Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VENTILATION OCH FUKT  (läst 2006 gånger)

flaatfleet

• Bohuslän
VENTILATION OCH FUKT
« skrivet: 07 dec-14 kl 20:13 »
Hejsan svejsan !
Jag har byggt ett litet hönshus i sommras som nu under november inte fungerar så bra, Jag har en ventilation som sätter igen av allt damm. Jag behöver tips på hur jag skall lösa detta?! Det är jätte unkel luft hos dom små liven så det är lite panik. Någonstans läcker det ( litegrann men känns mycket fuktigt) och varken jag eller min fästman kan förstå vart det kommer ifrån (det verkar som att det kommer inifrån för det är fläckar på insidan men vi har kännt bakom masonitskivan som på baksidan är torr,, hur konstigt som helst och det är omöjligt nästan?!) hursomhelst hade det kanske vart bra med en fläkt?

JAG HAR LITE SMÅ PANIK så jag önskar mig goa tips =)

Inga-Karin E

• Halland
SV: VENTILATION OCH FUKT
« Svar #1 skrivet: 07 dec-14 kl 20:22 »
Jag har lite samma problem :(. Men jag tänker att det är hönsen själva som avger så mycket fukt. Vi har för lite in-luft, när luckan är stängd på nätterna. Ska sätta en ventil vid golvet i veckan, har en uppe vid taket. Idag har vi satt upp en keramisk värmelampa, inte för att det behöver vara varmare utan för att få lite rotation på luften... Hoppas det kommer att funka... 

flaatfleet

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 07 dec-14 kl 20:34 »
Jag har lite samma problem :(. Men jag tänker att det är hönsen själva som avger så mycket fukt. Vi har för lite in-luft, när luckan är stängd på nätterna. Ska sätta en ventil vid golvet i veckan, har en uppe vid taket. Idag har vi satt upp en keramisk värmelampa, inte för att det behöver vara varmare utan för att få lite rotation på luften... Hoppas det kommer att funka...

Hej vad skönt (fast tråkigt) att någon har samma problem ! Jag vill ju verkligen att dom skall ha det bra men det verkar svårare än väntat .. hoppas det löser sig för dig =) Jag tror nog att jag sätter in fler ventiler också om ingen svarar nån tjeckt ! =)

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #3 skrivet: 07 dec-14 kl 20:52 »
Vore intressant om någon hade erfarenhet av luftsolfångare för att dra ut fukt ur hönshuset... Men kanske temperaturen kanske varierar för mycket av det?

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 08 dec-14 kl 00:42 »
Jag har precis byggt färdigt mitt nya hönshus, 15kvm isolerad frigga. I den byggde jag in 2st 55x25cm gluggar högt upp på väggen, som bara är täckta med "putsnät" å så ett litet tak på utsidan så det inte slår in regn å snö.

Hönsluckan "står öppen" hela tiden, på natten är den täckt med ett galler, så det är som att den vore öppen. Dessutom har jag en ventil (20x20cm) som ska in långt ner på väggen.

Trots detta är jag orolig att jag inte har nog med ventilation..... Är ni intresserad och det funkar för er att läsa på engelska, så kan jag rekommendera det här: http://www.backyardchickens.com/a/chicken-coop-ventilation-go-out-there-and-cut-more-holes-in-your-coop

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-14 kl 12:07 »
Stormcrow, du behöver nog inte vara orolig för att du inte skulle ha tillräckligt med ventilation. I så fall kan du kanske sätta in en värmelampa eller nått för att få lite bättre cirkulation på luften bara.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 09 dec-14 kl 13:01 »
Värmelampa använder jag helst inte, har sett alldeles för många exempel då hönshus brunnit ner p.g.a värmelampor. Ska jag någon gång ha lite extra värme blir det en oljefylld radiator, eller ännu hellre ett sandfyllt kamrörselement, men det får bli duktigt kallt innan jag använder extravärme.

flaatfleet

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 09 dec-14 kl 19:46 »
Jag har precis byggt färdigt mitt nya hönshus, 15kvm isolerad frigga. I den byggde jag in 2st 55x25cm gluggar högt upp på väggen, som bara är täckta med "putsnät" å så ett litet tak på utsidan så det inte slår in regn å snö.

Hönsluckan "står öppen" hela tiden, på natten är den täckt med ett galler, så det är som att den vore öppen. Dessutom har jag en ventil (20x20cm) som ska in långt ner på väggen.

Trots detta är jag orolig att jag inte har nog med ventilation..... Är ni intresserad och det funkar för er att läsa på engelska, så kan jag rekommendera det här: http://www.backyardchickens.com/a/chicken-coop-ventilation-go-out-there-and-cut-more-holes-in-your-coop

Hej din länk va kanon jag sågade upp en ventil till direkt ! så nu har jag två helt öppna ventiler (bara nät på utsidan) och en ventilationsfläkt med ett tygfilter framför för att minska dammet då den inte är dammsäker !

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 09 dec-14 kl 21:22 »

Hej din länk va kanon jag sågade upp en ventil till direkt ! så nu har jag två helt öppna ventiler (bara nät på utsidan) och en ventilationsfläkt med ett tygfilter framför för att minska dammet då den inte är dammsäker !

Hej.

Jo, jag tycker den länken är bra, står mycket som känns rätt i den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 3 användare
jeno0038, johber, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser