Så jag undrar ändå hur en som har haft bin längre än 3 år reagerar på fynd av kvalster i drönarynglen, samt ett nedfall på 2-3. Det är dock en av signalerna som måste tydas på något vis, när på säsongen det än är, då jag måste besluta om att göra något åt det nu eller inte. 2-3 nu kanske betyder 40 i juli? Fick tag på mjölksyra på det lokala bryggeriet, men jag drar mig för att använda den nu..
Ledsen det var inte meningen att låta dryg

Svar på din fråga: I ett normalt samhälle vid den här tiden så skulle jag inte göra någonting mer än att fortsätta skära drönare. Än så länge så ökar bistyrkan kraftigt så antalet kvalster per bi ökar inte nämnvärt och om du skär drönare nogrant under våren och försommaren så försenar du kalstertillväxten så mycket att du inte behöver börja oroa dig för än i slutet av juli.
Poängen jag vill göra om än något klumpigt är att det är svårt att dra några slutsattser i från nedfall och drönarkontroll. När utfallen är stora så ger dessa metoder säkra svar men vid måttliga angrepp är det oftast svårt att tolka även med 2-3 eller 7 år erfarenhet i mitt fall.
Det är bättre att fokusera på riskpunkterna:
1 Årets start: Starta med så få kvalter i kupan som möjligt Åtgärdsförslag: oxalsyra sent på hösten året innan
2 Midsommar: Drottningen drar ner på äggläggningen det gör inte kvalsterna i nämvärd utsträckning, här riskerar kvalster/bi kvoten att skena i höjden. Åtgärdsförslag: Skär drönare på vår och försommar vilket försenar kvalster utvecklen i förhållande till bina och gör att riskpukten inträffar senare mot slutet av huvuddraget. Här får man lita till nedfallskontrollen rekommendationen brukar vara5-10 kvalter per dag bör behandling sättas in för att få friska vinterbin . Åtgärdsförslag: kortidsbehandling med myrsyra
3 Sensommaren, augusti Reinvation vid röveri. även här är nedfallskontrol ganska bra 5-10 kvalter per dag. Åtgärdsförslag kortidsbehandling med myrsyra.
Det är också viktigt att minnas att kvalterna i sig inte utgör något större hot mot bina utan det faktum att de agerar vektor för allehanda infektioner och virus. All bekämpning är skadlig för bina så det är stor risk att boten blir värre än soten om man bara "öser på" med behandlingar. Jag bruka försöka att tala om att hantera varroan snarare än att bekämpa den. Detta eftersom vi aldrig kommer aldrig få bort varroan. Det blir därför vår uppgift som biodlare att hålla den under en nivå där bina kan hantera infektionerna och virus som föjer i dess spår.