Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus - i valet och kvalet  (läst 2202 gånger)

Johannele

• Finland
Hönshus - i valet och kvalet
« skrivet: 23 jan-15 kl 10:11 »
Det finns ju hur mycket tips och info som helst om hönshus här redan, och tro mig, jag har läst! Men det känns ändå enklast att ställa sin egen fråga, ni vet... :)

Till våren blir det äntligen höns! 4-5 stycken, har jag tänkt. Bostadsfrågan har ännu inte fått någon slutlig lösning, men jag leker med tanken på ett rymligt gammalt utedass som vi först bara hade tänkt ha som sommarstuga åt hönsen. Men varför inte som vinterhus också? Största problemet i så fall är väl elen. Klarar man sig utan el under vintern, med tillräckligt mycket isolering i bygget? Fast det lär bli mörkt i så fall... Det känns bara inte så lockande med en lång skarvsladdsdragning från närmaste eluttag.

Hur mycket har ni isolerat, ni som byggt om nån gammal lekstuga eller liknande? Jag bor kallt, i Österbotten (Finland).

Och så är det golvet. Egentligen skulle jag ju vilja ha en gjuten platta, men det känns krångligt och väldigt slutgiltigt då vi inte riktigt avgjort var det blir bäst att ställa huset ännu. Har sett att vissa kör med plastmatta + strö. För- och nackdelar med detta?

Det svåra i det hela är att bestämma sig för om man ska bygga rejält (dyrare, mer slutgiltig men antagligen enklare i långa loppet) då man en gång bygger eller om man ska göra nåt halvfungerande men inte optimalt av det som redan finns (snabbare och billigare men antagligen sånt man måste fixa till och göra om med jämna mellanrum). Berätta gärna hur ni har gjort och vad ni är nöjda/missnöjda med!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hönshus - i valet och kvalet
« Svar #1 skrivet: 23 jan-15 kl 19:00 »
Jag har haft höns i lite olika utrymmen, håller på med ett nytt nu. Ska jag ge ett enda tips så är det att du ska ha släta ytor i utrymmet så att det blir lätt att rengöra. Mitt första hönshus var ett gammalt utedass med brädgolv och brädväggar som huserade 4 pensionerade industrihöns. Det blev svårt att hålla rent och hönsen fick nån slags kryp på sig.

Sen det med el. Det viktigaste är att hönsen har vatten, de klarar ganska mycket kyla bara vattnet är ofruset. Utan massa lampor blir det dock inga ägg på vintern. Att lägga ut en sladd är inte så bra, det har du rätt i. Ett sätt att göra det lite mindre dåligt är att dra sladden i ett PEMrör / PEMslang (sån svart plastslang som man har till vattenförsörjning, hård slang, typ sån här http://www.clasohlson.com/se/Polyetenslang-PEM-PN-10/Pr308924000 ) då har man inte av den av misstag. Lagligt sett så ska sådant grävas ned eller hängas i bärlina.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Johannele

• Finland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-15 kl 15:14 »
Tack för tipset om sladden! Det är inte alls omöjligt att flytta dasset/hönshuset närmare utebastun (där det finns el) och dra över en luftledning. Men kan man då bara hänga upp en vanlig lampa i en armatur av typen "fönsterbelysning" som man kopplar i direkt i ett uttag? Eller borde man tänka på någon brandsäkerhetsaspekt som jag förbisett?

Om man klär väggarna med skivor av den där blanka sorten (jag vet inte vad de heter), blir det slätt nog? Och vad är smartast att göra med springor i hörn och kanter i så fall? Jag har sett bilder där de varit tätade med silikon, men funkar det faktiskt?

Ventilation: blir det bra med en ventil högt upp plus friskluftsintag genom utegångsluckan (som jag räknar med att blir gles) på vilken annan vägg som helst så länge man undviker att placera reden och sittpinnar i draget, eller är det en stor vetenskap med hur ventiler ska placeras för optimal funktion?

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-15 kl 16:52 »
Jag har inte varit så petig, dina frågor är för detaljerade för mig. :-) Kanske nån annan?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Johannele

• Finland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-15 kl 11:01 »
Okej, då ser vi om nån mer petnoga har något att säga :) Tack så här långt i alla fall! Jag har en tendens att vilja förutse alla eventuella kommande problem för att kunna undvika dem redan från början, därav detaljfrågorna. Men egentligen är det väl bara att börja på och utveckla saker vartefter man ser hur det fungerar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-15 kl 12:19 »
Är inte så petig jag heller, men tänk på att förutom att inte ha en massa svårstädade skrymslen så använd inte skivor/material som inte tål fukt. Om du sätter skivor på väggarna och vill få det lustätt i hörnen så kan du dra en sträng polyuretantätmassa där, inte silikon. Det är sådant man tätar båtar med, finns på biltema.

Huset våra höns bor i för tillfället påminner om ett dass till byggnadssättet, breda bräder med springläckt. De har fått en vanlig röd värmelampa och ett par svarta keramiska (lyser inte) som tänds manuellt var för sig efter behov. Sedan så har vi en sådan där lysslang på 5 meter med lysdioder som folk sätter på sina hus i juletid. Har klamrat den i taket och kopplat till en timer, så nu får vi ägg igen ;D Gummikabel i luften bort till hönshuset. El/brandsäkerheten är väl inte efter myndigheternas sista påbud, men relativt säkert och hönshuset sitter inte ihop med vare sig lada eller boningshus :)

I höstas hade vi ohyra i värpredena (som är svårstädade), men här på forumet finns det många smarta lösningar på värpreden, så det problemet skall nog gå att lösa.

annepanna

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-15 kl 07:08 »
Jag köpte en arbetslampa på Biltema art nr 38386 för 79 spänn. Kopplad till timer. Ger bra ljus.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 03 feb-15 kl 11:53 »
Du behöver ingen el eller rättare sagt så behöver inte hönsen det bara man ger dom rätt förutsättningar, istället för vatten kan man ge dom fri tillgång till snö eller bära ut vatten ett par gånger per dag, om du bygger hönshuset intill en uppvärmt hus så räcker oftast värmeläckaget till för att höja temperaturen lite grann speciellt om dom har det isolerat och dragfritt.

Det finns andra fördelar med snö istället för vatten, vattnet skvätter dom runt och det bidrar till ökad fuktighet i hönshuset, för att driva ut fukten behövs ökad värme eller ventilation eller en kombination av båda, att hålla hönsen kallt är även bra för att hålla nere kvalster och parasiter.

Skulle det någon gång bli extremt kallt får man väl ta in dom i garaget eller huset:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser