Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skriva sig i torpet  (läst 4068 gånger)

mne

• Skåne
Skriva sig i torpet
« skrivet: 26 jan-15 kl 14:07 »
Hej

Bor i ett enkelt torp utan avlopp, sophämtning endast på sommaren, fritidshusförsäkring etc.
Är idag skriven i stan, fast jag tillbringar den mesta tiden på landet och även pendlar därifrån till jobbet. Därför vill jag skriva mig i stugan så jag kan dra av för resor till och från jobbet. Undrar över konsekvenserna om jag gör det. Kan jag tvingas fixa avlopp, åretrunt-sophämtning, etc. Försäkring (kanske jag rentav kan säga upp fritidshusförsäkringen eftersom min hemförsäkring då borde räcka)? Andra eventuella för- och nackdelar?

Brevlåda, är det bara att sätta upp ute vid allmänna vägen, där grannen har sin?

Not: Har ej vatten indraget så jag tror egentligen inte det krävs avlopp då, så har jag förstått det. Men kanske på något sätt att de ändå börjar luska lite när man bor permanent, tex har jag i dagsläget ingen godkänd hantering av utedass-tömningen.

Tack för alla tankar och tips!

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Skriva sig i torpet
« Svar #1 skrivet: 26 jan-15 kl 17:17 »
Jag gjorde det för snart två år sedan. Det enda som hände var att vägföreningen ville ha mer betalt, kommunen har inte sagt ett ord. Ingen begäran om sophämtning, avlopp osv. Och jag bara satte upp brevlådan ute vid vägen, på rätt sida. Men så enkelt var det inte, posten delade inte ut till den eftersom de som sorterar inne på postkontoret inte visste att lådan fanns. Det trots att adressen varit aktiv något tiotal år tidigare och är samma som grannarna men med annat nummer så vem som helst kan räkna ut var den finns. De skickade all post i retur istället innan jag ringde och skällde på dom  >:(

Juniperus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jan-15 kl 17:37 »
Det som hände när jag skrev mig på gården var att jag två veckor efter fick ett samtal från skatteverket som var orolig att gården var för lågt värderat vilket den i slutändan inte var, samt att jag fick betala en grundavgift för sophantering 498 kr per år, alltså för användandet av kommunens återvinningsstation 35 km från den plats där jag bor. Jag har inget indraget vatten och då behöver man inte heller något avloppssystem.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 26 jan-15 kl 20:30 »
När det gäller försäkring så täcker hemförsäkring normalt inte byggnaden utan bara lösöre mm. Du måste alltså ha både en villaförsäkring och en hemförsäkring, om du själv äger huset.
Anledning till att man har delat upp det på så sätt är att hemförsäkringen inte ska bli onödigt dyr för den som hyr sin bostad, varvid hyresvärden/fastighetsägaren står för försäkringen på huset.

Lämpligen kontaktar man posten i förväg, innan man sätter upp brevlådan, så att allt fungerar som det ska redan från början.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-15 kl 20:40 »
Det enda som hände var att vägföreningen ville ha mer betalt, kommunen har inte sagt ett ord.

Hur gick det till, gjordes en ny förrättning bara på din fastighet där du fick högre ton/km tal, eller betalar du lite extra utan att ni gjort förrättning, nu när du bor där permanent? Eller ni kanske inte har en vägförening med andelstal utefter gjord lantmäteriförrättning?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 26 jan-15 kl 20:50 »
Hur gick det till, gjordes en ny förrättning bara på din fastighet där du fick högre ton/km tal, eller betalar du lite extra utan att ni gjort förrättning, nu när du bor där permanent? Eller ni kanske inte har en vägförening med andelstal utefter gjord lantmäteriförrättning?
Jag vet inte hur andelarna är uträknade, bara att jag steg från 2,5 andelar till 5 eller något sådant. Jag brukar aldrig delta på mötena, jag betalar bara räkningen när den kommer.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 26 jan-15 kl 22:06 »
Jag vet inte hur andelarna är uträknade, bara att jag steg från 2,5 andelar till 5 eller något sådant. Jag brukar aldrig delta på mötena, jag betalar bara räkningen när den kommer.
Hej!
En vägsamfällighet (som erhåller stöd från kommun och/eller länsstyrelse eller staten) får inte ändra andelarna utan en förrättning som görs av Lantmäteriet-är SVIIINDYR!!, eller skriftligen godkännt av alla delägare- den gäller i det senare fallet tills någon delägare ändrar sig (:) o:)
MAO- den ökningen ska du kolla upp/ bestrida eller begära förrättningen från lantmätaren....
mvh/bo

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-15 kl 22:20 »

Jaha.. då har ni nog inte ens lantmäteriförrättning och andelstal utan de som är permanentboende betalar alla lika mycket, och fritidsboende betalar lika. Där jag bor så stämmer andelstalen väldigt illa med hur det nu ser ut, men såvida de inte gör ny lantmäteriförättning kan de glömma att få ut mer pengar av mig än vad som står i andelstalen.

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jan-15 kl 16:56 »
Ja, vägsamfälligheter är en bra grogrund till osämja och för den som vill demonstrera vrånghet.

bua

« Svar #9 skrivet: 27 jan-15 kl 17:54 »
Jag hann att bo här i 5 år innan komunen  kom på att jag inte hade sophämtning. Nu betaar jag för det men använder inte soptunnan.
Jag har ingen dasstömning utan komposterar fekalier och använder urin som gödning och håller tummarna för att komunen inte får för sig att jag ska betala för dasstömning också.
Posten måste kontaktas om du vill att dina brev ska komma fram.

mne

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 jan-15 kl 21:13 »
Jag hann att bo här i 5 år innan komunen  kom på att jag inte hade sophämtning. Nu betaar jag för det men använder inte soptunnan.
Jag har ingen dasstömning utan komposterar fekalier och använder urin som gödning och håller tummarna för att komunen inte får för sig att jag ska betala för dasstömning också.
Posten måste kontaktas om du vill att dina brev ska komma fram.

OT: Det torde vara ok att slippa dasstömning och göra som du gör förutsatt att du har en godkänd kompost för fekalier. Jag har funderat på att skaffa en sådan, de kostar minst 2500:- men sedan insåg jag att jag skulle behöva två stycken, eftersom man fyller på dem kontinuerligt... (hade tänkt starta en egen tråd om detta problem) och dår är man uppe i pengar som närmar sig en grundplåt för ett riktigt avlopp...

OnT: Tack för alla svar - bara att tuta och köra verkar det som!  (:)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 27 jan-15 kl 21:49 »
OT: Det torde vara ok att slippa dasstömning och göra som du gör förutsatt att du har en godkänd kompost för fekalier. Jag har funderat på att skaffa en sådan, de kostar minst 2500:- men sedan insåg jag att jag skulle behöva två stycken, eftersom man fyller på dem kontinuerligt... (hade tänkt starta en egen tråd om detta problem) och dår är man uppe i pengar som närmar sig en grundplåt för ett riktigt avlopp...

Tänk på att regler om sådana saker kan variera mycket mellan olika kommuner, man måste kolla med sin egen kommun för att vara säker på vad som gäller. Det är inte alls säkert att regelverket ser likadant ut i grannkommunen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 27 jan-15 kl 21:54 »
Sedan har vi problemet med vattenskyddsområde, väldigt många bor ju inom sådana. Där tror jag knappt ens man får ha en tät fekaliekompost.

bua

« Svar #13 skrivet: 02 feb-15 kl 00:59 »
Sedan har vi problemet med vattenskyddsområde, väldigt många bor ju inom sådana. Där tror jag knappt ens man får ha en tät fekaliekompost.
Varför inte - fekalierna komposteras i sluten behållare tills det bildats jord. Jag menar inte att du har fel, jag bara undrar över hur man tänker.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 02 feb-15 kl 08:23 »

Vår vägförening gjordes om för några år sedan. En förening blev två eftersom det blev smidigare när det skulle sökas bidrag och det gällde två vägar. Tidigare hade vi hög avgift eftersom den beräknades på användning och eftersom vi bodde på en gård så beräknades vi vara hemma och köra på vägen med tunga maskiner större delen av dagen. Sen fanns en avgift för de permanentboendes eftersom de ansågs slita på vägen hela året och en avgift för fritidshusägare som bara ansågs nyttja vägen ibland. Efter uppdelningen så betalar man mer ju längre in på vägen man bor. Så bor du 100 m in på vägen betalar man 25 kr och de som bor två km in betalar typ 250 kr. Vi tjänade verkligen på detta. Nu betalar vi ca 200 om året. Tidigare över 1000:- .
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 02 feb-15 kl 08:50 »

När det gäller vattenskyddsområden så brukar det finnas en särskild föreskrift från länsstyrelsen om varje sådant, och bestämmelserna kan vara ganska olika. Där är det precis som med kommunala bestämmelser att man måste kolla varje enskilt fall för sig och inte tro att de föreskrifter som gäller för grannen även gäller för en själv.  De brukar gå ganska lätt att hitta under "författningar" på respektive länsstyrelses hemsida.
Här ett exempel på hur en vattenskyddsföreskrift kan se ut: http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/SiteCollectionDocuments/Sv/om-lansstyrelsen/forfattningar/1995/22fs1995-036-faststallelse-av-skyddsomrade-kommunal-grundvattentakt-vivsta-1319.pdf

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 02 feb-15 kl 17:37 »
Vår vägförening gjordes om för några år sedan. En förening blev två eftersom det blev smidigare när det skulle sökas bidrag och det gällde två vägar. Tidigare hade vi hög avgift eftersom den beräknades på användning och eftersom vi bodde på en gård så beräknades vi vara hemma och köra på vägen med tunga maskiner större delen av dagen. Sen fanns en avgift för de permanentboendes eftersom de ansågs slita på vägen hela året och en avgift för fritidshusägare som bara ansågs nyttja vägen ibland. Efter uppdelningen så betalar man mer ju längre in på vägen man bor. Så bor du 100 m in på vägen betalar man 25 kr och de som bor två km in betalar typ 250 kr. Vi tjänade verkligen på detta. Nu betalar vi ca 200 om året. Tidigare över 1000:- .
Du har tur. Här ökade det från 700kr till 1800kr när jag blev permanentboende  :'(
När det gäller vattenskyddsområden så brukar det finnas en särskild föreskrift från länsstyrelsen om varje sådant, och bestämmelserna kan vara ganska olika. Där är det precis som med kommunala bestämmelser att man måste kolla varje enskilt fall för sig och inte tro att de föreskrifter som gäller för grannen även gäller för en själv.  De brukar gå ganska lätt att hitta under "författningar" på respektive länsstyrelses hemsida.
Här ett exempel på hur en vattenskyddsföreskrift kan se ut: http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/SiteCollectionDocuments/Sv/om-lansstyrelsen/forfattningar/1995/22fs1995-036-faststallelse-av-skyddsomrade-kommunal-grundvattentakt-vivsta-1319.pdf
För mitt område har de inte skrivit något om det, mer än att man måste ha tillstånd för att använda slam, vilket jag antar att jorden från en fekaliekompost räknas som.
http://www.levailysekil.se/download/18.6f1b1b3d13f07594466f/Beslut+K%C3%A4rnsj%C3%B6n+7+november+2012.pdf

Skogsola

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 mar-15 kl 22:11 »
 När min hyresgäst skulle skriva sig på torpet så gick det utmärkt att få sin post till den låda som hör dit bara 4 km bort. Att skriva sig där gick däremot inte för damen på Skatteverket hävdar bestämt att platsen inte finns.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 21 mar-15 kl 06:41 »
Det kan gå åt andra hållet också, en släkting till mig fick för 10-talet år sen en sträng anmodan att skicka in saknade uppgifter för att ordna en adress till en fastighet i hennes ägo. Det var bara det att fastigheten var en vedbod ;D . Boningshuset hade naturligtvis redan både adress och brevlåda sedan hedenhös.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

CMB

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 10 maj-15 kl 17:24 »
En helt annan aspekt på att skriva sig på Torpet.
Om du har en attraktiv hyresrätt i stan (som du vill behålla) så finns det risk att du blir av med den när hyresvärden kommer på att du inte är skriven där längre.

Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser