Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruvar bultar beteckningar vad betyder M2 M3 M4 osv?  (läst 12551 gånger)

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
Skruvar bultar beteckningar vad betyder M2 M3 M4 osv?
« skrivet: 23 aug-14 kl 20:08 »
Hej kära alternativare!

Det är så att jag tänkte köpa några skruvar/bultar (vad det nu heter) plus muttrar. Jag bläddrar på olika internetsidor där det verkar gå att beställa dom styckvis, behöver bara 8-10st så det vore smidigt, men jag förstår mig inte på storleks och gäng-märkningarna!? Tex här http://www.skruvat.se/Insexskruv-Cylindrisk-huvud-Svart-P151342.aspx "M8 x 60" vad betyder det?

Det jag behöver är skruv/bult som är ca 45mm lång och ca 4mm bred/tjock med den mest hållbara typen av huvud (vilket jag fått för mig är sådan som  den i länken (insex)) plus tillhörande muttrar, hur täta gängorna ska vara vet jag inte riktigt, osäker på funktionen/effekten av olika täta gängor, viktiga är att skruvarna/bultarna med mutter kan sitta riktigt hårt och inte lossna, kom gärna med tips om någon vet namnet/beteckningen på det jag söker!
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

bo_i_dala

SV: Skruvar bultar beteckningar vad betyder M2 M3 M4 osv?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-14 kl 20:29 »
Hej!

M betyder att det är metric-gänga

4 el 6 el 8 är mm

8.8 el 12.8 är ett mått på hur starkt stål som används, 12 är starkare än 8

x60 är längden på bulten utom huvudet. x60H betyder helgängad bult

Vilket huvud du ska ha beror på vad som ska sammanfogas. kom gärna med detaljer

Ska det sitta som f.n använd bricka som heter Nordlock.

MVH/ Bosse

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-14 kl 20:32 »
Eller låsmutter, alltså mutter med en bit nylon fastklämd i ena änden så att den inte skakar loss. M4 förstås ;)

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 23 aug-14 kl 20:46 »
Blir det inte väldigt dyrt att köpa 8 skruvar på nätet, jämfört med att gå in på närmaste Jula eller Biltema?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 23 aug-14 kl 20:51 »
Jo, Biltema är en utmärkt skruvleverantör om än med något begränsat sortiment. Ännu bättre är t ex Swedol och andra maskinfirmor med en s k bultbar där man plockar ihop de skruvar man vill ha i en påse och sedan betalar kilopris. Ett pris för rostfritt, ett annat pris för all annan skruv.

Vill man få bästa möjliga hållfasthet hos skruvförbandet så bör man se till att skruv och mutter har samma hållfasthetsklass. Annars är det risk att gängorna hos den mjukare delen skjuvas bort när man drar åt hårt.
De hårdaste materialen med bäst hållfasthet (t ex 12.9) rostar lättare än de mjukare, pga högre kolhalt och att de inte kan galvas pga risken för vätesprödhet.
Rostfria skruvar och muttrar bör man inte använda om man inte verkligen MÅSTE ha rostfritt, de har en tendens att gängorna vill skära ihop om man inte smörjer mycket noga med t ex molyfett eller någon slags vax.
Normalt är det inte värt att använda bättre material än 8.8 om man inte har mycket god kontroll på allting omkring skruvförbandet och har en riktig maskiningenjör tillgänglig som kan räkna på lämpliga åtdragningsmoment osv.
Skruvar utan hållfasthetsmärkning (t ex spårskruvar och krysskruvar) brukar vara av klass 4.6 .
Insexskalle använder man då man vill ha en så liten skalle som möjligt i förhållande till skruvdiametern. Numera föredrar man ofta torx som håller bättre.

Ett sätt att få ett skruvförband att hålla bra är att konstruera det så att skruven får lång s k klämlängd. Om man t ex ska skruva ihop två tunna plåtar så håller förbandet bättre om man tar en längre skruv och sätter en några cm lång distanshylsa under skruvskallen eller muttern.
Om man inte har så stora krav på att förbandet ska vara självlåsande att man vill använda Nordlock så fungerar taggbrickor också bra. Se till att köpa taggbrickor med utvändig tandning och som är så tätt tandade att tänderna nästan överlappar varandra. Innertandade eller "glesa" taggbrickor gör ingen nytta alls.
Vad man än har för taggbricka så kräver den ett ganska hårt underlag (stål eller åtminstone en planbricka av stål). Det är inte bra med taggbrickor mot t ex aluminium.
Om det är mjuka material som ska skruvas ihop så bör man lägga stora planbrickor under mutter och skruvskalle. Se till att brickorna är så tjocka att de inte bucklas till när du drar åt.

Vanligtvis finns det ingen anledning att använda annat än M-gängor.  Finare gängstigning än standard kan förekomma någon enstaka gång i maskinbyggen med god precision, rörkopplingar etc.  Om man ska gänga i gjutgods av dålig kvalitet med mycket porer och slagginneslutningar kan det vara bättre att använda en grövre gänga (UNC, som är måttsatt i tum).
Och så finns det ju fall där man lämpligen håller sig till gällande standarder för olika specialfall även om de föreskriver en udda gänga.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 aug-14 kl 09:50 »
Dom flesta byggaffärerna har ju skruv och bult i lösvikt men kolla priserna mot en hela låda, jag höll på att lura mej själv en gång där och kunde med glädje åka hem med en hel låda bultar som vara billigare än dom enstaka  jag egentligen behövde till det pågående projektet.

Har man tid och lust så kan man ju kolla in Tradera också, jag har köpt lite blandade vagnsbultar och annat för en liten slant..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 aug-14 kl 21:05 »
Till TS: köp bultar M4x45 eller x50. Välj skalle efter vilka verktyg du har.

Man kan göra saker komplicerade,  eller låta bli...

Lycka till!

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
« Svar #7 skrivet: 30 aug-14 kl 19:27 »
Hejhej! Tackar för alla svar och tips! Nu vet jag vad jag ska leta efter och har även fått lära mig lite om skruv-kvalitet klasser! :)

Visst vore det enklare om det fanns någon byggvaruaffär att besöka men det är dåligt med sådana här så därför känns det värt att köpa på internet och betala frakt, jag ska kolla tradera och sådana sidor också som jag fick tips om!

Trevlig helg nu alla alternativare!
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser