Jag har växt upp i en jordbrukarfamilj, däremellan bott i stan tio år och nu har jag nyss flyttat tillbaka till landsbygden (= by med butik och en hel del annan service). Några saker som vi själva funderade på innan vi köpte hus här:
- Hur långa arbetsresor är rimliga? Behöver vi två bilar (svar JA.)
- Hur mycket service vill vi ha på cykel/-gångavstånd? Vad är viktigare om vi måste välja: skola i närheten, butik i närheten eller något annat?
- Vad är vi egentligen ute efter på landet? Själv vill jag ha trädgård, både för grönsaksodling och för blommor och trevligheter, och ett ställe där jag kan ha några höns. Vi vill också kunna gå ut i skogen utan att först behöva ta bilen till en skog.
- Fundera på tomtstorleken. Det kan ju kännas kul att äga en hektar bara sådär, men vill du klippa den gräsmattan en gång i veckan? Igen, vad vill ni göra då ni bor på landet? Uthus är också en grej att beakta - ska ni ha djur, har ni utrymmeskrävande hobbyer? Eller räcker det med en liten lada som bilen ryms in i? Allt som är stort tar mycket tid i form av skötsel och underhåll.
Sen kan man säga att livet på landsbygden generellt är mörkare och lerigare än i stan. Räkna inte med att något överhuvudtaget ska ha öppet efter 7, och har man EN butik på cykelavstånd har man det väl ställt. Grannsämja är en bra grej som ofta märks av mer än i stan. Man har helt enkelt mer koll på och mer kontakt med grannarna. Det lönar sig att visa så mycket hänsyn som möjligt på alla tänkbara sätt. Folk sitter ofta på stora mängder praktisk kunskap - det kan man ta vara på genom att fråga om råd. Men folk är också väldigt tvärsäkra på sin sak även om de har fel ibland, så det lönar sig att kolla med flera källor.
Räkna också med att folk försöker placera in en socialt och släktmässigt. Föreningsverksamhet är ett bra sätt att komma in i gemenskapen, men har man släktband eller den minsta anknytning till någon på orten ligger man alltid ett steg före den som kommer helt utifrån.
En grej som redan kommit upp men som är väldigt viktig är det här med allt gårds- och husjobb som följer med hus på landet. Det tar sin tid men om man inte är alltför arbetsskygg kan snöskottandet och gräsklippandet och allt småpyssel vara riktigt trevliga tidsfördriv.