Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs gammalt hönshus uppgraderas?  (läst 1724 gånger)

tommy f

• Gäst
Behövs gammalt hönshus uppgraderas?
« skrivet: 11 nov-14 kl 12:15 »
Hej!

Vi har ett gammalt hönshus/rum i en liten lada här på gården, rummet är på ca 25kvm (har jag för mig) och där har det enl tidigare gårdshistorik huserat ett 60 tal höns en gång i tiden. Det finns lucka direkt ut och allt annat är "färdigt" förutom hönsgården och all inredning som tidigare åkte ur.

Hursom så har vi inte bestämt oss om vi ev ska dela av rummet med en nätvägg med nätdörr in till dom satt ca 14-16 kvm blir till hönsen och resten till att förvara mat osv. eller om vi ska ha som tidigare, dvs höns i hela rummet och maten i rummet före.
Men frågan lyder iaf  om man bör "uppgradera det" på något vis? Eller duger det som det är? Det är isolerat med halm/spån i väggar, tak och ev även i golvet (osäker där), det sitter panel på väggar och tak som en gång vart vitmålat, även trägolv.

Det vi först bara tänkte göra förutom reden etc var att måla väggarna vit igen med någon hög glansig färg satt det går lite lättare och torka av.
Eller bör man bygga om helt med både väggar, tak och golv?
Det har ju bevisligen funkat i detta utförande förr men man har ju läst en hel del om plastmattor, heltäckande väggar osv som folk bygger med idag för parasiter, rengöring m.m. Därav funderingarna..

Själv skulle vi villja ha det som det är men finns det mer praktiska lösningar man bör göra så är självklart det att överväga, så kom gärna med synpunkter :)

Vi tänkte oss en 25 vuxna djur ungefär om vi delar av det och om vi ska annvända hela rummet blir det kanske upp mot 40st.

Bifogar en bild på panel i tak och väggar (det funkar som synes som föråd för tillfället :P)

En bild på trägolvet:

Mvh Tommy

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Behövs gammalt hönshus uppgraderas?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-14 kl 12:42 »
Prova som det är. Hur både du och dina hönor trivs, låt det avgöra.
kretslopp

tommy f

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 nov-14 kl 16:08 »
Låter bra och vettigt! :)
Man behöver alltså inte oroa sig för att det blir för högt parasit tryck om man inte har typ badrumstäta väggar och golv?
Vi tänkte måla väggar och tak med hög glans färg iaf satt man kan torka av det värsta :)

MrsB

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-14 kl 16:44 »
Tycker det ser jättefint ut. Det är ju färdigt med fönster och belysning  :). Har själv mina höns i ett gammalt trähus med rena plankor på väggarna och ett jordgolv. Har varit hönshus i alla tider skulle jag tro. Det är på 15 kvm. Inga målade väggar och ingen ohyra. Jag har haft höns där i många år och aldrig haft ohyra. Ingen värme på vintern utan täta vattenbyten istället. Tror att ohyran trivs alldeles utmärkt i ett hus med värme. Tycker att du skall prova ha hönsen där och se hur det går men jag tror det går alldeles ypperligt  ;D. Lycka till

tommy f

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 nov-14 kl 22:09 »
Ja det känns nog vettigast att testa på att ha dom där som det är :) Det har ju som sades vart så förr satt då bör det väll funka även nu också :)
Tackar för svar! Ibland ser man inte skogen för alla träden :)

Mvh Tommy

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser