Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lära sig småskaligt skogsbruk  (läst 12274 gånger)

Crazy_Albin

• Västergötland
lära sig småskaligt skogsbruk
« skrivet: 11 okt-14 kl 18:49 »
Hej

Jag har inga direkta erfarenheter av skogsbruk men vill i framtiden kunna ta egen ved ifrån skogen och eventuellt tjäna en hacka på skogen. Vad behövs egentligen för det i kunskap och utrustning. Helst utan traktor med en häst eller oxe som hjälp. Finns det nånstans man kan lära sig eller är det bara ge sig ut och testa?

Antar att motorsåg är något man får ha. Jag har främst hjälpt pappa hugga ved samt såga stockar med motorsåg för att sedan klyva dem när de legat på marken men aldrig fällt träd har jag gjort.

Om man ska sälja träden. Man vill ju inte att maskiner ska bröta runt för mycket. Kan man fälla och sälja stockar som de är? vad kostar ett sågverk? Hur gör man? Nån som kan peka åt en rätt riktning?

Kan tillägga att allt verkar vara så storskaligt nu för tiden. Säg vad får man ungefärligt för en fälld gran? vill nån ens åka och hämta en gran?

//Albin

Ett svart får

• Bohuslän
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #1 skrivet: 11 okt-14 kl 19:17 »
Gran är det sämsta att satsa på i ditt läge, den är bara nyttig i storskaligt skogsbruk. Ingen kommer och hämtar enstaka granar, har du ett par lastbilslass kanske de kommer och inte ens då får man bra betalt per träd.

Skall man tjäna pengar på småskaligt skogsbruk är det ved som gäller. Granved är svår att sälja men björk är lätt så satsa på sådana. Gå någon motorsågskurs så du får lära dig grunderna eller besök någon som får visa. Och satsar du på ved så går det utmärkt att hämta med häst ur skogen.

Crazy_Albin

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-14 kl 19:27 »
Så vad gör jag om jag bara har en granskog då? plöjer ner den och odlar björk istället? Det tar några år. Nån nytta måste man väl kunna få utav granskog?

//Albin

Saltbyxan

• -
« Svar #3 skrivet: 11 okt-14 kl 19:38 »
Gran är det sämsta att satsa på i ditt läge, den är bara nyttig i storskaligt skogsbruk.

Vilken storleksordning talar vi om då, kan man utgå vid en viss gräns där det under X antal hektar inte är lönsamt?
Mot vidderna...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 11 okt-14 kl 20:20 »
Så vad gör jag om jag bara har en granskog då? plöjer ner den och odlar björk istället? Det tar några år. Nån nytta måste man väl kunna få utav granskog?

//Albin
När träden är stora nog för att sälja till något skogsbolag kan du göra det, men fram tills dess blir det svårt att få någon nytta av den skogen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 11 okt-14 kl 20:23 »
Vilken storleksordning talar vi om då, kan man utgå vid en viss gräns där det under X antal hektar inte är lönsamt?
Jag vet inte, det beror ju på ett antal faktorer. Skall du sälja timmer till något sågverk måste du ju nästan ha traktor med lastare, det är knappast möjligt att frakta 4m-stockar med häst. Skall du ha någon till att skörda åt dig måste det ju också till en viss areal för att det skall löna sig att köra dit maskinerna.

Crazy_Albin

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-14 kl 21:22 »
Gran är inte så bra att elda med? Om jag nån gång får tag i ett skogsparti så kommer det antagligen vara just gran, tyvärr. Ska man låta den vara bara? Betandes djur inne i den? Eller vad skulle du gjort Ett svart får? Om det nu inte är såpass stort för att anlita någon.

//Albin

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-14 kl 21:23 »
Kan man fälla och sälja stockar som de är? vad kostar ett sågverk? Hvill nån ens åka och hämta en gran?

//Albin

Ja, det kallas leveransvirke. Lättare då att inte bli lurad eftersom man vet hur mycket man säljer..

Menar du att du tror att skogsbolag skulle komma och hämta nån enstaka gran? Jag har stora granar och tallar som ramlat i stormen som jag försökte skänka bort till grannbonden gratis och han vill inte ens ha dem. Eller han vill, men orkar inte ta reda på dem.

Jag hade ett skifte på bara 2 hektar som blåste ned i vintras och tog dit maskiner men det är dyrt när man avverkar så litet område. För träd som var stormfällda tog de dit en maskin som malde ned alltihop till flis på plats och jag fick bara 50kr per ton. Vill du tjäna lite pengar på häst och skogsfällning är det nog en bra ide att jobb i stormfälld skog för små skogsägare som mig själv. När man losskapar träd måste man ju ändå använda motorsåg.

De som kör med häst i skogen gör väl det där det är svårt att komma åt med maskiner. Ska du inte gå en utbildning i att bli skotare istället? Verkar vara lätt att få jobb inom den branschen.

Skulle vilja rekommendera skogsforum, det är ett bra forum.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 11 okt-14 kl 21:56 »
Gran är inte så bra att elda med? Om jag nån gång får tag i ett skogsparti så kommer det antagligen vara just gran, tyvärr. Ska man låta den vara bara? Betandes djur inne i den? Eller vad skulle du gjort Ett svart får? Om det nu inte är såpass stort för att anlita någon.

//Albin
Det går att elda med men det är inte så bra och det är svårt att sälja. Jag sågar upp i kubbar och säljer för 150kr per kubik men det täcker knappt slitage och bränsle till motorsågen. Björk kan man sälja för det tredubbla samt att det är trevligare att arbeta med.

Du kan köpa något gammalt sågverk och såga lite virke av gran, men lönsamheten är tveksam om man jämför med priserna på byggmarknaden.

Betande djur inne i skogen? Om det finns något där att beta måste det vara en väldigt gles skog.

Crazy_Albin

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 okt-14 kl 00:00 »
Tack för svar Olivia.k och Ett svart får. Misstänkte att det inte var alldeles för lätt att tjäna pengar på skog. Bara tankar då jag någon gång i framtiden hoppas på att få mig en liten skog och hoppas kunna göra något med den.

Ska kolla upp skogsforum. Vad är en skotare?

Angående bete i skog har jag ingen erfarenhet av det men jag vet att förr där jag bor förde man korna till skogsbete. Hur det gick till vet jag ej. Kanske ska fråga byäldste det nån gång om jag får chansen.

//Albin

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 12 okt-14 kl 00:07 »
De skogar som fanns när man hade korna i dom såg helt annorlunda ut än dagens. Det var inga täta granplanteringar utan snarare mycket glesa skogar med enstaka träd som gärna var hamlade och en massa ljung och annat på marken. I stora delar av landet höggs den mesta skogen ner i rena rovdriften och antingen sågades upp till virke eller användes för eldning till järnframställning och annat.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 12 okt-14 kl 15:30 »
Du ska absolut gå en motorsågskurs! Se det som en investering. På i handboken (längst upp på sidan)kan du läsa om gallring. Om du hugger var tredje träd var femte år. Får du en utglesad självföryngrande skog. Du kan hugga själv och leja för utkörning.
kretslopp

olivia.k

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 12 okt-14 kl 17:19 »

Ska kolla upp skogsforum. Vad är en skotare?

Angående bete i skog har jag ingen erfarenhet av det men jag vet att förr där jag bor förde man korna till skogsbete.

Förlåt, skrev slarvigt, menar du kan gå utbildning och köra skotare och sånna skogsmaskiner. Finns ju utbildningar till sådant, typ denna:http://www.torsta.se/utbildningar-kurser/gymn-vuxenutbildning/skogsmaskinforare/

Man skaffar inte skog för att ha djur i den, när man inte har några djur. Visst var skogsbete vanligare förr än idag, men det är ju också en orsak till varför vargen utrotades. När vi numera har varg och björn är inte skogsbete så vanligt längre. Att man förde korna till skogsbete var ju för att markerna runt gården inte räckte till, man använde de markerna till att ta hö inför vintern, vilket man inte behöver längre då det finns gott om åkrar och bete i byn att ha kossorna på numera, eftersom det inte är så många kossor kvar i vårt land. Det är ju ingen vinst för dig att ha en massa djur i skogen, inte så att det träden växer fortare direkt. Träden ger vinst vart 100:e år ungefär. Under tiden är det mest utgifter i form av plantering, röjning, gallring. Därför kan du jobba med det åt andra, om du vill ha inkomster.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 12 okt-14 kl 17:29 »
Träden ger vinst vart 100:e år ungefär. Under tiden är det mest utgifter i form av plantering, röjning, gallring.
Förutsatt att det är modernt industriellt skogsbruk vi pratar om, där alla träd är av samma sort och planterade vid samma tillfälle. Men för den som vill tjäna pengar kontinuerligt och gärna lägger en del jobb på det är det bättre att kontinuerligt plocka ett träd här och ett där och sälja som ved. Det beror helt på vad man vill med sin skog. Oljedriven storskalighet eller miljövänlig småskalighet där man får ut betydligt mer pengar ur varje hektar men måste lägga mycket större arbetsinsats på det också.

Crazy_Albin

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 okt-14 kl 03:34 »
Du ska absolut gå en motorsågskurs! Se det som en investering. På i handboken (längst upp på sidan)kan du läsa om gallring. Om du hugger var tredje träd var femte år. Får du en utglesad självföryngrande skog. Du kan hugga själv och leja för utkörning.

Ungefär något sådant där jag ville höra Kretslopp.

Jag är kanske inte ute efter att bli skogsman på heltid Olivia.K mer intresserad av att kunna ta hand om mina egna marker. Men vem vet kanske det. Tack för länkarna :)

//Albin

MagnusH

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 13 okt-14 kl 07:15 »
Lite missförstånd här. Om man inte skall vidareförädla sitt virke såsom tex sågverk eller vesklyvning, så får man odla det som växer bra på marken. I södra Sverige oftast gran, i norra oftast tall.

Om man utgår från hur det ser ut i södra Sverige, så är det inte så att alla granar är lika gamla, och man måste vänta 100 år. Olika delar av skogen är i olika åldrar, och plantering, röjning, gallring och avverkning sker med jämna mellanrum.

Om marken så tillåter kan man även ha en olikåldrig skog, men det växer sämre då.

Du kan sälja småskvättar,men om du har mindre än 10 kubikmeter så blir det 400:- avdrag om du säljer tex till Södra.

Om du har stora träd så kan du kanske hugga en 4-5 kubikmeter om dagen i lugn takt, och tar ungefär lika länge att köra ut det. Om du har en liten traktor och kran.
För dessa två dagar får du kanske 2000:-, men röjning, plantering.kostar både tid och pengar.

Skogskunnig

« Svar #16 skrivet: 13 okt-14 kl 12:08 »
På i handboken (längst upp på sidan)kan du läsa om gallring. Om du hugger var tredje träd var femte år. Får du en utglesad självföryngrande skog.
Om du gör det i en granskog så kommer en stor del av träden blåsa ned efter andra eller tredje gallringen, och skogen blir då så gles att Skogsstyrelsen kommer att kräva att du avverkar det som är kvar, markbereder och planterar.

Om man ska plocka enstaka träd så kan man inte ta en tredjedel av träden. Man måste ta mycket färre träd.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 13 okt-14 kl 19:57 »
Om du gör det i en granskog så kommer en stor del av träden blåsa ned efter andra eller tredje gallringen, och skogen blir då så gles att Skogsstyrelsen kommer att kräva att du avverkar det som är kvar, markbereder och planterar.

Om man ska plocka enstaka träd så kan man inte ta en tredjedel av träden. Man måste ta mycket färre träd.
Eller välja bättre trädslag.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 13 okt-14 kl 20:58 »
De skogar som fanns när man hade korna i dom såg helt annorlunda ut än dagens. Det var inga täta granplanteringar utan snarare mycket glesa skogar med enstaka träd som gärna var hamlade och en massa ljung och annat på marken.

Skiftar nog från bonitet, trakt och tid till annan. I min barndoms skog och kohage i Roslagen på 1960-talet var det inte så. I kohagen fanns det omväxlande tät skog (örtrik granblandskog), glesare hagmarksskog med gräs och örter (inte ljung!) samt öppna gräsytor. Den tätare skogen dominerade. Det var ingen utpräglad god jord heller, utan snarare medel. Jag uppskattar att det var kalkrik sandjord eller kalkrik sandig morän, i kustnära läge. Tämligen flackt landskap och måttligt med bergknallar.

Ett exempel till från norra Östergötland, där korna delvis går på skogen även idag. Tämligen tätvuxen skog av varierande slag, till stor del granblandskog, tämligen örtrik. Till stor del högstammig skog. Hög bonitet. Självföryngringen hämmad av kobetet - ont om trädplantor på marken. Mest höga träd och gräs i många lägen. Ingen ljung.

Skogskunnig

« Svar #19 skrivet: 17 okt-14 kl 15:10 »
Eller välja bättre trädslag.

Inte så lätt om man bara har granskog, som han inledde med att berätta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser