Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammalt ostädat hönshus, hur göra?  (läst 3380 gånger)

Emmafemman

• Ångermanland
Gammalt ostädat hönshus, hur göra?
« skrivet: 12 dec-14 kl 02:17 »
Hej!

I somras köpte vi en gammal gård. Det har funnits höns här, både ute i "sommarladan" och i stora ladugården.
Vad jag fått höra så har det inte bott häns här på minst 10-20 år. MEN det är inte städat i de utrymmena sedan hönsen bodde där. Det är alltså gammal hönsbajs osv som legat sedan dess.
Tänkte skaffa höns i vår och undrar om vi behöver tänka på något speciellt när vi städar ur och om vi behöver behandla utrymmena innan hönorna flyttar in?

Har hört om att man kan kalka väggar och golv? Behöver jag göra det tror ni? Vad använder jag isåfall och var får jag tag på det?
Behöver det finnas lika många reden som hönor?
Vilket bottensubstrat ska jag använda?
Kan jag bli dålig av att städa ur? Gasmask och rymddräkt på? :)

Tacksam för alla svar jag kan få!

annepanna

• Västergötland
SV: Gammalt ostädat hönshus, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-14 kl 07:12 »
Jag har ingen erfarenhet av hur man kalkar golv och väggar men om du använder sökfunktionen här ovan hittar du säkert all info du behöver. Däremot kan jag säga att allt gammalt gödsel och damm är väldigt irriterande för näsa och lungor. Använd något andningsskydd. När bäddarna är så gamla är det nog ingen ammoniak kvar så då räcker det nog med ett enklare skydd som bara stoppar dammet.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 dec-14 kl 07:32 »
Reden behöver du 1 på fem tror jag.
Angående gödseln så använd andningsskydd, dammar det extremt så kan du vattna försiktigt så vattnet binder dammet riktigt bra.
Sedan tvätta rent.    Optimalast är med en ångtvätt annars går det bra med vatten och miljövänligt diskmedel.
Kalk köper du på granngården, bygghandlare, färghandlaren.   Här behöver du skydd oxå. Heltäckande klädsel och skyddsglasögon då det kan stänka ganska bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 12 dec-14 kl 08:09 »
När du kalkar, tänk på att det ska vara rätt sorts kalk!
Foderkalk heter en sort, annars fråga i butiken så du får med dig kalk hem som inte är giftigt för djuren.

En annan bra produkt för att motverka ohyra och få ner amoniakhalten är Stalosan, betydligt dyrare med effektivare!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 3 användare
Emil Söderberg, IsaacKilli, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser