Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basilikan är bara trött  (läst 1574 gånger)

Bränntorparn

• Östergötland
Basilikan är bara trött
« skrivet: 04 jun-15 kl 19:15 »
Sambon köpte några balilikaplantor, satte i en kruka och åkte bort. Hur jag än bär mig åt så är dom bara ledsna och hänger som pm dom inte fått vatten på veckor. Har provat att knipa av en stängel och sätta i vatten och vipps så är den så fräsch och fin.
Ska basilika ha mängder med vatten eller vad är det för fel 

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Basilikan är bara trött
« Svar #1 skrivet: 04 jun-15 kl 23:38 »
Jo de brukar vilja ha mycket vatten. I alla fall om de stått i kruka och vattnats underifrån. Jag brukar ställa krukan i en tät ytterkruka som jag häller i en eller två dl varannan dag. Om era plantor planterats om tar det kanske ett tag innan de hunnit etablera sig och få nya rötter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 jun-15 kl 07:10 »
Krukan står väl inte ute? Basilika är jättekänslig för kyla och jag tror det är väl kallt på nätterna ännu.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jun-15 kl 11:41 »
Krukan står inne men har varit ute i lä och sol/halvsol några timmar på dagen. Är ju lite rädd att vattna ihjäl den men jag får väl öka på dosen lite

Lise

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-15 kl 17:03 »
De får inte torka, men ska inte heller stå under vatten!
Är det såna plantor från grönsaksavdelningen i affären så har de väldigt lite jord och är tänkta att ätas upp rätt snabbt. Man kan få dim att leva längre genom att sötta dom i större krukor med ny jord och skörda av topparna

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-15 kl 10:39 »
Basilikan kommer inte från mataffären, det enda jag kan tänka mig är att jag inte var tillräckligt generös med vatten i starten
Kanske lär jag mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser