Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort galvanisering på vinkeljärn för att svetsa fast på trailer?  (läst 10491 gånger)

Nikenik

• -
Hoppas någon alternativare kan hjjälpa med detta.

Min trailer för att bygga ett "Tiny House" på är nu förstärkt och klar. Har svetsat på rejäla stålbalkar ovanpå en husvagnstrailer.
Planen är nu att fästa vinkeljärn på stålbalkarna för att kunna lägga "golvet", d.v.s 11 st 2 tum 7-brädor med 60 cm avstånd.

Känns som det blir bäst att svetsa fast dem, men alla vinkeljärn jag hittat är galvaniserade, vilket inte går att svetsa i.

Hur tar jag bort galvanisering på vinkeljärnen på bästa och enklaste sätt? Har tillgång till både vinkelslip, olika syror, sandpapper och tid...

Andra förslag mottages gärna men att borra fast vinkeljärnen tror jag inte blir bra och blir rätt krångligt.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Vinkelslip med slipskiva låter väl som det enklaste. :) Vore kul att se en liten bild :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Che Guevara

• Gäst
Ja kör alltid med vinkelslipen med en grov skiva på som är för slipning . Går lätt och snabbt.

Rubensgården

• Gäst
Vinkelslip och slipskiva. Tänk på att jobba så att du slipar utåt. Galvet smetar en aning.

Che Guevara

• Gäst
Vinkelslip och slipskiva. Tänk på att jobba så att du slipar utåt. Galvet smetar en aning.
Går tyvärr inte alltid att göra det . Och glöm inte skyddsglasögon och hörselskydd.

Nikenik

• -
Okej, vinkelslip it is then. :)

Men det går bra att göra en liten rulle av 80-slippapper och slipa i hålen, eller? För jag tror vinkeljärnen blir bredare än de 4cm som stålbalken är (40x60x4 mm), så funderar på att sätta svetsen i hålen.

Har ingen bild just nu och trailern står i annan by just nu. Uppdaterar med bild lite senare i veckan.

Självklart används hörselskydd, men brukar klara mig bra med mina vanliga glasögon.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Är det sånna där som är lite blanka?
Då kan du svetsa utan förbereda med slipning.
Är dom matta så är det riktig galv och behöver slipas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nikenik

• -
Är det sånna där som är lite blanka?
Då kan du svetsa utan förbereda med slipning.
Är dom matta så är det riktig galv och behöver slipas.

Har inte köpt dom än. Finns det ogalvaniserade lite större vinkeljärn alltså? Har nog bara sett blanka små på 2cm.
På dom få ställena på vagnen vi inte fått bort all galv blev svetsfogarna urusla, så vill inte chansa.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Vanliga byggvinklar brukar inte vara några problem om man har en vettig svets. Värmen bränner bort den lilla galven.   Prova då ser du hur det fungerar.
Har man tjockare galv så bör man slipa bort, vilket du såg själv.
Men man kan köra en fuling där oxå och bränna med lite för hög värme och stålborsta bort resterna allteftersom. Men det kräver att man har ett gott öga för vad man gör.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Che Guevara

• Gäst
Vanliga byggvinklar brukar inte vara några problem om man har en vettig svets. Värmen bränner bort den lilla galven.   Prova då ser du hur det fungerar.
Har man tjockare galv så bör man slipa bort, vilket du såg själv.
Men man kan köra en fuling där oxå och bränna med lite för hög värme och stålborsta bort resterna allteftersom. Men det kräver att man har ett gott öga för vad man gör.
Ska man svetsa i galv  Så måste måste man ha en rökgasfläkt eller vara ute i annat fall lär man inte må så bra efteråt .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Om du vill ha bort galven i hålen för att få bra svetsbarhet, så använd ett borr som är 0,5-1 mm grövre än hålet, går mycket snabbare än att slipa.

Ett svart får

• Bohuslän
Ska man svetsa i galv  Så måste måste man ha en rökgasfläkt eller vara ute i annat fall lär man inte må så bra efteråt .
Mjölk hjälper.

Che Guevara

• Gäst

Nikenik

• -
Tack för svaren, smart där med borra med lite större borr i hålen.

Vad ska jag ha för dimension på vinkeljärnen? Har inte bestämt om jag ska ha 2tum7 eller om 2tum6 räcker för golvbalkarna...

Och var köper man bra vinkeljärn i den dimensionen? Funkar det att köpa dem på jula eller biltema eller ska man ge sig iväg till någon "riktig" bygghandel?

Ett svart får

• Bohuslän
Monteringsvinklar kallas de, vinkeljärn är något annat. Jag brukar köpa sånt på biltema, de har ett hyfsat utbud.

Nikenik

• -
Mmm, vinkeljärn kanske är något annat, men när jag söker på biltema på "vinkeljärn" får jag träff, "monteringsvinkel" ger ingen träff.

Detta är vad jag menar iaf...

Hur stora ska dom vara?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Vill du ha 6" för att få plats med mycket isolering? För bärighetens skull kan du säkert gå ner mer.

Om jag skulle fästa stående reglar på en balk, så skulle jag köpa ett vanligt plattjärn, förslagsvis 30x4mm, och kapa upp i 5cm bitar som det borras ett hål i en cm från ena kortsidan. Sedan är det bara att svetsa fast dem med hålet uppåt, en per regel och balk, gärna så varannan kommer framför och varannan bakom regeln i vagnens färdriktning. Då slipper du galven helt.

Nikenik

• -
Vill du ha 6" för att få plats med mycket isolering? För bärighetens skull kan du säkert gå ner mer.

Om jag skulle fästa stående reglar på en balk, så skulle jag köpa ett vanligt plattjärn, förslagsvis 30x4mm, och kapa upp i 5cm bitar som det borras ett hål i en cm från ena kortsidan. Sedan är det bara att svetsa fast dem med hålet uppåt, en per regel och balk, gärna så varannan kommer framför och varannan bakom regeln i vagnens färdriktning. Då slipper du galven helt.

Mmm, för isoleringen. Men kan finnas plats att isolera "under" sen också. Har någon plan på att göra några fästen för skivor jag kan lägga under/imellan chassit som jag sedan tar bort då vagnen ska flyttas... 6" eller 7" känns ju rejält iaf.

Mmm, det alternativet har jag tänkt på. Men blir lite omständigt för mig. Först och främst gillar inte min tinnitus att kapa stålreglar trots att jag har hörselskydd. Och sen är det ju bara att åka till biltema, slipa bort och svetsa dit tänker jag.
Är det inte lite svårt att få dem 90grader? Tänker ifall det blir 88grader här, 93grader där...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Blir ju lite gnissel när du slipar de galvade delarna också. Om du köper plattjärnet av en verkstad, så klipper de nog upp den i bitar om du ber dem, eller så har de en manuell sax som du kan klippa med själv. Vinkelrätheten fixar du med en sådan här http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Ovrigt/Magnetvinkel-191410/

Du kan spara en del vikt och pengar på att inte ha reglarna så tjocka som 2".

Nikenik

• -
Jo, sådana vinklar finns ju. Och verkstad som säljer plattjärn finns väl också. Men nu har jag planen klar inför morgondagen så jag slipper vela mer.
Åker och köper ett gäng sådana här och några slipskivor. Slipar, borrar och sätter på dem imorgon.

http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/vinkelbeslag-och-halplattor/kraftvinkel-p234129

Det blir ett rätt rejält hus, lite i stil med "Snickarns" hus. Är inte så orolig över vikten, den blir ändå för mycket för en vanlig personbil att dra så det får bli traktortransport sen. Och känns bättre att bygga "riktigt". Och 2" är ju standard vilket gör att jag förmodligen kan tigga ihop några meter från bekantskapskretsen för resten av bygget.

Priset för 2tum6-reglar på byggmax blir = 11st 3meter 2tum6-reglar á 23kr/meter = 759kr . Det har jag allt råd med. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 4 användare (1 dolda)
henriklestreus, Luffsen, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser