Jag håller på med ett pilot-fönster-projekt till mitt hus som har 1+1-fönster, troligtvis från 40talet, för att få en uppfattning om hur mycket jobb det är så att jag kan göra en plan. Som jag förutspådde så kommer det att ta mycket tid och ta mycket plats. ;-) Vad jag gör är att jag fräser en djupare nisch i innerbågen för att få plats med ett energiglas, som är tjockare. Nu funderar jag på hur jag ska göra med insidan. I orginalutförandet så sitter det fyrkantiga trälister. Hur skulle det se ut med kitt på insidan? Glasmästaren som ska sätta i energiglaset åt mig tillhandahåller tydligen inte lister utan det måste jag skaffa själv - och måla. Dvs - ännu mer tid och ännu mer plats. Det känns frestande att låta honom ta kitt, bara för att det är enklare för mig med mindre förarbete.
Blir det väldigt konstigt? Ni som har äldre fönster med innerbåge, har man traditionellt alltid använt lister eller förekommer kitt? Vad finns det för plus och minus rent tekniskt?
Bonusfråga: jag skulle gärna vilja spackla igen småskador i mina bågar, vad är bra att använda till det? Kan man använda linoljekitt? Jag kommer att fixa ytterbågarna själv, med orginalglaset och linoljekitt, kan jag ta lite av det när jag är igång och fylla i sprickor och skruvhål? kan jag använda vanligt snickerispackel i innerbågen?
Tacksam för råd!