Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varroa  (läst 7429 gånger)

Jano

• Halland
SV: Varroa
« Svar #20 skrivet: 31 maj-15 kl 21:49 »
En plasthink är bra att ha till hands när ramen ska skäras ur. Man håller ramen över hinken och när den skärs ut ramlar den ner i den. Varroan kan vara svår att se på bina för de sitter inkilade mellan segmenten på bakkroppens undersida. Finns yngel i samhället befinner sig de flesta kvalstren på ynglet.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 01 jun-15 kl 09:21 »
Jag har sett sammanlagt kanske 5 levande varroa under hela min tid som biodlare. Så ser man sådana på bina eller på ramarna finns det väldigt många.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #22 skrivet: 01 jun-15 kl 17:46 »
Jag skar ut drönare idag och såg för första gången ett kvalster. Snabba som tusan är de. Som tur var är jag iaf säker på att just den hamnade i hinken.. Trist att se dock.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #23 skrivet: 01 jun-15 kl 18:50 »
Så här ser de ut. Asen.
Den här bodde i en av mina kupor tillsammans med sina kumpaner. Brukar ni dissekera drönarynglen? Jag gjorde en liten koll och hittade ganska många kvalster inuti cellerna. Heltråkigt.

Bilou

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 02 jun-15 kl 09:54 »
Tack för svaren! Undrar också om ni kollar drönarramen på varroa varje gång. Vad gör man sedan? Slänga? Har den kvar i frysen...

CMB

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 03 jun-15 kl 21:54 »
Att öppna cellerna ger inte något riktigt bra mått på hur stort kvalster angreppet är. Är det kvalster i alla celler ja då är angreppet stort men bara för att man inte hittar något kan man inte dra slutsattsen att det inte finns några kvalster.  Tydligen fördelar de sig inte jämt över cellerna så man bör undersöka många för att få en rättvisande bild, 500 st är en siffra jag läst. Just nu kan jag dock inte hitta källan så viss reservation för mitt dåliga minne.
« Senast ändrad: 03 jun-15 kl 22:14 av CMB »
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #26 skrivet: 06 jun-15 kl 11:05 »
Att öppna cellerna ger inte något riktigt bra mått på hur stort kvalster angreppet är. Är det kvalster i alla celler ja då är angreppet stort men bara för att man inte hittar något kan man inte dra slutsattsen att det inte finns några kvalster.  Tydligen fördelar de sig inte jämt över cellerna så man bör undersöka många för att få en rättvisande bild, 500 st är en siffra jag läst. Just nu kan jag dock inte hitta källan så viss reservation för mitt dåliga minne.

Jag gjorde en slumpmässig koll. En cell här en där.. Hittade i några men inte i andra. Mitt problem är att jag inte har så mycket att jämföra med. Brukar ni, som varit med ett tag, hitta när ni kollar eller har jag fått en hint om att allt är kört, passé och förbi? Mellan tummen och pekfingret alltså. Byggde en "varroabotten" och kollade nedfallet som på ett dygn var 2. Elände?

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #27 skrivet: 06 jun-15 kl 11:07 »
Tack för svaren! Undrar också om ni kollar drönarramen på varroa varje gång. Vad gör man sedan? Slänga? Har den kvar i frysen...

Jag eldade på med varmluftspistolen och grävde sen ner det.

CMB

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 06 jun-15 kl 15:46 »
Om man fokuserar förmycket på att räkna antal så finns det risk att man missar hela bilden. För att hantera kvalsterna framgångsrikt är det viktig att man förstår dynamiken dvs hur bina respektive kvalsteran utvecklar sig över tid och i förhållande till varandra. Man måste känna sin fiende helt enkelt. Jag skrev ett inlägg tidigare om detta. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175078.msg1644585#msg1644585. Det jag menar är att det finns många olika sätt att framgångsrikt bekämpa kvalster och det som är gemensamt för dem är att det är ett genomtänkt system som genomförs koncekvent över tid.
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 06 jun-15 kl 19:01 »
Jag skar ut drönare idag och såg för första gången ett kvalster. Snabba som tusan är de. Som tur var är jag iaf säker på att just den hamnade i hinken.. Trist att se dock.
En av alla metoder som jag har börjat att använda är att invintra på mellanväggar.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #30 skrivet: 07 jun-15 kl 12:28 »
Om man fokuserar förmycket på att räkna antal så finns det risk att man missar hela bilden. För att hantera kvalsterna framgångsrikt är det viktig att man förstår dynamiken dvs hur bina respektive kvalsteran utvecklar sig över tid och i förhållande till varandra. Man måste känna sin fiende helt enkelt. Jag skrev ett inlägg tidigare om detta. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175078.msg1644585#msg1644585. Det jag menar är att det finns många olika sätt att framgångsrikt bekämpa kvalster och det som är gemensamt för dem är att det är ett genomtänkt system som genomförs koncekvent över tid.

Absolut! Håller med, men ett sätt att lära känna sin fiende är att fråga andra som känner den bättre och som har känt den en längre tid. Så jag undrar ändå hur en som har haft bin längre än 3 år reagerar på fynd av kvalster i drönarynglen, samt ett nedfall på 2-3. Det är dock en av signalerna som måste tydas på något vis, när på säsongen det än är, då jag måste besluta om att göra något åt det nu eller inte. 2-3 nu kanske betyder 40 i juli? Fick tag på mjölksyra på det lokala bryggeriet, men jag drar mig för att använda den nu..

Jano

• Halland
« Svar #31 skrivet: 07 jun-15 kl 20:55 »
En av alla metoder som jag har börjat att använda är att invintra på mellanväggar.

På vilket sätt fungerar det som varroabekämpning?

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 08 jun-15 kl 09:09 »
På vilket sätt fungerar det som varroabekämpning?
Det blir "rent" i yngelrummet på hösten när resten av kvarvarande yngel tas bort. Jag har även varit i kontakt med Preben som bekräftar att
det är en metod som  kan användas tillsammans med andra. Det blir ju yngelfritt under en period.

Jano

• Halland
« Svar #33 skrivet: 08 jun-15 kl 10:39 »
 Yngelfritt under vintern blir det väl även om ynglet får kläckas ut och bidra med sitt jobb till våren? Ska yngelfri period tillämpas ska det vara under den tid mest kvalster fortplantas i kupan och det är under sommaren.

CMB

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 08 jun-15 kl 10:54 »
Så jag undrar ändå hur en som har haft bin längre än 3 år reagerar på fynd av kvalster i drönarynglen, samt ett nedfall på 2-3. Det är dock en av signalerna som måste tydas på något vis, när på säsongen det än är, då jag måste besluta om att göra något åt det nu eller inte. 2-3 nu kanske betyder 40 i juli? Fick tag på mjölksyra på det lokala bryggeriet, men jag drar mig för att använda den nu..

Ledsen det var inte meningen att låta dryg  :-[ Svar på din fråga: I ett normalt samhälle vid den här tiden så skulle jag inte göra någonting mer än att fortsätta skära drönare. Än så länge så ökar bistyrkan kraftigt så antalet kvalster per bi ökar inte nämnvärt och om du skär drönare nogrant under våren och försommaren så försenar du kalstertillväxten så mycket att du inte behöver börja oroa dig för än i slutet av juli.

Poängen jag vill göra om än något klumpigt är att det är svårt att dra några slutsattser i från nedfall och drönarkontroll. När utfallen är stora så ger dessa metoder säkra svar men vid måttliga angrepp är det oftast svårt att tolka även med 2-3 eller 7 år erfarenhet i mitt fall.

Det är bättre att fokusera på riskpunkterna:

1 Årets start: Starta med så få kvalter i kupan som möjligt  Åtgärdsförslag:  oxalsyra sent på hösten året innan

2 Midsommar:  Drottningen drar ner på äggläggningen det gör inte kvalsterna i nämvärd utsträckning, här riskerar kvalster/bi kvoten att skena i höjden.  Åtgärdsförslag: Skär drönare på vår och försommar vilket försenar kvalster utvecklen i förhållande till bina och gör att riskpukten inträffar senare mot slutet av huvuddraget. Här får man lita till nedfallskontrollen rekommendationen brukar vara5-10 kvalter per dag bör behandling sättas in för att få friska vinterbin . Åtgärdsförslag: kortidsbehandling med myrsyra     

3 Sensommaren, augusti Reinvation vid röveri. även här är nedfallskontrol ganska bra 5-10 kvalter per dag. Åtgärdsförslag kortidsbehandling med myrsyra. 

Det är också viktigt att minnas att kvalterna i sig inte utgör något större hot mot bina utan det faktum att de agerar vektor för allehanda infektioner och virus.  All bekämpning är skadlig för bina så det är stor risk att boten blir värre än soten om man bara "öser på" med behandlingar. Jag bruka försöka att tala om att hantera varroan snarare än att bekämpa den. Detta eftersom vi aldrig kommer aldrig få bort varroan.  Det blir därför vår uppgift som biodlare  att hålla den under en nivå där bina kan hantera infektionerna och virus som föjer i dess spår. 

« Senast ändrad: 08 jun-15 kl 14:24 av CMB »

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 08 jun-15 kl 13:26 »
Jag hoppas fler och fler upptäcker poängen i att göra avläggare i form av paketbin/konstsvärmar, alternativt dragbiavläggare.
Detta i kombination med mjölksyra innan första ynglet är täckt ger ett nästan varroafritt samhälle med goda startförutsättningar även år 2.

Naturligtvis löser det inte bekymren med gamla produktionssamhällen som lever vidare, men som en del i den totala bekämpningen är det en bra delkomponent.

Mvh /M

Jocke

« Svar #36 skrivet: 08 jun-15 kl 16:52 »
Har bara haft bin i 3 år men använder mig av metoderna du beskriver Magnus
Både av konstsvärmar och dragbiavläggare i kombination med mjölksyra på avläggarna och är mkt nöjd med metoden

CMB

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 08 jun-15 kl 17:34 »
Jag hoppas fler och fler upptäcker poängen i att göra avläggare i form av paketbin/konstsvärmar, alternativt dragbiavläggare.
Detta i kombination med mjölksyra innan första ynglet är täckt ger ett nästan varroafritt samhälle med goda startförutsättningar även år 2.

Jag håller helt med Magnus mitt eget system är i huvudsak baserat på avläggare. De metoder jag har beskrivit i den här tråden är inte mina egna utan de som SBR rekommenderar. Det har jag gjort eftersom de är väll anpassade till små och medelstora biodlingar och jag inbillar mig att de flesta läsarna och frågeställarna befinner sig i den kategorin.

Om man tittar igenom inläggen här på forumet bakåt i tiden så är de flesta av reaktiv karaktär dvs "jag har kvalster vad ska jag göra?" Jag har full förståelse för desperationen som ligger bakom dessa inlägg, jag har själv varit där, jag har själv skrivt såna inlägg :D, Just därför tycker jag att det skulle vara både intressant och produktivt att få igång en diskution om hur varroan fungerar och hur man kan använda den kunskapen till att skapa ett indviduellt system som passar ens egen biodling.

Jano

• Halland
« Svar #38 skrivet: 08 jun-15 kl 21:55 »
Varroan är faktiskt inte bara elände. Denna lilla varelse är upphovet till hur jag de senaste 15 vintrarna invintrar mina bin utan förluster . För några år sedan skrev jag bifogade dokument som handlar om detta.
 Under sommaren bekämpas varroan med en yngelfri period medelst drottningavläggare. Alltså tas drottningen bort från samhället till en avläggare. Huvudsamhället får fixa en ny drottning och en månad efter delningen sprejas bina med 15%-tig mjölksyra. Detta gör att vinterbina föds upp i nästan varroafria samhällen. Efter invintringen behandlas samhällena med myrsyra (tedbladburken).

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #39 skrivet: 08 jun-15 kl 22:47 »
Vilka bra svar! Tack.
Blir avläggare nu i veckan enligt Janometoden. Får använda mjölksyran ändå. Nu när jag kollade hittade jag ett vinglöst bi.. Följdfrågan blir ju då: hur envist är viruset? Sprider det sig som en löpeld i kupan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser