Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  retarderade plantskoleväxter  (läst 1337 gånger)

poze

• Östergötland
retarderade plantskoleväxter
« skrivet: 20 jan-15 kl 16:06 »
Så här i vintertider har jag svårt att få tag på strömaterial till komposten.. halmen jag får vill jag ha till varmbänkarna och löven ligger på vitlöken...

Körde förbi en "planskola" av större modell idag och fick med mig massa kasserade krukväxter.. så till frågan

Antar att de flesta är behandlade med stråförkortningsmedel och diverse insekticider mm.. någon som vet något om vad man använder och hur det bryts ner i en kallkompost.. eller hur funkar stråförkortningsmedlen ? Tänkte använda en del jord till såjord men tänkte en gång till :)

edit: "tillväxtreglering av prydnadsväxter" heter det tydligen så fint om ni vill kolla vidare för egen del.
« Senast ändrad: 21 jan-15 kl 13:57 av poze »
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

poze

• Östergötland
SV: retarderade plantskoleväxter
« Svar #1 skrivet: 21 jan-15 kl 13:56 »
ok läst lite på olika tillverkares hemsidor och kemikalieinspektionen (KI), fastnade  på KIs hemsida ett tag och surfa runt och kikade lite på några vanliga "växtskyddsmedel" och det är ganska hemsk läsning.

till exempel så står det "information ej tillgänglig" på nedbrytbarhet, giftighet, rörlighet i jord, giftighet för vattenlevande djur etc.

dessutom är det många gifter som har låg nedbrytbarhet som ändå är låg bekämpningsmedelsklass på så det är mycket skit som är enkelt att sprida.

äckligt är ju allt avdödningsmedel som används inom framförallt utsädes och oljefröproduktion där man sprutar ihjäl grödan så den mognar samtidigt.. alltså såpass nära tröskning så mycket är kvar i fröet. blä

men frågan kvarstår om der är någon som har lite koll på skiten så vore jag tacksam om lite input.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser