Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baycox  (läst 3361 gånger)

Tessie

Baycox
« skrivet: 04 jun-15 kl 10:32 »
Alla ni som har haft coccodidios hos era kaniner och gett baycox, hur har ni gjort? Ätit köttet själva? Tänker på eftersom det är livstids karens. Har ni slaktat av alla kaniner och börjat om igen efter sanering? Hur har det gått? Har coccodidios kommit tillbaka?
Lotta

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Baycox
« Svar #1 skrivet: 04 jun-15 kl 12:51 »
Jag har aldrig behandlat med Baycox utan bara med Essbetre (som är ett liknande medel som inte längre säljs). Jag har dessutom "bara" haft gallgångscoccidios hos mina kaniner. Mitt svar är kanske därför inte till någon hjälp för dig.

Jag har i alla fall bara behandlat avelsdjur och  jag räknar med att deras avkomma inte påverkas av karensen. Just de behandlade avelsdjuren kan jag visserligen ha ätit upp när de gjort sitt men troligen inte. Hur som helst så känns det inte särskilt farligt för huvuddelen av det kaninkött vi äter kom från obehandlade ungdjur. Efter en behandling av samtliga avelsdjur har jag klarat mig nästa helt från coccidios därefter.

Har man istället tarmcoccidios finns det ju ingen möjlighet att vänta med behandling och bara behandla avelsdjur.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Tessie

« Svar #2 skrivet: 04 jun-15 kl 19:57 »
Tack för ditt svar! Detta är tarm coccididios. Vi har bestämt nu att vi slaktar av alla. Sanerar ladugården o sen bara köra för självhushåll. Tråkigt men sant. Det är ju ett antal att slakta av. Vi funderar på om vi kan spara de honor vi har. För enl hon som jag pratade med där de tillverkar baycox så har inte de honorna smittan efter medicinering. I så fall bara spara fyra. Sen öka eftersom. Det är så tråkigt när man lagt så mycket arbete, tid o pengar. O så blir det så här.
Lotta

Maria C S

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 jun-15 kl 22:26 »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 04 jun-15 kl 22:51 »
I din länk anges att det inte finns någon angiven karenstid för Baycox och kaniner. det står bara ett streck. Detta innebär livstids karens, om preparatet inte är listat i en bilaga till karensreglerna (kan inte ge länk just nu). Hittade det på antingen livsmedelsverket eller läkemedelsverket, minns inte.

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-15 kl 23:09 »
Ok.. tack för svaret.. får forska vidare.

Tessie

« Svar #6 skrivet: 04 jun-15 kl 23:30 »
Ja, det svaret har jag fått. Att det är livstid eftersom baycox inte är från kanin. Livsmedelsverket har inte svarat mig ännu. Men de som tillverkar baycox borde ju veta
Lotta

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 jun-15 kl 23:37 »
Det används i bla Australien.. ska leta vidare återkommer.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 05 jun-15 kl 14:11 »
http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/om-oss/lagstiftning/provtagning-och-analys/livsfs-2012-8-omtryck-av-livsfs-2009-3.pdf är författningen som styr. I den hänvisas till tabell1 i bilagan i http://ec.europa.eu/health/files/eudralex/vol-5/reg_2010_37/reg_2010_37_sv.pdf Har inte kollat Baycox aktiva substanser.

Personligen hade jag inte haft problem med att äta kaniner själv när den längsta karenstiden gått för de djurslag medikamenten är godkänd för. Däremot hade jag inte velat ha dem med i de slaktdjur jag köpte in för slakt och vidareförsäljning. Då är det ju viktigt att även formalia är uppfyllt.
« Senast ändrad: 05 jun-15 kl 17:10 av Edgar »

Tessie

« Svar #9 skrivet: 05 jun-15 kl 14:19 »
På Livsmedelsverkets sida ( livsmedel och innehåll ) har jag faktiskt hittat en länk där veterinären får skriva karens på annat djurslag än medicinen är tänkt för. Substansen i baycox  måste finnas med i MRL lista. Och går man vidare med detta i länkarna så finns den det. Jag har pratat med både veterinär och de som tillverkar baycox nu. Och de säger att det stämmer. Alltså kan man slakta efter karens som veterinär gett. I mitt fall 63 dagar.
Lotta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 05 jun-15 kl 17:04 »
http://ec.europa.eu/health/files/eudralex/vol-5/reg_2010_37/reg_2010_37_sv.pdf 

Va konstig min länk blev förut. Undrar om denna blir likadan. Aktivsubstansen i Baycox heter toltrazuril, och den finns med i bilagan om MRL-värden som jag försöker länka till. Detta innebär som Tessie skriver att livstids karens ej gäller Baycox för kanin.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 05 jun-15 kl 17:09 »
Det var visst en punkt för mycket i den första länken till EU. Har nu korrigerat detta, men den fungerar visst inte ändå. Den senaste fungerar i alla fall för tillfället.

Tessie

« Svar #12 skrivet: 05 jun-15 kl 19:46 »
Précis! Men sen kanske vet sätter olika karens, det vet jag inte men 63 dagar sa min vet o han sa att det är samma som till kalvar men enl Livsmedelsverket kunde vet sätta minst 28 dagar
Lotta

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser