Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som odlat te?  (läst 3048 gånger)

bönorblad

• Skåne
Någon som odlat te?
« skrivet: 06 mar-15 kl 12:37 »
Hej!

Jag håller på och startar upp en mysig liten lanthandel i Skåne. Vi kommer utöver fokus på charkuterier och godis även rikta in oss på exklusiva och goda te och kaffesorter. Vi har kommit kontakt med bla. bra exportör i södra indien, som vi träffade när vi var där och prospekterade en månad i december. Vi kommer även ha sorter från Kina, Afrika m.m.
Vi har flera växthus för storskalig odling av grödor. Men jag har lyckats övertala min kära Roffe att öronmärka 30kvm till te-odling. Mest för att kunna visa upp hur en tebuske ser ut, jordmån och skötseln. Skapa lite mervärde helt enkelt.

Det skulle vara mycket intressant att höra om någon på forumet har provat att odla te i växthus i zon 1. Hur gick det?
Är det någon i zon 1 som provat att odla utomhus, eller är frosten oöverkomlig?
Ni är hjärtligt välkomna att besöka sidan www.bonorblad.se där ni kan följa utvecklingen. Om det vill sig rätt kommer jag sätta upp en webcamera i växthuset samt frekvent uppdatera hur mina miniträd tar sig.

Mvh,
annika
Bönor & Blad

kurt

SV: Någon som odlat te?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-15 kl 14:39 »
Jag tror inte att det skapar så mycket mervärde, visserligen kan folk få se en te-buske, men den är ju bara grön och har inte så speciella egenskaper, och man kan ju ändå inte göra drickbart te i Sverige från den!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 06 mar-15 kl 15:52 »
Att odla utomhus kan man glömma även i Skåne, de klarar ner till -10 i perioder men bara om de fått en riktigt lång och varm sommar att bygga upp kraft under. Men kanske i kallväxthus, då skyddas busken från kalla vindar och får sin sommarvärme. Annars finns det ju andra arter av camellia som är lite härdigare och kanske skulle klara si utomhus i Skåne

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-15 kl 15:54 »
http://www.omte.se/odling/
Står bland annat att det får bättre smak om det odlas på hög höjd i svalare klimat.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-15 kl 16:56 »
Det finns köldtåliga sorter av te som förädlades fram i Sovjet som var tänkt att odla en bit upp i Östeuropa. Det finns teodlingar i Kaukasus idag och det blir kallt under vintern i områdena. Jag tror att plantor därifrån skulle klara en skånsk vinter men problemet är troligtvis att de skånska somrarna är för kalla.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-15 kl 15:46 »
Oj så spännande. Nej har inte provat, men lekt med tanken..
Ska bli spännande att följa.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser