Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material i hus på hjul?  (läst 1429 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Material i hus på hjul?
« skrivet: 13 okt-14 kl 21:55 »
Kan man bygga vagnshus av massiva material som timmer eller massivträ eller något? Med tanke på stötar och vibrationer när man flyttar huset menar jag?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Material i hus på hjul?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-14 kl 15:28 »
Framför allt så blir nog huset alldeles för tungt för att bli flyttbart med rimliga medel och på ett måttligt dyrt underrede om man gör ett massivt bygge. En bra förebild är annars hur järnvägsvagnar byggdes på den tiden vagnskorgarna gjordes av trä, där är det konstruktioner som är mycket väl genomtänkta för att både vara lätta, någorlunda isolerande och inte minst tåliga mot stötar och vibrationer.

Nikenik

• -
« Svar #2 skrivet: 25 okt-14 kl 21:02 »
Klart att det går! Jag har gjort så på mitt bygge. Tog ett husvagnschassi med boggi, var och köpte 1500kr stål och svetsade på. Bygger med 2tum4, 6tum isolering runt om...

Ska väl tillägga att jag inte varit ute och åkt med huset än... :P

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 okt-14 kl 23:16 »
Men timmerhus eller massivträhus är en annan femma än regelhus.

Ett massivhus tål väl hur mycket som helst, och timrar man ett hus skall det väl inte vara så känsligt det heller.

Vad gäller vikten, räknar man på ett massivhus i snabbväxt gran med en densitet på 0,35 kg/liter och en låda på 5x2,5x2,5meter så blir vikten knappa 2 ton, så det behöver inte bli extrema vikter. Det skall gå att hålla sig under 3,5 ton om man aktar sig i övrigt.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 27 okt-14 kl 18:09 »
Ja, det är alltså hus med väggar helt och hållet av trä som jag menar. Inget regelver, ingen isolering, inget tätskikt, ingen fasad, bara trä! Timmer eller massivträ.

Ang. vikten, kanske bättre med lastbilstrailer? (Lite krångligare flytta huset då för den som kör måste ha rätt körkort, men måste väl gå att ordna?)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 okt-14 kl 18:47 »
Traktor?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 okt-14 kl 19:36 »
Det hänger ju framför allt på hur ofta och långt huset skall flyttas. Bygger du på en 3,5 tons båtsläpa så flyttar du hur lätt som helst över hela landet, precis som om det vore en husvagn. Givetvis måste du ha en lite kraftigare dragbil och ett E-kort.

Har du en traktor så kan du ta rejält med vikt om du har bromsar på släpet. Vill du vara rörlig men inte har så bråttom är det väl en trevlig lösning. Du kan ju till och med ha en personbil hänga efter huset då.

Annars kan du bygga på ett kontainerflak, då är det bara att ringa och beställa flytt.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 28 okt-14 kl 14:41 »
Bygger du på en 3,5 tons båtsläpa så flyttar du hur lätt som helst över hela landet, precis som om det vore en husvagn.

Hur blir det där i resten av EU? Efterfordon existerar inte i Norge, tyvärr. Traktor kan gå.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 28 okt-14 kl 16:00 »
Det är en 80 km/h båtsläpkärra jag syftar på. Antar att hela EU är synkroniserade med släpkärrereglerna, det var ju ändå därifrån vi fick mycket nytt nyss. Alltså inget efterfordon.

Du kan typa om till husvagn, eller så tar du huset som last och ställer av det vart annat år då du besiktar kärran. Det senare alternativet skulle jag ha valt för att ha maximal smidighet. En 3,5 tons släpa kan vara bra till mycket mer än att vara låst under ett hus.

Traktoralternativet ger möjlighet till ett mycket större och bekvämare hus. Tar du en semitrailer och traktorreggar den så blir det rymligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser