Hej,
Har lite funderingar angående ventilation av en tidig 1900 tals villa med självdrag. Huset vårat blev tilläggsisolerat någon gång under tidigt 80 tal och då sattes även alla ventilerna igen. På nedervåningen har jag löst detta med spaltventiler och allting verkar fungera bra, vi eldar som primär värmekälla och man känner ett bra drag från alla ventiler. På nederplan finns även en ventilationsöppning i skorstenen ovanför vedspisen. Allting frid och fröjd.
Ovanvåningen är däremot ett annat kapitel, man känner att luften är tung efter en natts sömn i sovrummet. Det finns en större ventil i ena rummet ovanför trappen där det iallafall känns att det drar någotsånär. I andra änden av planet i sovrummet har jag installerat en spaltventil men där finns inget drag alls. Det finns heller inga ventiler i skorstenen på ovanplan, om det funnits förut har de murats igen. Våran skorsten har bara 4 kanaler, 2 eldas det i, en är ventil från köket och den sista används ej vad jag vet.
Min fundering är om det är värt att sätta in en större friskluftsventil i sovrummet, kommer det att ge mera luft då en spaltventil inte ger någonting alls? Likaså, vi har ju ingen frånluft på ovanvåningen, har ni några ideer på hur man kan lösa detta? Enda lämpliga stället att ta upp ett hål i skorstenen för att sätta frånluftsventil är i sovrummet och där går tyvärr båda kanalerna det eldas i.
Tycker det måste finnas något smart sätt att lösa detta på?