Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygglov inglasad altan  (läst 1846 gånger)

Ed

• Småland
bygglov inglasad altan
« skrivet: 21 sep-14 kl 10:43 »
Jag har en altan med tak och staket på tre håll. Det blåser ibland bra på våren och jag har därför tänkt sätta upp en plastskiva på minst en vägg.

Nu har jag börjat fundera på att sätta upp skiva på andra sidan också. Hur mycket får jag plasta in utan att söka bygglov?

Får jag sätta upp så bara en vägg är öppen?Får jag sätta upp skiva på en liten del av den också? Var går gränsen?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: bygglov inglasad altan
« Svar #1 skrivet: 21 sep-14 kl 12:51 »
I det läget skulle jag inte sökt bygglov alls utan bara satt in fönstren och spelat dum om det skulle bli problem. Det är värre om man sätter tak över ett trädäck, det blir en större och tydligare förändring. Men bor man med sura och petiga grannar runt så är det ju värre

Ed

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-14 kl 14:07 »
Lutar väl åt att jag gör det också. Samtidigt blev jag lite nyfiken på var gränsen går för att en altan ska vara inglasad. Varianten jag funderar på nu skulle jag troligen dessutom kunna hävda är provisorisk och få krävs ju/väl inget bygglov.

Men som sagt nyfiken blev jag :) så finns det någon som sitter med svaret läser jag gärna.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 sep-14 kl 14:35 »
Byggreglerna har ju tack vare alliansen ändrats lite. Du får bygga till med 15 m2 utan bygglov. En befintlig altan med tak finns det ju troligen ett gammalt bygglov för.
Vill man komplettera den med några plastväggar möter det normalt inget hinder. Vill du glasa in den helt skall inte det heller vara några problem under förutsättning att golvytan som blir inglasad är max 15 m2.Glasar du bara in delar skall inga tillstånd behövas.
Vill du bygga om altanen helt  men ytan blir max 15 m2 behöver man göra en s.k bygganmälan som är en ny enklare variant på bygglov. kommunen vill titta på en ritning och ta ett beslut om byggstart.En avgift vill de också ha som varierar mellan kommunerna. Kolla med din kommuns hemsida där info skall finnas.
Byggprojekt över 15 m2 behöver bygglov.Jag skulle göra som Fåret skriver och bygga ändå och så länge det inte blir heltäckande väggar=100% inglasat så räknas det som öppen altan.
Råkade själv ut för det då jag byggt en carport men grannen klagade för han såg den från sin uteplats och gillade inte att det fanns grejor i carporten.kommunen kom och tittade och de föreslog att bygga en vägg mot grannen samt portar så han inte kunde se in.
Om bakväggen var öppen (som han inte kunde se)räknades det fortfarande som carport och inte garage och ändringarna behövde inte ha några tillstånd. Ulf

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 sep-14 kl 14:36 »
Det beror ju delvis på hur du bor.

Detaljplanerat område eller ute på landet? Nära mellan bygget och tomtgräns/granne?

Vi bor i ett mellanting som kallas 'samlad bebyggelse' och vi kan bygga rätt mycket utan bygglov.

Att kolla med grannarna innan man blir allt för kreativ kan dock vara en bra ide om man bygger så att det hamnar mitt i deras blickfång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser