Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tryckimpregnerad trätrall till dusch?  (läst 7819 gånger)

mulen

• Lappland
tryckimpregnerad trätrall till dusch?
« skrivet: 11 dec-14 kl 00:00 »
Hej tänkte bygga eller köpa en enklare trätrallgolv till duschen. Men blir lite brydd- hur är det med tryckimpregnerat och inomhus? Samtidigt måste ju golvet tåla vatten...
Någon som vet något billigt trätrallgolv 80*80 gärna rundad som ett hörn att köpa? Annars blir det till att köpa en stor trall och såga lite :)

malarmaster

• Gäst
SV: tryckimpregnerad trätrall till dusch?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-14 kl 07:45 »
direkt olämpligt,både för att gå på då det är risk att ämnen går genom huden men också att ångor kan avges.
i min dusch har jag vanlig furutrall,gjord av ikeas lagerhyllor men vill du snickra själv föreslår jag lärkträ som är tåligt .Det finns också färdiga fyrkanter i tropiskt trä att köpa,alternativ kan vara pergoplattor i plast eller klinker på plastram (används både för ute men också i t.ex källare,dock kallt att gå på innan vattnet värmt upp plattan).
i bastu har man aspträ dock kostar det lite.De billiga byggvaruhusen har ofta extrapriser så kolla vad de har.
ulf

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 11 dec-14 kl 11:00 »
Dagens tryckimpregnerade innehåller ju bara koppar så jag tror inte det är så farligt. Jag hade i alla fall det i min dusch, men det var ju utomhus. Enda abret var att det snart började växa alger på det också, jag trodde det tryckimpregnerade skulle stå emot bättre men det var marginellt

mulen

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 11 dec-14 kl 11:17 »
Men kan man ta ej tryckimpregnerad trall i dusch- det finns ingen risk för fukt och mögel i träet?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 11 dec-14 kl 11:22 »
Det beror på hur ofta man tänker duscha, hur snabbt det torkar upp efteråt (om man har bra ventilation i duschrummet och inte har alltför långa perioder med så fuktigt klimat att ingenting vill torka upp), vilket träslag man väljer och inte minst vilken livslängd man väntar sig hos trallen.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 dec-14 kl 12:51 »
Oavsett impregnering eller träslag så kommer trallen sannolikt att bli väldigt äcklig efter ett tag. Den kommer aldrig att torka med annat än rejäl golvvärme.

Undersidan kommer alltid att vara blöt och belagd med smuts, tvålrester, hår...

Jag gillar träsaker överlag men i detta fallet skulle jag välja plast så att man kan ta ut skrubba rent den ibland.

Vill du absolut ha trä så finns det flera tåliga träslag i bygghandeln som inte är impregnerade. Används normalt sett till trädäck och liknande.

Mätta med linolja, ta ut från duschen och låt torka mellan varven och upprepa oljebehandlingen då och då när träet är riktigt torrt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-14 kl 14:23 »
Om du sammanfogar trallen med träplugg så stoppar du den bara i pannan när du tycker den är för skitig.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 11 dec-14 kl 14:28 »
Om du sammanfogar trallen med träplugg så stoppar du den bara i pannan när du tycker den är för skitig.
Det är inte riktigt bra att elda tryckimpregnerat och dessutom kommer askan att innehålla ett koncentrat av impregneringsmedlet så man bör inte sprida den i sina odlingar i alla fall.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 dec-14 kl 16:16 »
Inte menade jag att han skulle ta impregnerat virke. Om man planerar för en kort livslängd så är det billigast tänkbara som passar bäst i pannan.

Dessutom så är dagens impregneringsmedel inte så farligt att elda. Den förhöjda halten av koppar (det som virket blir grönt av) i askan är nog inte så farlig, men innan någon eldar impregnerat virke bör denne nog kolla själv. Jag eldar inte sådant med flit, men skulle det slinka med en stump så är det inte någon större miljökatastrof.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 dec-14 kl 22:51 »
Varför vill man ha trallar i duschar, såvida det inte är utomhusduschar på marken då?

Blir väl slibbigt och äckligt och svårstädat?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 dec-14 kl 01:24 »
TS kanske har en kall plåtbalja som duschunderdel, då kan det vara skönt med trä ;)

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 dec-14 kl 01:36 »
TS kanske har en kall plåtbalja som duschunderdel, då kan det vara skönt med trä ;)

Har ett gjutjärnsbadkar i källaren, där det ligger på ett par-tre plusgrader om vintern. Efter en varm skopa vatten, så är det inte kallt om vare sig fossingar eller arsle.
Det måste vara något annat.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 12 dec-14 kl 01:40 »
Då får jag väl gissa på ett grovt betonggolv...

mulen

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 15 dec-14 kl 21:25 »
Varför vill man ha trallar i duschar, såvida det inte är utomhusduschar på marken då?

Blir väl slibbigt och äckligt och svårstädat?
Jag har ett fult plastgolv som jag vill dölja- med intorkade kalkfläckar :) Ni har nog rätt det kanske blir slibbigt och äckligt och svårstädat. Vad finns det annars man kan ha på duschgolvet- det ska vara behagligt också att stå på

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 dec-14 kl 12:22 »
Jag har ett fult plastgolv som jag vill dölja- med intorkade kalkfläckar :) Ni har nog rätt det kanske blir slibbigt och äckligt och svårstädat. Vad finns det annars man kan ha på duschgolvet- det ska vara behagligt också att stå på

Kanske nån typ av plasttrall.

Finns på närmsta byggvaruhus eller valfritt lågpris-dito. Eller IKEA... som i länken.

Erik G

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-14 kl 07:47 »
Det verkar ju inte bara vara koppar. Organiska föreningar är inte alltid så najs. Och vad det är som koppar är löst i är lite oklart. Tror inte att det ska ner i avloppet ivf. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_tr%C3%A4

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser