Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sticklingstest  (läst 2467 gånger)

poze

• Östergötland
sticklingstest
« skrivet: 30 jan-15 kl 20:58 »
Tycker det finns dåligt dokumenterat om hur bra eller inte utdrag av salix gör för rotningen.
Ska göra en taggig häck runt "jordslaget" där jag drar upp plantor och jordslår plantor som jag skaffat.. anyway...

Ska göra ett test med salix enligt följande
1/3 kontroll
1/3 med sticklingar doppade i "starkt" willow water, små grenar krossas och täcks med vatten och några ställs i vattnet i 2 veckor.
1/3 i salixvatten som är gjort av salixbitar som är gjorda på samma sätt som ovan men legat i 2 dagar sedan silats... denna lösning kommer att vattnas under hela försöket (till omskolning) - kommer att ta årsskott av sälg och vitpil

Kommet försöka med:
300 vresros
300 s.vinbär
300 havtorn
100 bocktörne
100 häckkaragen

Kikar på antagning, tillväxt och rotmängd

Dessa är relativt lättrotade men det är det jag behöver..
1a omgången sätts nu snart 2a i vår efter lövsprickning och 3e i höst med halvförvedat materal..

Frågan är om någon annan kan tänka sig att hänga på försöket och dokumentera, gärna med någon växt som är lite mer svårrotad.

Skall även skicka in utdragen för analys så inte eventuell skillnad beror på att "salixsticklingarna" fick mer näring.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

christelle

• Blekinge
SV: sticklingstest
« Svar #1 skrivet: 31 jan-15 kl 11:02 »
Väldigt intressant experiment. Jag ska föröka kryddväxter i vår är det tänkt. Har mycket och väldigt snabbväxande balsampoppel så kanske jag kan pröva att laka ur unga grenar och vattna kryddsticklingarna med det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-15 kl 11:29 »
Du har inte till något träd i salixsläktet. Vi tar resten med pm om du är intresserad.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 31 jan-15 kl 13:41 »
Tror, men vet inte om popplarna kan ge samma effekt för de är minst lika lätta att föröka som tex vide, men jag skulle ju också kunna experimentera lite dels med balsampoppel, med sälg och utan någondera i min kommande kryddodling.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 feb-15 kl 13:05 »
Det vore iofs intressant men min tanke var att ha så likt som möjligt för att kunna säkerställa eller gå vidare med eventuella resultat.
Hindrar ju inte att man har en till grupp med poppelsmotta

Grismormor

• -
« Svar #5 skrivet: 07 feb-15 kl 14:01 »
Det var väldans så många buskar som ska i backen! Kul!

Av det lilla jag har läst i ämnet, så är det IBA och salicylsyra som är de aktiva rothormonen i salix.
IBA tillhör auxinerna och är svårlösligt i vatten men lösligt i alkohol. Därför kan alltså ett spritutdrag som sedan späds till lämplig styrka kanske vara användbart?
Salicylsyran är vattenlöslig men det går långsamt, jag skulle rekommendera att du har din dekokt inomhus för att skynda på processen av salicylfällning i vattnet...
Just svarta vinbär rotar sig så villigt att du knappast behöver tillsätta hormoner. Sätt sticklingarna mot ytterkanten av plastkrukorna, det ska också stimulera tillväxten.

Lycka till! Ska bli roligt att läsa hur det går!

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-15 kl 17:33 »
Tack för vettigt input! Ska kolla upp lösligheten.
Har haft lite svårt att rota lite mer förvedade delar vinbär så det är för att hjälpa upp detta..
Alla plantor kommer nog inte hinnas sättas ner och eller skolas om men det går fort att sticka några.. är massa buskar av var som är helt nerklippta så det är mängder av långa årsskott.

Drömmer också om de där rödavinbärsträden hos din mors sommarstuga..

poze

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-15 kl 14:39 »
Nu ligger lite salixhackelse i 78% ig sprit. Och nu är bara frågan om varför det inte ingår ett labb en hangar för förvaring och ett stort växthus och en komplett verkstad för varje svensk medborgare utöver medborgarlönen.

Någon son vet varför utspädd läkarsprit är dyrare än 98% ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser