Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera lada/ladugård  (läst 1351 gånger)

Zebulon

• Nybliven lantis
    • Östergötland
Renovera lada/ladugård
« skrivet: 29 okt-14 kl 11:00 »
Jag har en liten lada med ladugårdsdel som skulle behöva fixas till. Dels har den sjunkit en del så delar av panelbrädorna och en syll har kontakt mot marken. Har känt på syllen och den verkar inte vara murken eller så men markkontakt och dåligt med färg är ju ingen jättebra kombination om det får fortsätta vara så. Jag hade ändå tänkt lägga ny dräningsslang runt iom att jag vill gjuta upp ett betonggolv så då går det ju att gräva ur lite till.

Men ett ytterligare problem är att grundstenarna i ladudelen har flyttat sig, blivit snedställda etc. vilket innebär att vissa av ladans stolpar antingen hänger i luften eller står på en sned sten. Hur gör man lättast för fixa till det? Finns det någon "vanlig" domkraft man kan köpa och använda sig av?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

kurt

SV: Renovera lada/ladugård
« Svar #1 skrivet: 29 okt-14 kl 12:17 »
Man får gräva ut utanför och sedan lyfta upp med många domkrafter

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 okt-14 kl 17:09 »
Jag rekommenderar boken "Från stock till stuga" där dessa moment beskrivs.

Zebulon

• Nybliven lantis
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-14 kl 12:28 »
Tack för tipset. Jag beställde boken direkt.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, JLAB

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser