Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisland som stått i dvala  (läst 2545 gånger)

Joelito

• Västmanland
Potatisland som stått i dvala
« skrivet: 27 jan-15 kl 13:31 »
Jag har sedan i somras gått och blivit med torp med ca 2000 kvm tomt. En del av tomten misstänker jag är den gamla smedens potatisland, jag har till exempel hittat pepparrot kvar i jorden. Säkert har där inte varit odling på många herrans år, säkert inte ens i mannaminne.

Den delen jag talar om är kanske cirka 200 kvm stor, väl dränerad (det går ett dike och ett nergrävd järnrör diagonalt över plätten) dock verkar jorden vara lite lerig.
Då jag har som ambition att göra grönsaksland av det men dock är väldigt orutinerad bonde så behöver jag en hel del tips.

Vad slags växter är bra att starta med? I åtanke är då främst något som är lättodlat och som förbättrar jorden. Gärna något som inte slukar massvis med vatten då det kommer bli till att bära tills jag fått i ordning någon form av bevattning. Potatis har jag hört ska luckra upp jorden tex, och är väl dessutom lättskötta?
Ph värdet har jag mätt upp och ligger på 7. Vad mer kan tänkas vara värt att kolla upp och förbättra?

Jag har dessutom fått en Jordfräs av grannen som jag ska göra körduglig, men har hört också att fräsen gör ogräsrensningen senare på säsongen ett riktigt gissel, låter ju rimligt men finns det belägg på det?
Borde jag gräva för hand istället? Fördelar vs nackdelar?

Hjälp mig att räta ut mina frågetecken!
Ursäkta om texten blev lite hispig.

kurt

SV: Potatisland som stått i dvala
« Svar #1 skrivet: 27 jan-15 kl 14:34 »
Är det en massa rotogräs där nu så kommer en jordfräs att hacka sönder rötterna och varje rotdel kan generera en ny planta. Det är alltså bättre att gräva upp rotogräs. Potatis, bondbönor och jordärtskockor är bra förstagrödor eftersom de kväver det mesta av ogräset.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 27 jan-15 kl 14:59 »
Jordfräs kan mycket riktigt försvåra hanteringen av rotogräs, men rätt använt även underlätta mycket.

Det gäller att komma tillbaka och rensa/fräsa igen innan rotogräset hämtar sig. När det gäller kvickrot så går det fint att knäcka det genom att komma tillbaka innan nya uppslag fått mer än 2 blad.

Kvickroten har energi lagrad i sina rötter och kan använda den energin för att skjuta enorma massor med nya skott efter att man fräst sönder den i små delar. Den lagrade energin minskar fram tills dess att de nya plantorna fått just två-tre blad. Då börjar det ansamlas energi igen. Det är då du måste hacka sönder den igen. Kan ta 1-3 veckor beroende på väder.

Så genom att komma tillbaka och fräsa eller hacka några gånger innan kvickroten hämtat sig kan man knäcka den. De första 2-3 gångerna är det bra att fräsa. Första gången djupt, men sedan räcker det att fräsa mycket ytligt. Går snabbt och stör inte livet i jorden. Därefter räcker det troligen att gå över landet snabbt med hacka och räfsa en gång i veckan. Efterhand försvinner rotogräset, men det kan ta några år innan det är helt borta. Men om du börjar tidigt på våren så har det lugnat ner sig till sommaren. Men om du inte fortsätter att ta bort nya uppslag hela sommaren och hösten så är det tillbaka till nästa vår igen. Går snabbt och lätt med en enkel hacka eller luckringsjärn. Gäller att göra det i tid bara...

Genom att fräsa så sönderdelar du alltså rotogräset så att det blir mycket mer nya uppslag, men varje del blir mindre. Och kan knäckas genom att tvinga det att sätta nya blad och rötter och då sönderdela igen, innan mer energi har hunnits lagras.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-15 kl 16:05 »
Den gröda jag också vill rekommendera är potatis. En nackdel som kan va besvärlig är knäpparelarvsangrepp . Men fördelarna som första gröda överväger. Du ska vara beredd på flera hackningar. Jag tror inte du ska behöva gödsla något alls de första åren. Om du har någon med traktor som plöja innan du fräser så kan det gå lättare. 
kretslopp

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 jan-15 kl 19:19 »
Mitt tips är att gräva en bädd under våren och odla något. Där du vill ha fler bäddar täcker du med mörk pressening som får ligga fram till hösten då du bytar presseningen mot papp och på denna lägger du ett lager halm. Ca 10 cm tjockt till nästa vår sätter du potatis i halmen. Täck med mer halm eller gräsklipp allteftersom det behövs. Du kan även lägga på löv på toppen under hösten.
Odla potatis i två år och sedan gräver du om potatisbäddarna och förbereder för nya halmbäddar. Tills du har så många bäddar du vill ha.

Tricket med halmbäddarna är att det mesta av rötterna dör ihjäl av sig själv och maskarna tar hand resterna.
Förresten inte använda spade när du gräver. Grep är det bästa jag gräver med en fyrhorns gödselgrep.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Joelito

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-15 kl 07:25 »
Kretslopp:
Plugg alltså, hade på känn att det var den centrala grödan i fråga.
Skogsvilde:
Låter rimligt, jag kommer ändå inte ha tid att odla på hela området i år, men kanske nästa. Men vad för papp menar du att jag borde täcka med efter presenningen? Sett hur folk använder tidningspapper som täckning, trycksvärta och tungmetaller, inte det ett problem? Dessutom, nog har jag en hel del presenningar men knappast så det täcker ca 200 kvadrat. Speciellt inte om det ska vara av grövre sorten.

sɹǝpuɐ: Härligt, jag ska lägga det på minnet! Tusen tack

Kurt och alla andra, tusen tack för svar:)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 28 jan-15 kl 07:31 »
Tidningspapper fungerar, men sedan har man osäkerheten hur det ser ut med eventuella gifter i färgen.

Pappen är helt vanlig brun kartongpapp. Det går att köpa sådan på rulle.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 4 användare
javill, Stengrim, tuslus, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser