Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus uppvärmt med vatten  (läst 1470 gånger)

Gille

• -
Växthus uppvärmt med vatten
« skrivet: 02 jun-15 kl 19:11 »
Den gamla smedjan på tomten ska förvandlas till växthus (innan det faller ihop till en stenhög). Jag har kikat lite på uppvärmning med vatten i tunnor, för att förlänga odlingssäsongen. Har några inledande frågor.

1. Kan jag använda en gammal oljetank till detta?

2. Hur får jag reda på solens vinkel på vintern, där jag bor?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Jonas L

• Blekinge
SV: Växthus uppvärmt med vatten
« Svar #1 skrivet: 08 jun-15 kl 07:38 »
Intressant...

Den rostar ju men ett tag kan det funka. Tänkte du tömma vattnet på vintern? Om det fryser i en instängd plåttank så går det nog illa för den. En annan aspekt är att om man vill använda tanken som en vattenreservoar på sommaren så känns det inte så trevligt med en gammal oljetank, även om man har diskat den.

Ta reda på din breddgrad. Sen finns det massa beräkningsverktyg på nätet eller för nerladdning. Om inte annat så har jag ett excel-ark för det någonstans...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-15 kl 09:04 »
Om du kopplar ihop tanken med slangar, tunnor och solfångare och sedan fyller tanken med vatten så kommer syret efter ett tag att ta slut i vattnet. Då slutar det rosta, precis som i ett värmesystem i ett hus. Men det vattnet är inte bra att hälla ut på odlingar när du tömmer tanken för vintern.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 01 jul-15 kl 09:32 »
Vattnet ska vara i tanken just på vintern. Kan salt förhindra att det fryser, och att det pumpas runt?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 01 jul-15 kl 10:31 »
Det räcker bara ner till några få minusgrader. Du får använda någon sorts glykol eller motsvarande

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-15 kl 10:57 »
Och det går åt mycket glykol då. Kostar mycket...

Det går givetvis att gräva ned tanken, men det är ju lite besvärligt, och så behöver den isoleras vilket kostar ett par tusen.

Bättre att köpa begagnade plast-tunnor eller IBC-behållare, de tål att tömmas hur många gånger som helst. Med lite tur kostar de bara några hundra.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jul-15 kl 11:42 »
Ja, plasttunnor är nog ett bättre val. Lättare hantera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser