Det finns ju hur mycket tips och info som helst om hönshus här redan, och tro mig, jag har läst! Men det känns ändå enklast att ställa sin egen fråga, ni vet...

Till våren blir det äntligen höns! 4-5 stycken, har jag tänkt. Bostadsfrågan har ännu inte fått någon slutlig lösning, men jag leker med tanken på ett rymligt gammalt utedass som vi först bara hade tänkt ha som sommarstuga åt hönsen. Men varför inte som vinterhus också? Största problemet i så fall är väl elen. Klarar man sig utan el under vintern, med tillräckligt mycket isolering i bygget? Fast det lär bli mörkt i så fall... Det känns bara inte så lockande med en lång skarvsladdsdragning från närmaste eluttag.
Hur mycket har ni isolerat, ni som byggt om nån gammal lekstuga eller liknande? Jag bor kallt, i Österbotten (Finland).
Och så är det golvet. Egentligen skulle jag ju vilja ha en gjuten platta, men det känns krångligt och väldigt slutgiltigt då vi inte riktigt avgjort var det blir bäst att ställa huset ännu. Har sett att vissa kör med plastmatta + strö. För- och nackdelar med detta?
Det svåra i det hela är att bestämma sig för om man ska bygga rejält (dyrare, mer slutgiltig men antagligen enklare i långa loppet) då man en gång bygger eller om man ska göra nåt halvfungerande men inte optimalt av det som redan finns (snabbare och billigare men antagligen sånt man måste fixa till och göra om med jämna mellanrum). Berätta gärna hur ni har gjort och vad ni är nöjda/missnöjda med!