Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För- och nackdelar med olika strö?  (läst 10538 gånger)

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
För- och nackdelar med olika strö?
« skrivet: 26 dec-14 kl 15:17 »
Vilket strö använder ni i ert hönshus och vad tycker ni är för- och nackdelar med det?

Själva så använder vi kutterspån som är ljust och ser trevligt ut för hönsen att sprätta runt i. Det ljusa dammet är lätt att torka/borsta bort och det är lätt att se och plocka upp bajs från golvströet. Vi gör rent gödselskivan varje dag likaså i golvströet, så vi har inget problem med lukt.

På Nationalutställningen i Halmstad så såg vi att hönsen hade något slags korta halmstrån som strö, någon som vet vilket strö detta är och hur det fungerar?

www.hedangen.n.nu
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

sonja på slätten

• Halland
SV: För- och nackdelar med olika strö?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-14 kl 17:18 »
Mitt favoritströ är grovt sågspån, som man kan få från sågverk.
Det håller sig på sin plats, flyger inte omkring och dammar inte. Större bajs kan lätt räfsar ur dagligen, så hönsen har det fräscht länge utan stora ströbyten.
Tyvärr kräver det ju tillgång till sågverk någorlunda nära, plus att man själv kan lasta.

I brist på sågspån använder jag kutterspån  med halm ovanpå. Halmen gör att spånet inte flyger omkring så mycket. Man får byta halmen oftare än spånet, för mycket bajs fastnar i halmen.
Nu har ju även halm blivit problematiskt, då det bara förekommer i jättebalar här omkring.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 dec-14 kl 17:32 »
Var det kanske halmpellets? www.halmpellets.se
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 26 dec-14 kl 19:36 »
Nej, det var inte pellets,  det var som det såg ut i burarna.  Det var skänkt från Svenska Foder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #4 skrivet: 26 dec-14 kl 19:49 »
Nej, halmpellets var det inte för det har vi själva använt till våra hästar och det ser helt annorlunda ut.

Sonja på slätten, du vet möjligtvis inte vad det hette...kan det vara det som heter "Easy bedding"?

Halm hade vi tänkt använda från början, men vi insåg att det inte var lika lätt att hålla rent i halm som det är i spån. Därför tyckte jag att det där ströet på utställningen såg lite "intressant" ut då det liksom var ett slags korta småstrån av halm och borde vara lättare att göra rent i än i vanlig halm.

www.hedangen.n.nu
www.hedangen.n.nu

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 26 dec-14 kl 19:53 »
Jag minns inte vad det hette, tyvärr.  Och  även tyvärr  så fick jag lite hosta då jag var med och lade ut det.  Men frånsett det  var det mycket behagligt att handskas med.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #6 skrivet: 26 dec-14 kl 20:18 »
Ok, ska se om jag kan få tag på en bal och prova i alla fall. Om det dammar mycket så får vi väl blanda in det i hästarnas strö i stället.
www.hedangen.n.nu

Kajzza

• Halland
« Svar #7 skrivet: 27 dec-14 kl 00:23 »
Det låter som om det skulle kunna vara Easy-strö
http://djuronatur.svenskafoder.se/?p=31908&m=4708

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 27 dec-14 kl 07:59 »
På Nationalutställningen i Halmstad så såg vi att hönsen hade något slags korta halmstrån som strö, någon som vet vilket strö detta är och hur det fungerar?

www.hedangen.n.nu

Var det hackad halm, kanske? Det är vanlig fullängdsstråhalm som en kör genom en halmhack, det finns lite olika varianter av hackar med el-, rem- eller traktordrift. Det blir ett bra strö till de flesta djur!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Alexn72

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 dec-14 kl 08:48 »
Jag använder torv
För eller nackdelar, bestäm själv
Mörkt
bra för trädgårdslandet
dammar inte direkt men de lilla damm som blir syns lätt
hönsen verkar gilla det

Haglund

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 27 dec-14 kl 10:56 »
Hampaströ kör jag med, bra uppsugningsförmåga och dammar inte nämnvärt och förmultnar snabbt på komposten. Köper hos GG, men det verkar va bristvara då de oftast är tomt på hyllorna. Eller så vill alla ha det  :-[
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 27 dec-14 kl 11:21 »
Vi kör i normala fall kutterspån, vilket jag tycker funkar bra. Den ljusa färgen gör att man lätt ser bajset.
Vi testade ekspån ett tag, vilket jag upplevde som sämre. Det klumpade inte ihop sig lika bra, så man fick liksom gräva mer efter bajset.
Har även testat med torv. Det ska visserligen vara det mest miljövänliga, men det är ju hönsbajsfärgat, så man får nästan ha förstoringsglas för att hitta hönsens pluttar i det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #12 skrivet: 27 dec-14 kl 12:16 »
Tack Kajzza, Easy-strö måste det vara!

Just nu är hönshuset nystädat och allt golvströ bytt, men vi ska absolut köpa en bal och testa hur det fungerar. Kutterspån är ju väldigt smidigt att använda men det tar lång tid för det att brytas ner på gödselstan. När vi bytte till att använda halmpellets till våra hästar så kunde man verkligen se vilken skillnad det blev på gödselstan. Halmpelletsen blev till jättefin gödsel på ett litet kick jämfört med kutterspånet.

Jag återkommer när jag har testat Easy-strö! :)

www.hedangen.n.nu
www.hedangen.n.nu

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 jan-15 kl 20:37 »
Eldningspellets har hållit absolut längst. Torrt och bra i flera månader.
Men vill man ha det till kompost så vinner halmpellets. Easy-strö blev fuktigt på några veckor.
Har inte testat hampan ännu. Men än så länge vinner pellets.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser