Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla golvspånskivor?  (läst 7110 gånger)

Nikenik

• -
Måla golvspånskivor?
« skrivet: 01 dec-14 kl 12:37 »
Bygget framskrider. Är klar med loftet till mitt "Tiny house". Iaf är bjälkarna på plats ...
Tänkte lägga 22mm spånskivor ovanpå bjälkarna för att det blir starkt och är relativt billigt.

Så som det ser ut går det träbjälkar på 192cm höjd ovanför dörren och 180cm in. Om jag lägger på golvskivor kommer dom alltså bli som tak dom första stegen in i vagnen.
Funderar på att måla undersidan på golvskivorna vita innan jag lägger på dem och sedan använda lite mörkbrun bets till bjälkarna.

Vilken sorts färg ska jag köpa? Det behöver inte vara den allra dyraste och bästa färgen, bara så inte "taket" blir mörkt utan ljust. Vi pratar budget här.
Hade jag haft mer pengar skulle jag köpt 22mm plywood och vitlaserat den.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Måla golvspånskivor?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-14 kl 13:25 »
Lägga dubbla 12 mm plywoodskivor i stället för golvspån?

Nikenik

• -
« Svar #2 skrivet: 01 dec-14 kl 13:42 »
Lägga dubbla 12 mm plywoodskivor i stället för golvspån?

mjo, det går ju. Fast kostnaden blir ungefär då över 1000kr, för golvskivor 400kr.
 Har bara 6000kr kvar i budgeten... :-)

Ska kolla om någon bekant har några deciliter vitfärg att skänka. Men behöver fortfarande veta vilken sorts färg jag ska ha.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 01 dec-14 kl 13:45 »
Inomhus kan du använda nästan vilken billig väggfärg som helst. Det är värre utomhus där väder och vind sliter på färgen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-14 kl 14:46 »
Eller vanlig råspont, det blir billigare. Och lättare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 01 dec-14 kl 15:49 »
Ja, jag använder i princip alltid råspont istället för skivmaterial. Dels billigare, dels rent trä utan lim och annat i. Men det går mycket spik/skruv.

Nikenik

• -
« Svar #6 skrivet: 01 dec-14 kl 16:20 »
Mmm, jag har funderat på råspont. Blir ju riktigt snyggt om man slipar, lutar och oljar det.

Men golvspånskivorna måste ju vara rejält mycket starkare, speciellt om jag limmar ihop dem. Och eftersom jag inte är direkt liten och smal så kan det ju vara skönt att slippa oroa sig för att man ska braka igenom loftet när man sover. :)

Känns som vitmålade spånskivor blir en bra kompromiss mellan pris, design och stabilitet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 dec-14 kl 17:06 »
Har du cc 120 på reglarna?

Jag tror att du gör bort dig om du väljer att ligga på 22mm golvspån som har andra sidan utomhus. Svinkallt plus att din kroppsfukt kommer att krypa in i skivan och förstöra den. Blöt frostsprängd spånskiva har dålig hållfasthet. Om du skall köra utan isolering så tycker jag att tvåtum snabbvuxen (lätt) gran som du tätar inomhussidan med en tät färg eller linolja är ett minimum.

Nikenik

• -
« Svar #8 skrivet: 01 dec-14 kl 17:18 »
Har du cc 120 på reglarna?

Jag tror att du gör bort dig om du väljer att ligga på 22mm golvspån som har andra sidan utomhus. Svinkallt plus att din kroppsfukt kommer att krypa in i skivan och förstöra den. Blöt frostsprängd spånskiva har dålig hållfasthet. Om du skall köra utan isolering så tycker jag att tvåtum snabbvuxen (lätt) gran som du tätar inomhussidan med en tät färg eller linolja är ett minimum.

Nej nej, tror du missförstått eller jag som inte förklarat mig tillräckligt.
Såhär ser det (ungefär) ut.

Det är alltså loftet uppe till vänster i bilden det är frågan om.

Tanken är lägga något sorts laminatgolv ovanpå sen, men det kommer nog dröja. Syftet med tråden var att veta vilken sorts färg jag kan ha för att måla undersidan på skivorna så man slipper stirra upp i något mörkbrunt när man kliver in genom dörren.

I verkligheten lade jag en 2tum4 på var sida om väggregeln, så det är alltså dubbla 2tum4 på cc60.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-14 kl 00:06 »
Aha! Ja det var en annan femma, då blir det inte så mycket sämre med spånskiva. Men rent trä vinner ändå ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 dec-14 kl 10:47 »
Kör på råspont! Och skippa laminatgolvet... slipa, betsa och olja istället.

Du kommer INTE att braka igenom.  ;)

Finns olika tjocklekar, 17, 21 och 95x23 samt nåt som brukar kallas "loftbräda" som är 95x28mm.

Abysseri

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 02 dec-14 kl 15:00 »
Hej!

För att sjunga med i kören så lägger jag också min röst på råspont!
Kör råspont (17x95mm) runt om min vagn bland annat taket där jag är o trampar ibland. Väger 95kg. Inga problem!
Och med cc600 2"4 är det verkligen lugnt. Min säng består av 2st 2"4 med 950mm mellanrum. Råspont 17mm som madrassbotten.

Om du redan gjort och fortfarande kan så tycker jag du ska tänka extra på hur huset sitter ihop med vagnen samt stabilisera väggarna. Snedsträvor!
Det hoppar MYCKET när man är ute o kör :)

Nikenik

• -
« Svar #12 skrivet: 04 dec-14 kl 00:13 »
Om du redan gjort och fortfarande kan så tycker jag du ska tänka extra på hur huset sitter ihop med vagnen samt stabilisera väggarna. Snedsträvor!
Det hoppar MYCKET när man är ute o kör :)

Ska fundera på råspont en vända till. Men har inte riktigt motivationen till att slipa, luta och fixa för tillfället. Och grannen sa dom hade 1,5 paket äkta träparkett i garaget dom aldrig kommer använda... Känns som jag gör klart vagnen med spånskivor och "lånar" parketten och kanske roar mig i sommar med att lägga råspont på stora golvet och kanske hamnar råspont på loftet då med av bara farten...

Snedsträvor... Vad sägs om 12mm plywood runt om, på både utsida och insida. Tror du det håller? ;)

Abysseri

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 04 dec-14 kl 00:45 »
En tar det som erbjuds! Låter som en bra deal med utlåning av golv

Plywood stabiliserar helt klart. Men lättare, billigare och mindre tillsatser med snedsträvor. Oavsett vad du använder som väggbeklädnad kommer det stabilisera och hålla ihop konstruktionen. Men du får en mer hållbar  konstruktion om du också förstärker ramen. Då kanske ramen klarar påfestningarna om beklädnadens stabilisering skulle svika.
Men allt detta förutsätter att du tänker flytta den till eller förbi partier där vägen är ojämn och eller brant.

Har du maxvikt på vagnen?

Bild på hur jag gjorde. Syns inne i hörnet.
http://41.media.tumblr.com/1981df59f4ca553c7252f8c4b7cdd6db/tumblr_milb7jaZLk1s29xn2o1_1280.jpg

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser