags att sätta på skattlåda även här.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 11 jun-15 kl 09:51 »
Tack Jano, det var så jag fattade det också. Jag har diskuterat saken med min mentor och han är helt med på noterna så det blir att testa den varianten nu i slutet av veckan. Sedan är det bara att hålla tummarna för att det fungerar. Det verkar så mycket smidigare än att flytta iväg avläggaren.

Jano, hur långt från ursprungssamhället ställer du den nya kupan? Är det bra att ställa något framför flustret för att få bina att orientera in i rätt kupa? Fast med Janos metod så har ju inga flygbin i den nya kupan varit ute och flugit tidigare så de kommer väl automatiskt att flyga rätt, eller...?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Bilou

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 11 jun-15 kl 10:41 »
Jag ska också dela och ställa dem nästan bredvid varandra. Om det inte funkar ska jag dem ihop igen. Jag undrar vad man gör med drönarramen?

Jano

• Halland
« Svar #9 skrivet: 11 jun-15 kl 11:34 »
 I min metod att gör avläggare med drottningen är det viktigt att de får serverat vatten på något vis. De har ju inga dragbin sedan dessa efter några timmar återvänt till gamla kupan. Detta kan ges i en foderram eller att en utbyggd tom kaka doppas i vatten.
 Den nya kupan ställer jag bredvid den gamla och om det finns drönarram kan den antingen tas bort eller följa med drottningen.
 Det allra viktigaste är ju att samhället är stort nog för en konstsvärmning om det ska fungera.   

Bilou

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 11 jun-15 kl 19:45 »
Delat samhället idag. Det är inte nåt jag tycker om, att stressa bina. Det blev väldigt mycket bajs överallt. Är det vanligt? Sedan hittade jag inte drottningen. Har flyttat lådan med stiftade celler till nya stället och får hoppas drottningen finns där för den andra kupan har fått äggen. Jag såg inte så mycket ägg, är det vanligt? Det hela tog mig 2 timmar. Det är för komplicerat för mig, för mycket man ska tänka på. Och ja, jag tycker på ramar biodling, men inte om den här delen...
Jag vet inte precis vilka ramar som finns var, bara att den viselösa kupan bara fått en ram med (lite) ägg, och ramar med täckt yngel på båda sidor. Drottningen har fått honung och pollen och jag sprejade vatten på ramar. Nu tänker jag plötsligt på drottningens fluster som jag inte minskat... ska skynda mig dit!

Jano

• Halland
« Svar #11 skrivet: 12 jun-15 kl 09:00 »
Jag lider med dina bin Bilou. Att det blir mycket bajs överallt är inte vanligt, men håller man på med ett samhälle i två timmar så är det nog inte så konstigt. När man öppnar ett bisamhälle så ska men veta vad som ska göras och att dela ett bisamhälle får helst inte ta längre tid än 10 minuter. Hittas inte drottningen där hon ska vara, nämligen där det spädaste ynglet finns, så är det lätt att kolla avläggarlådan efter några timmar. När alla dragbin lämnat den lådan är hon väldigt lätt att hitta om hon finns där. Är hon inte där så måste hon ju vara kvar i ursprungssamhället. I så fall låter man det hela vara men kollar så att det finns ägg eller späda larver i avläggarlådan. Man har då gjort en en avläggare utan drottning på vanligt vis. Det skulle vara intressant att veta hur starkt ditt samhälle var innan operationen. Hur många yngelramar, hur mycket foder?

Bilou

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 12 jun-15 kl 10:40 »
Visste inte man skulle göra det så fort... kan det ge problem med bajsen? Det finns framförallt på en ny låda jag använde för att tullfälligt sätta ramar med honung in. De är mycket aktiva nu iaf. Jag visste precis vad jag skulle göra (skrivit ut varenda steg), men gjorde det nog för komplicerat...
Om det blivit en vanlig avläggare, kan det då inte bli för många viseceller? Å andea sidan vet jag inte om avläggaren fått ägg. Räcker det med att kolla om 4 dagar? Ville inte störa dem nu igen.

Det var 10 ramar med yngel (mest täckt), 2 med pollen, 2 med honung och 4 utbyggda men tomma ramar. Och drönarramen var utbyggd men inte stiftad. En var med lite pollen, men mitt i yngelklotet. Lite konstigt. Kanske färdig för att bli använd.
İ skattlådan var det 7 ramar med honung.

Lilla ja

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 13 jun-15 kl 14:08 »
Om man vill göra Janos delning så smidigt som möjlig så tycker jag att det är lättast att plocka fram två nya bottnar med vardera en låda och sedan sortera en ram i taget, täckta celler i den ena och öppna i den andra, tills dess att båda yngelrumslådor är tömda. Ställ sedan den med täckt yngel på samma plats som ursprungssamhället fanns. Så går det i alla fall snabbare och smidigare för mig.

Bilou

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 13 jun-15 kl 15:26 »
Det låter ju mycket smidigare!jag trodde man först skulle leta upp drottningen och det tog mycket tid. Hoppas jag har några bin kvar för att dela igen i nästa år...

Lilla ja

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 13 jun-15 kl 21:24 »
Är man noggrann så hittar man oftast drottningen under tiden. Råkar man missa henne så går inte jorden under för det.

Jano

• Halland
« Svar #16 skrivet: 13 jun-15 kl 21:52 »
 När yngellådorna växlas veckan före delningen så går nästan alltid drottningen i den övre av yngellådorna vid delningen. Samtidigt är det här det nylagda ynglet finns och i nedre lådan är det mesta täckt.

Bilou

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 13 jun-15 kl 22:10 »
Jag har lärt mig mycket iaf... Har verkligen missförstått det hela tror jag. Jano, är bara lite nyfiken; hurdan är samhället med de ramarna jag beskrivit? Är det vanligt att det mesta var täckt?

Och vad gör jag med bajset på den nya lådan (står i garaget nu)? Är det någon fara om jag bara låter det torka?

Jano

• Halland
« Svar #18 skrivet: 14 jun-15 kl 16:18 »
Jag har lärt mig mycket iaf... Har verkligen missförstått det hela tror jag. Jano, är bara lite nyfiken; hurdan är samhället med de ramarna jag beskrivit? Är det vanligt att det mesta var täckt?

Och vad gör jag med bajset på den nya lådan (står i garaget nu)? Är det någon fara om jag bara låter det torka?

Missförstå är väldigt lätt, och kan vara ömsesidigt. Det är svårt att ge en nybörjare rätt råd på distans efter det underlag som fås. Vana biodlare har en helt annan uppfattning om tillståndet i ett bisamhälle än ovana. Antalet täckta yngelramar är inte samma sak för alla, det som är viktigt är hur mycket yngel det finns i dem.
 I ett inlägg har du både stiftade celler och ägg, vilket för mig är samma sak, och i ett annat är det mesta täckt. Jag tror du behöver handledning på ort och ställe om det ska vara till någon hjälp. Ta kontakt med någon etablerad biodlare i din förening och be om råd. Detsamma gäller ditt kvalsternedfall som du skriver om i en annan tråd, om det nu är varroakvalster så är nog ditt samhälle illa ute. Den nedsmutsade lådan måste ju rengöras innan den används igen.

Bilou

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 14 jun-15 kl 21:51 »
Det var täckt yngel i dem flesta ramar, bara lite stiftade celler och larver. Tror inte jag sagt något annat.

Jag ska berätta hur det går för samhället. Hoppas det går att räddas...

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
Fia06, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser