Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nytt växthus av gamla fönster  (läst 3073 gånger)

RasmusLC

• Bohuslän
Bygga nytt växthus av gamla fönster
« skrivet: 17 maj-15 kl 01:14 »
Hej allihopa!
Jag har sett att det redan finns några trådar om detta ämne och dom är mycket användbara.

Mitt problem är att jag är superfärsk inom bygg så jag letar efter någon form utav utförlig blogg, steg för steg, om hur man kan bygga sitt egna växthus i trä av gamla fönster.
När jag läste igenom några utav trådarna så kunde jag se att många människor hade väldigt mycket kunskap och många hade bilder från sina egna projekt så då tänkte jag helt enkelt fråga om där finns någon som har en egen blogg/hemsida eller känner till någon där de väldigt utförligt steg för steg beskriver bygget, gärna med bilder.

Ifall någon som läser detta och har byggt sitt egna växthus i trä men inte har någon utförlig blogg så är jag fortfarande hemskt tacksam om du kanske har bilder på hela händelseförloppet och kunde dela dessa med mig.

Växthuset vill jag bygga till och tillsammans med min far.

Tack så hemskt mycket!

andtol

• Gäst
SV: Bygga nytt växthus av gamla fönster
« Svar #1 skrivet: 17 maj-15 kl 08:29 »
Hej!

Välkommen till alternativ.nu!

Det finns ingen exakt byggbeskrivning. Jag har i alla fall inte hittat någon. Det beror på dina förhållanden. Mark, material, fönster och kostnaden.

Jag tycker du ska berätta mer om vad ni vill bygga! Hur stort? Vad har du för material? Jordgolv, betong eller plattor?

Du kommer säkert få bra hjälp här. Första gången man bygger ett hus så blir inte allt perfekt men det är roligt! :)

RasmusLC

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 17 maj-15 kl 08:56 »
Man tackar:)

Först och främst så måste jag säga att ditt växthus inspererar mig otroligt mycket, Toll. Dels för att det är precis just så som jag tänktbygga vårt men också för att det är himla vackert!
Jag vill bygga ett så stort och billigt som möjligt och det är viktigt att ju mer jag kan hitta second hand desto bättre, dels för att jag inte har mycket pengar men också för att jag älskar att ta vara på redan gjorda ting. Och så blir såklart utmaningen bara ännu större vilket är kul de med!;)

Jag vill ha jordgolv, vet inte vad som är smartast men känns mest naturligt att ha direktkontakt med den övriga jorden.
Jag tänker mig att hitta eller kanske köpa gamla fönster från nån återvinningsstation eller liknande, borde väl inte vara omöjligt?
Till skillnad från ditt växthus så hoppas jag kunna bygga mitt med fönster även på taket, vad fick dig att bestämma dig för plasttak?

Jag sitter just nu och läser igenom hela din tråd och kan då se att du lagt ut en hel del bilder. Jag är dock nyfiken, har du fler? Bilder från fler vinklar och kanske närmare tagna bilder som du tagit under tiden som du byggde detta ståtliga växthus?
Om du har och om det inte är för mycket begärt, har du lust att skicka dessa till rasmus.L.carlsson@gmail.com?

Vad för dimensioner bör jag använda på reglarna för att bygga ett växthus i storlek med ditt, Toll? Och hur stort är det i kvm förresten?

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 maj-15 kl 10:36 »
Skaffa fönster först. Sen kan vi gå vidare efter det. :)

Allt beror på vilka fönster du har. Storlek, tyngd, skick osv.

Reglarna är nog vanliga 2x4.

Plasttak = enklare, jag ville inte krångla med glas på taket som är tyngre, svårare att få tätt och mer underhåll.

RasmusLC

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 17 maj-15 kl 21:33 »
Okej okej, jag tackar och så kanske jag hör av mig när jag hittat mina fönster.

Grönavågaren

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 maj-15 kl 08:18 »
Jag har ett sådant hemmabygge av överblivna fönster. (Samlar på fönster, en bra att ha grej! ;-) )

Lättast är att bygga efterhand. Använd regel i någon storlek som stomme, och bygg denna efter hand alternativt mät fönsterna noga och bygg en stomme innan, och sätt i fönsterna.

/

20%bonde

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-15 kl 11:51 »
Ett tips för att få tag på fönster:
Kika efter nån lokal förnsterbytare, många byter ju ut sina tvåglasfönster från 60-talet mot energieffektivare varianter. De företagen annonserar ofta i typ lokaltidningar mm. Hör med dem om du inte kan få hämta de gamla fönsterna när de byter på en hel kåk i din närhet.
Jag fick en massa fönster (bortskänkes på blocket), när jag hämtade dem stannade en byggare till och frågade om jag ville ha fler, visade sig att han bytt både på det hus jag fick ifrån och hos grannen, men att grannen betalat för bortforsling.
De kanske kan tycka det är värt att få allt hämtat?
Bäst är om du får med karmar också, lättare att bygga in och det är väl bra med öppningsbart?
Lycka till.

Gnu

• Närke
    • Goda Händer
« Svar #7 skrivet: 19 maj-15 kl 23:41 »
Nån blogg med detaljer från byggandet av vårt växthus finns inte, men däremot kan du hitta en del bilder från bygget i vår dagbok http://www.godahander.nu/dagbok

Vi hade en salig röra av gamla fönster i olika storlekar, så vi började med att klippa ut skalenliga bitar i papp och pussla med, som i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=81109.0

När vi hittat en modell som funkade gjöt vi plintar och skruvade fast en syllram. På den byggde vi sen en stomme i löjligt klent virke, 45*45-reglar, som vi fogade samman med trädymlingar för att minska metallanvändningen. Kraftigare reglar behövs inte, växthuset har stått pall för alla höststormar och vintersnö utan problem. Vi valde plasttak av samma skäl som Toll skriver, det var helt enkelt den enda praktiska lösningen. I glipan mellan marken och syllen har vi murat upp med sten och sen tätat med lera. Växthuset har jordgolv.

Har väl säkert några bilder till från bygget som jag skulle kunna dela med mej av.
"Vi äger det vilsna. Det vilsna är vår egendom. Det är en stor och märkvärdig egendom. Den vetter ut åt stjärnorna till, ut åt skogarna och haven, de vandrande vågorna och de vildsådda blommorna."

RasmusLC

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 30 jun-15 kl 22:31 »
Hej hej. Tack så jätte mycket för era tips!
Nu har jag lyckats samla ihop 50 talet fönster och har även börjat pussla med dessa.
Har bla stött på samma problem som dig toll. Nämligen att de stående reglarna kommer att hamna olika på respektive långsidor, detta helt enkelt eftersom mina fönster är i olika storlekar. Hur löste du detta? Räcker det att ha ett ordentligt hammarband? Och i så fall hur passs ordentligt?

En annan fundering som jag har är om fönstrerna ska fästas på insidan av de stående väggreglerna eller på utsidan av dem. Förslag?

Vad de kommer till grunden, är gjutning överskattat?

Förresten, vårt växthus kommer att bli ca 4x6 meter.

Torparliv

• Närke
« Svar #9 skrivet: 01 jul-15 kl 23:07 »
Hej! Jag har också en hop gamla fönster som jag tänkte bygga ett växthus av. Jag undrar vad ni tror om att bygga med dubbla glas, d.v.s. inte ta isär fönstren. Det torde behålla värmen bättre på natten, men kanske inte släppa in tillräckligt under dagen, f.a. vår och höst.  Beträffande taket verkar kanalplast vara det mest praktiska alternativet, trots en avskräckande prisnivå, men är kanske glas bättre ur odlingssynpunkt. Jag förmodar att kanalplast ändå fungerar tillräckligt bra. Tjocklek på kanalplasten? Är det några kvaliteter som man bör akta sig för? Jag hoppas att det år OK att hoppa in i en tråd så här, annars får jag be om ursäkt

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser