Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur inreda hönshus i hästbox  (läst 1858 gånger)

OlgaK

• Skåne
Hur inreda hönshus i hästbox
« skrivet: 02 okt-14 kl 18:21 »
Hej!

Jag undrar om någon har några bra tips på hur man kan göra om en hästbox till ett vettigt hönshus. Hästboxens väggar är trä upp till 120 cm höjd och övre delen är galler i metall. Hästboxen står i ett hörn i en stenlänga, två av väggarna är stenväggar som är målade med kalkfärg för många år sedan.
Taket har varit målat med kalkfärg förr men blivit rentvättad av tidigare ägaren, och nu ska jag väl kalkmåla det på nytt...
Ska jag måla hästboxens träytor med kalk?
Bör jag spika för gallren med några skivor för att skapa ett slutet utrymme åt hönsen? - det är stora utrymmen i ladan runtomkring hästboxen.
Hur mycket takyta bör jag måla med kalk? Ovanför den tilltänkta hönsytan förstås, men om det är omålat virke någon meter bort, kan ohyran som ev. bor där flytta in till hönsen ändå?

Tack på förhand för tips och uppmuntrande kommentarer!

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Hur inreda hönshus i hästbox
« Svar #1 skrivet: 11 dec-14 kl 21:47 »
Tror inte du behöver åtgärda så mycket. Vet många som har hönsen i boxar som dom är, man får bara se till att sköta renhållningen och göra rent ordentligt hos hönsen emellanåt.  :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

sonja på slätten

• Halland
SV: Hur inreda hönshus i hästbox
« Svar #2 skrivet: 12 dec-14 kl 07:47 »
Tänk bara på att hästgallret inte stoppar små rovdjur.
Och gör all inredning löstagbar, så det går att  komma åt att inspektera noga och rengöra. Då kan ohyra till stor del förebyggas.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare
jeno0038, johber, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser