Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten i jordkällaren  (läst 4127 gånger)

Pakkala

• Medelpad
Vatten i jordkällaren
« skrivet: 16 nov-14 kl 20:11 »
Hej!

Har fått problem med vatten som tränger in i jordkällaren under huset. Har pumpat i över ett halvår, men det vill inte ge sig och nytt vatten kommer in hela tiden. Vatten från stuprör runt huset är väl avstyrt, och dränering har i övrigt fungerat bra.

Hur löser jag detta på bästa sätt? Tills nu har jag en pumpgrop, men att gräva ner ett rör är något jag funderat på.

Intressant vore att veta vart vattnet nu helt plötsligt kommer ifrån.

Tack för ett mycket bra forum - intressant läsning många gånger!

Rubensgården

• Gäst
SV: Vatten i jordkällaren
« Svar #1 skrivet: 16 nov-14 kl 20:35 »
Har det skett några förändringar i närheten så att grundvattnets pasströskel höjts? Fördämningar, dammar, vägar, husgrunder? Man kan ju också fundera på det motsatta- kan något orsaka ökad tillrinning av vatten? Dikning på högre belägen mark, osv.

Pakkala

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 16 nov-14 kl 20:47 »
Tack för svar!

Det enda som har hänt runtomkring, är att i samband med de stora regnmängderna och översvämningarna år 2000, så rasade den handgrävda vattenbrunnen igen. Den användes dock inte, utan vatten tas numera från en annan vattenkälla flera hundra meter längre bort.

Den tidigare brunnen var belägen 4-5 meter från husknuten, och tanken har slagit mig om det är den som ställer till det. Konstigt ändå om det skulle märkas 14 år senare.

I övrigt är marken orörd sedan 70-talet - förutom att vattenledningsröret blev utbytt för kanske 10 år sedan.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 nov-14 kl 21:08 »
Har det gjorts någon rördränering, sedan man började med sådant, som nu har pajat?

Förändringar i närheten kan säkert gälla rätt många hundra meter. Stora skogsavverkningar?

Pakkala

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 16 nov-14 kl 21:19 »
Det finns ett gammalt rör, men den ligger ovanför nuvarande vattennivå.

Man blir fundersam på hur mycket vatten det förut har varit i källaren =)

Pakkala

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 16 nov-14 kl 21:22 »
Har det gjorts någon rördränering, sedan man började med sådant, som nu har pajat?

Förändringar i närheten kan säkert gälla rätt många hundra meter. Stora skogsavverkningar?

Ja just det ja - stormen förra året tog en hel del! Kan det kanske vara orsaken? Tidsmässigt stämmer det, då problemet blev riktigt stort i våras.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 nov-14 kl 21:28 »
Ja just det ja - stormen förra året tog en hel del! Kan det kanske vara orsaken? Tidsmässigt stämmer det, då problemet blev riktigt stort i våras.

Kanske har de kört där med jättemaskiner också och tryckt ihop marken, så något mer ändrats?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 16 nov-14 kl 21:47 »
Här fick jag starta grävmaskinen förra veckan, för flistuggen hade pressat sönder ett dräneringsrör av betong över en meter ned i backen. Tunga maskiner kan påverka långt ned.

Pakkala

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 16 nov-14 kl 22:09 »
Kanske har de kört där med jättemaskiner också och tryckt ihop marken, så något mer ändrats?

Jo, de körde med maskin, och visst finns det spår efter dessa. Flera hundra meter bort visserligen från huset, men kanske hade det en inverkan.

Sambon påminde mig precis om några granar vi fällde runt huset våren 2013; kanske är det jag själv som är orsaken till förödelsen =/

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 nov-14 kl 22:24 »
Inga stora maskiner på tomten, som drängen nämnde?

Tror inte några få granars drickande påverkar grundvattennivån speciellt mycket. Känns som något hänt, som fått det att ta nya vägar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 17 nov-14 kl 08:55 »
Om man skall få påverkan av något enstaka träd, så skall det vara att det skickar in rötter i dräneringsrör. Pilar har en förmåga att hitta in och göra nystan i rör. Sedan kan ju växande rötter knäcka gamla dräneringsrör, eller flytta dem så det blir stopp.

Pakkala

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 20 nov-14 kl 18:19 »
Tack för era svar!

Ställde frågan till mitt försäkringsbolag, och fick ett kort meddelande om att detta handlar om markfukt. Hmm, intressant svar utan ytterligare frågor.

Bekymmersamt då det är sådana mängder, och speciellt under huset och nära grunden.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 20 nov-14 kl 19:02 »
Ställde frågan till mitt försäkringsbolag, och fick ett kort meddelande om att detta handlar om markfukt. Hmm, intressant svar utan ytterligare frågor.

Det kanske är så att du inte har försäkring mot markfukt. ... vilket skulle kunna förklara deras svar.  ;)

FårEtt

• -
« Svar #13 skrivet: 21 nov-14 kl 14:51 »
Det är mycket vanligt att markvattenförhållanden ändras vid stora avverkningar. Allt vatten som vegetationen tidigare tog upp kan handla om mängder, behöver inte vara maskinkörning inblandad. Varken skogsägaren eller försäkringsbolaget har något ansvar då det räknas som "naturligt" med detta vatten i marken - även om den radikala förändringen inte kommit av sig själv.

I praktiken är det många husägare som tvingas göra ny dränering. Välkänt fenomen bland grävarna som får göra arbetet. Gäller speciellt gamla hus som stått länge på en plats där det har fungerat bra utan moderna rör i hundra år innan. Då valde man att bygga på en plats som inte behöver dräneras, kalhyggen ingick inte i kalkylen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 3 användare (2 dolda)
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser